Dette femårige masterprogrammet er for deg som ønsker faglig fordypning og spisskompetanse. Du får undervisningsrett for ungdomstrinn og videregående skole og vil som ferdig utdannet lektor ha svært gode jobbmuligheter.
5 år / 10 semestre
300
67
2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.

UiS har mentorordning for førsteårsstudenter ved lektorprogrammet
PROMO er lektorprogrammets profesjonsrettede mentorordning. Tilbudet er ikke obligatorisk, men gis som et tilbud til førsteårsstudenter ved lektorutdanningen. Gjennom møter på campus og skolebesøk blir du introdusert for ulike sider av en lektors hverdag i skolen.
Mentorene som deltar fra skolene er lærere tilknyttet UiS gjennom universitetsskolesatsingen. Dette er dyktige faglærere med formell kompetanse rundt profesjonsutvikling. Deres erfaring og kunnskap er gull verdt for deg som student.
Om studiet
Spisskompetanse: Du fordyper deg i dine to favorittfag innen humanistiske fag eller du kan søke opptak ved studieprogrammet lektor i realfag. Gjennom studier i pedagogikk og fagdidaktikk får du god kunnskap og forståelse for undervisning, formidling, tilrettelegging og vurdering innenfor dine valgte fag.
Profesjonsstudium: Lektorutdanning for trinn 8-13 er et femårig profesjonsstudium som gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, solid kunnskap om læring og praktisk undervisning. Programmet er en integrert master, som betyr at du ikke må søke master etter å ha fullført de tre første årene av utdanningen din, men er garantert plass alle fem årene.
Fagmiljø: Alle fagene i utdanningen er forskningsbaserte og forankret i et forskningsaktivt fagmiljø. Som ferdig utdannet lektor kan du søke deg til doktorgradsprogrammet.
Praksiserfaring: Lektorprogrammet er et profesjonsstudium som innbefatter 100 dagers veiledet og vurdert praksis i ungdomsskole og i videregående skole. Du får tett oppfølging og veiledning av erfarne praksislærere. Her finner du all informasjon om praksis på studiet.
Valgfrihet: I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to fag på ungdomstrinnet i grunnskolen og på videregående skole. Fag 1 er fordypningsfaget du tar master i. Du kan velge mellom historie, nordisk og engelsk. Fag 2 utgjør en årsenhet, og her kan du velge mellom historie, nordisk, engelsk, matematikk, religion, naturfag og idrett. For å kunne ta matematikk eller naturfag må søker dekke realfagskravene. Dersom du velger historie som fag 1 kan du velge mellom nordisk, engelsk eller matematikk som fag 2.
– Jeg ønsker å få et godt kunnskapsgrunnlag som står i stil med pensum i ungdomsskole og videregående. Jeg håper også å få mange didaktiske tips og triks til å gjøre undervisningen variert og spennende. Klasseledelse er også et felt jeg tror det er viktig å jobbe godt med.
Hva kan du bli?
Som ferdig utdannet lektor har du svært gode jobbmuligheter. Kompetansen du får gjennom lektorutdanningen gjør deg attraktiv også utenfor skolen.
Særlig gjelder det arenaer hvor høy språkkunnskap, pedagogiske ferdigheter og formidlingsevne er nødvendig. Blant annet vil kommunikasjons- , formidlingsarbeid og ledelse være aktuelle retninger å gå i for en med fullført lektorutdanning.
Du kan for eksempel jobbe med:
- utredning, utvikling og kvalitetssikring hos fagorgan, læringssentre og departement
- formidling og kommunikasjonsarbeid hos organisasjoner, kulturinstitusjoner og museer
- utvikling av læremidler og undervisningslitteratur i forlagsbransjen
- administrativt arbeid, og spesielt på arbeidsplasser tilknyttet lærings- og utdanningsfeltet.
Mastergraden kvalifiserer også for opptakt til doktorgradsstudier om du ønsker å gå videre innenfor forskning.
Som nyutdannet lektor kan du få slettet studiegjeld
Tar du lektor- eller grunnskolelærerutdanning kan du få slettet deler av studielånet ditt hvis du jobber som lærer i grunnskole eller i videregående opplæring i en opptjeningsperiode etter studiene. Les mer om ordningen på Lånekassens nettsider.
