Hva er historie? Historieskrivingens og historieundervisningens historie (HIS122)
Hva er historie? Hvordan forsker en historiker? Hvordan påvirker historie vår forståelse og håndtering av samtiden? Har historie- og historieundervisning sin egen historie?
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
HIS122
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike historietradisjoner og i måter historien kan framstilles og brukes på, samt en innføring i historiografi, dvs. historiefagets egen historie, fra antikken til vår tid.Videre tas det opp vitenskapsteoretiske og forskningsetiske aspekter ved historiefaget: det drøftes metoder for å produsere historisk kunnskap, og historikerens arbeid med forskjellige typer av kilder blir diskutert.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten
- ha bred kunnskap om historiografi og historieundervisningens historie
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og historieundervisningens historie
- kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
- ha kunnskap om historiens egenart, plass i samfunnet, herunder hvordan historie brukes
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne anvende kunnskap om historiografi, historieundervisningens historie, historiebruk og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kunne finne, vurdere og henvise til historiske kilder og teori og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha innsikt i relevante problemstillinger i faget og i utøvelsen av yrke som historiker
- kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i historiefaget
- kunne formidle fagkunnskaper og argumentere i muntlig form
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske innleveringer
Obligatoriske innleveringer. Gjennom semesteret vil studentene få utlevert totalt to korte oppgaver knyttet til pensumlitteratur, nettressurser og forelesningstema Disse må besvares og godkjennes innen angitt frist før studenten kan gå opp til eksamen. Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Tyson Ashley RetzFaglærer:
David-Alexandre Thomas WagnerEmneansvarlig:
Ketil KnutsenArbeidsformer
Forelesning, seminar
Åpent for
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Lektorutdanning for trinn 8-13
Historie - årsstudium