Jeg er spillpedagog og lektor ved Revheim Skole, samt grunnlegger av, og daglig leder for, Einherjar eSport Stavanger.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Valg av fag 1 - humanistiske fag
-
Engelsk fag 1
-
Engelsk fag 1 - obligatoriske emner
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Første år, semester 1
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Første år, semester 1
-
Introduction to Literary Studies
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Første år, semester 2
-
Engelsk uttale
Første år, semester 2
-
Språk i kultur og samfunn
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Special Topics in Linguistics
Tredje år, semester 6
-
Special Topics in Literature
Tredje år, semester 6
-
Bachelor's Thesis in English
Tredje år, semester 6
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Nordisk fag 2
-
Norsk språk i praksis
Andre år, semester 3
-
Norsk språkstruktur
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolking
Andre år, semester 3
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden
Andre år, semester 4
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Studiepoeng: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Andre år, semester 3
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Studiepoeng: 10
-
Levende historie
Andre år, semester 3
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Andre år, semester 3
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Studiepoeng: 10
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Andre år, semester 4
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Studiepoeng: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Andre år, semester 4
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Studiepoeng: 10
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Hinduisme og buddhisme
Andre år, semester 3
-
Jødedom og islam
Andre år, semester 3
-
Kristendom
Andre år, semester 3
-
Filosofi, livssyn og etikk
Andre år, semester 4
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser
Andre år, semester 4
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser (REL123)
Studiepoeng: 10
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -engelsk
-
Obligatoriske emner -masternivå (engelsk)
-
Critical Approaches to Literature
Fjerde år, semester 7
-
English words and meanings
Fjerde år, semester 7
-
First and Second Language Literacy Development
Fjerde år, semester 7
-
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions
Femte år, semester 9
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions (MLI355)
Studiepoeng: 15
-
Masteroppgave med muntlig eksamen
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Norsk språk i praksis
Første år, semester 1
-
Norsk språkstruktur
Første år, semester 1
-
Tekst og tolking
Første år, semester 1
-
Tekst i kontekst
Første år, semester 2
-
Språkhistorie
Første år, semester 2
-
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden
Første år, semester 2
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Studiepoeng: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Litteraturvitskaplege teoriar og metodar
Tredje år, semester 6
-
Språkkontakt før og nå
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave i nordisk språk og litteratur
Tredje år, semester 6
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Andre år, semester 3
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Andre år, semester 3
-
Introduction to Literary Studies
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Andre år, semester 4
-
Engelsk uttale
Andre år, semester 4
-
Språk i kultur og samfunn
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Andre år, semester 3
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Studiepoeng: 10
-
Levende historie
Andre år, semester 3
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Andre år, semester 3
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Studiepoeng: 10
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Andre år, semester 4
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Studiepoeng: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Andre år, semester 4
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Studiepoeng: 10
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Hinduisme og buddhisme
Andre år, semester 3
-
Jødedom og islam
Andre år, semester 3
-
Kristendom
Andre år, semester 3
-
Filosofi, livssyn og etikk
Andre år, semester 4
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser
Andre år, semester 4
Religionsvitenskap: Teori, metode og religiøse endringsprosesser (REL123)
Studiepoeng: 10
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Fjerde år, semester 7
-
Norsk som andrespråk
Fjerde år, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden
Første år, semester 1
Guder, mennesker og makt: en introduksjon til antikkens og middelalderens verden (HIS111)
Studiepoeng: 10
-
Levende historie
Første år, semester 1
-
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914
Første år, semester 1
Storpolitikk og hverdagsliv: nyere historie fra 1914 (HIS113)
Studiepoeng: 10
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder
Første år, semester 2
Europa og verden i imperialismens og revolusjonenes tidsalder (HIS121)
Studiepoeng: 10
-
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie
Første år, semester 2
Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Studiepoeng: 10
-
Innføring i historiske emner
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Fordypning i historiske emner
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave i historie
Tredje år, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Britisk litteratur, kultur og samfunn
Andre år, semester 3
-
Introduksjon til engelsk grammatikk
Andre år, semester 3
-
Introduction to Literary Studies
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur, kultur og samfunn
Andre år, semester 4
-
Engelsk uttale
Andre år, semester 4
-
Språk i kultur og samfunn
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Norsk språk i praksis
Andre år, semester 3
-
Norsk språkstruktur
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolking
Andre år, semester 3
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden
Andre år, semester 4
Tekst og bilde- tegneserier og grafiske romaner i Norden (NOR123)
Studiepoeng: 5
-
Dialektar og språkvariasjon
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historieformidling på museer og vitensentre
Fjerde år, semester 7
-
Historie på film, i dataspill og andre medier
Fjerde år, semester 7
-
Fortid i samtid
Fjerde år, semester 7
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Femte år, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Femte år, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Praksis i utlandet
Som student på lektorutdanningen kan du søke om å ha praksis i utlandet:
Opptakskrav
Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
For lektor i realfag er det i tillegg krav om:
Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: matematikk R2 eller fysikk 1 og 2 eller kjemi 1 og 2 eller biologi 1 og 2 eller informasjonsteknologi 1 og 2 eller geofag 1 og 2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Dette sier studentene
‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker
Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...
Blir lektor med fordypning i historie
Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...
‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget
Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel.
Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.
6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)
Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for semesterutveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig kan det være mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.
Du kan imidlertid søke om praksis i utlandet i den lange praksisperioden i 8. semester (vårsemesteret) i år 4. Mer informasjon.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.
Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområder
Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.
For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Se hvor du kan dra på utveksling
Australia
The University of Western Australia
Canada
Memorial University of Newfoundland
Canada
Nipissing University
Canada
Thompson Rivers University
Danmark
Aarhus Universitet
Danmark
Københavns Universitet
Finland
University of Helsinki
Hong Kong
Lingnan University
Italia
University of Trento
Mexico
Monterrey Institute of Technology University System
New Zealand
University of Otago
Polen
Adam Mickiewicz University in Poznan
Polen
Jagiellonian University in Cracow
Romania
'Alexandru Ioan Cuza' University of Iasi
Singapore
National Institute of Education
Slovenia
University of Ljubljana
Spania
University of Seville
Storbritannia og Nord-Irland
Oxford Brookes University
Storbritannia og Nord-Irland
The Norwegian Study Centre
Sverige
Uppsala universitet
Tyskland
University of Bonn
Tyskland
University of Mannheim
USA
California State University Monterey Bay
USA
Gettysburg College
USA
Hawaii Pacific University
USA
San Diego State University
USA
State University of New York College at Brockport
USA
University of Mississippi
USA
University of North Dakota
USA
University of Wisconsin-Platteville
Ungarn
Eötvös Loránd University
Østerrike
University of Innsbruck
Linjeforeninger
Kontakt oss om lektor 8-13
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS