Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Vekting (stp)

180

Studieprogramkode

B-BARNEV

Studienivå

Bachelor studium

Fører til grad

Bachelor i barnevern

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

6 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Norsk

Med en bachelorgrad i barnevern kan du jobbe i barnevernet, skolene, fritidsklubbene og andre steder hvor barn og unge oppholder seg for å bidra til at de får en bedre oppvekst.

Barnevernspedagogen jobber særlig med barn og unge som har, eller står i fare for å utvikle, sosiale og/eller psykiske problemer. Som barnevernspedagog er oppgaven din å sikre gode levekår for barn og unge gjennom målrettet arbeid med barn, deres familier og deres nærmiljø. Barnevernspedagogen har faglig kompetanse og kunnskap om hvordan det er å vokse opp i Norge og hva det innebærer å jobbe barnevernfaglig i et flerkulturelt samfunn.

Utdanningen består av flere kunnskapsområder, som samfunnsvitenskapelige og juridiske emner, psykologiske og helsefaglige emner, pedagogiske emner og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.

Gjennom studiet utvikler du gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter, du blir bedre kjent med deg selv og dine verdier og du lærer å samhandle med barn, familier og andre offentlige instanser.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen, tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • har bred kunnskap om vurdering og forståelse av barns beste, barn og familiers rettigheter, gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet, samt relevant juridisk metode
  • har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, familie- og nettverksarbeid, samspill og utviklingsstøttende omsorg.
  • har bred kunnskap om omsorgssvikt, overgrep og vold, rus og psykisk helse; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold, og kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har kunnskap om samers status og rettigheter som urfolk, og samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
  • har kunnskap om egen profesjon og profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
  • har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernfaglig arbeid
  • har kunnskap om vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode, og kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid, og innovasjonsprosesser
  • kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • har digital kompetanse, deriblant kunnskap om barns digitale hverdagsliv, digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder, relevante rettsregler, teorier og faglig skjønn på en kultursensitiv måte til det beste for barn og familier i et samfunn med kulturelt mangfold
  • kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon og deltakelse, og sikrer barn og unges medvirkning
  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk- og sosialpedagogisk arbeid, samt beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
  • kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan reflektere over kritisk over egen og tjenestens praksis, maktforhold og profesjonalitet i møte med barn og familier
  • kan anvende faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
  • kan utrede, analysere, planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre
  • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
  • har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre barnets beste og likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
  • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
  • har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid og kan håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse

Fagplan

Programbeskrivelsen bygger på Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet 6. september 2017, og Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernspedagogutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15. mars 2019.

De to forskriftene definerer de nasjonale rammene for barnevernspedagogutdanningen, og med formål om å sikre at utdanningsinstitusjonene tilbyr en praksisnær og forskningsbasert utdanning med høy faglig kvalitet og relevans.

Hva kan du bli?

Bachelorgraden i barnevern gir yrkestittel barnevernspedagog, da kan jobbe i

  • Statlig eller kommunal barnevernstjeneste
  • Institusjoner
  • Barne- og ungdomspsykiatri
  • Forebyggende og oppsøkende arbeid
  • Skole og barnehage
  • Barn og unges fritidsarena
  • Frivillige organisasjon

Du kan også jobbe andre steder nn i barnehagen, som for eksempel i SFO, fritidsklubb eller tilsvarende barnerelaterte yrker og institusjoner.

Bachelorgraden i barnevern kvalifiserer blant annet til:

  • Master i barnevernsarbeid
  • Master i sosialfag

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • BBA301: Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge

      Tredje år, semester 5

      Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge (BBA301)

      Studiepoeng: 15

    • BBA302: Samarbeid og mestring av yrkesrollen

      Tredje år, semester 5

      Samarbeid og mestring av yrkesrollen (BBA302)

      Studiepoeng: 15

    • BBA303: Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold

      Tredje år, semester 6

      Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold (BBA303)

      Studiepoeng: 15

    • BBABAC: Bacheloroppgave

      Tredje år, semester 6

      Bacheloroppgave (BBABAC)

      Studiepoeng: 15

  • Obligatoriske emner

    • BBA201: Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge

      Andre år, semester 3

      Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201)

      Studiepoeng: 15

    • BBA202: Saksbehandling i barnevernstjenesten

      Andre år, semester 3

      Saksbehandling i barnevernstjenesten (BBA202)

      Studiepoeng: 15

    • BBA301: Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge

      Tredje år, semester 5

      Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge (BBA301)

      Studiepoeng: 15

    • BBA302: Samarbeid og mestring av yrkesrollen

      Tredje år, semester 5

      Samarbeid og mestring av yrkesrollen (BBA302)

      Studiepoeng: 15

    • BBA303: Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold

      Tredje år, semester 6

      Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold (BBA303)

      Studiepoeng: 15

    • BBABAC: Bacheloroppgave

      Tredje år, semester 6

      Bacheloroppgave (BBABAC)

      Studiepoeng: 15

  • Velg 4. semester praksis gjennom UiS eller som utveksling

    • 4. semester praksis gjennom utveksling

    • 4. semester praksis gjennom UiS

      • BBAP20: Kunnskapsbasert praksis

        Andre år, semester 4

        Kunnskapsbasert praksis (BBAP20)

        Studiepoeng: 30

  • Obligatoriske emner

    • BBA101: Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø

      Første år, semester 1

      Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)

      Studiepoeng: 15

    • BBA102: Utsatte barn og unge

      Første år, semester 1

      Utsatte barn og unge (BBA102)

      Studiepoeng: 15

    • BBA103: Velferdspolitikk og velferdsorganisering

      Første år, semester 2

      Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103)

      Studiepoeng: 15

    • BBA104: Velferdsrett

      Første år, semester 2

      Velferdsrett (BBA104)

      Studiepoeng: 15

    • BBA201: Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge

      Andre år, semester 3

      Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201)

      Studiepoeng: 15

    • BBA202: Saksbehandling i barnevernstjenesten

      Andre år, semester 3

      Saksbehandling i barnevernstjenesten (BBA202)

      Studiepoeng: 15

    • BBA301: Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge

      Tredje år, semester 5

      Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge (BBA301)

      Studiepoeng: 15

    • BBA302: Samarbeid og mestring av yrkesrollen

      Tredje år, semester 5

      Samarbeid og mestring av yrkesrollen (BBA302)

      Studiepoeng: 15

    • BBA303: Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold

      Tredje år, semester 6

      Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold (BBA303)

      Studiepoeng: 15

    • BBABAC: Bacheloroppgave

      Tredje år, semester 6

      Bacheloroppgave (BBABAC)

      Studiepoeng: 15

  • Velg 4. semester praksis gjennom UiS eller som utveksling

    • 4. semester praksis gjennom utveksling

    • 4. semester praksis gjennom UiS

      • BBAP20: Kunnskapsbasert praksis

        Andre år, semester 4

        Kunnskapsbasert praksis (BBAP20)

        Studiepoeng: 30

Utveksling

Utvekslingssemester
4. semester (praksis).


Som student på bachelorprogrammet i barnevern har du mulighet til å reise på utveksling i studiets 4. semester. Dette betyr at utvekslingen omfatter praksisdelen av utdanningen din. Utveksling er en unik mulighet til å få internasjonal erfaring og til å få utdanningen din til å skille seg ut.
For mer informasjon om utveksling, se UiS sine utvekslingssider.

Opplegg for utvekslingen - praksis
Gjennom en av våre partnerinstitusjoner i utlandet vil du få tilbud om en godkjent praksisplass med veileder.

Vi tilbyr to forskjellige typer utenlandspraksis; via partneruniversiteter i utlandet og direkte til organisasjoner. De som drar til universiteter i utlandet skal følge dette universitetets eget praksisopplegg, og de kravene dette universitetet stiller. Det vil også være universitetet i utlandet som finner prakisplass til våre studenter. De som drar på utveksling i regi av organisasjoner og stiftelser skal følge kravene i emnet BBAP20 Kunnskapsbasert praksis. Dette inkluderer deltakelse på førpraksisseminar (hvis mulig) og innlevering av obligatoriske arbeidskrav. Du vil få beskjed om hvilket opplegg du skal følge i god tid før utreise.

Alle studenter som skal på praksis i utlandet må delta på et obligatorisk førpraksisseminar før avreise. Førpraksisseminaret innebærer forarbeid i form av å sette seg inn i landet du skal ha praksis i og hvordan sosialt arbeid fungerer der, samt to dager fysisk seminar på campus i slutten av november.

Alle studenter som gjennomfører praksis i utlandet får en kontaktlærer ved UiS. Studenter i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling og tildelt kontaktlærer gjennom praksisperioden.

Søknadsprosessen
Fristen for søke utveksling er 1. september høsten før praksisoppholdet.

Hvilke institusjoner vi får praksisplasser ved vil kunne variere fra år til år, og vi anbefaler derfor at du velger ut ifra hvilke land du har lyst til å reise til.

Alle søkere på barnevernsutdanningen må legge ved et motivasjonsbrev på norsk i søknaden. Her bør du skrive litt om deg selv og din motivasjon for å søke utveksling. Dette vil brukes i fordelingen av praksisplasser, og du bør derfor også opplyse om eventuelle behov for tilrettelegging, personlige erfaringer og relevante språkkunskaper.

Alle søkere vil kalles inn til et kort intervju med internasjonal koordinator i etterkant av søknadsfristen.

Studenter som skal på utveksling må ha bestått alle 1. års-eksamener på programmet før de kan reise ut.

Her finner du mer informasjon om søknadsprosessen.


Kontaktperson
Faglig veiledning: Internasjonal koordinator Andreas Håheim
Forhåndsgodkjenning og endelig godkjenning: Studiekonsulent Thomas Andre Ims
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Utveksling

  • Alle land

    Artesis Plantijn University College Antwerpen

    Antwerpen er en nydelig by, med historie tilbake til middelalderen. Nærmeste storby er Brussel.

    Central Queensland University

    Central Queensland University (CQU) i Rockhampton har et flott campusområde og er et universitet der personlig oppfølging og samarbeid med foreleserne tillegges stor vekt. Dersom du foretrekker en rolig og avslappet livsstil i Australias "outback", er CQU et godt valg.

    Concordia Humanitarian Organization

    CONCORDIA Romania ble grunnlagt i 1992 og jobber med barn, unge og familier i Bucuresti og Prahova-distriktet nord i Bucuresti. De 170 ansatte støttes av gjennomsnittlig 200 frivillige per år. Selv om fattigdom, utvandring, ekskludering og høy ungdomsarbeidsledighet fortsatt er store utfordringer i dette området, klarte de å hjelpe rundt 3 155 personer med deres tjenester i 2022. Barn, unge og familier får best mulig støtte i deres bogrupper, dagsentre og CONCORDIA EduCampus blant annet slik at de kan leve et selvstendig liv på egenhånd i fremtiden.

    Andelen mennesker som er i fare for fattigdom og sosial ekskludering er fortsatt svært høy i Romania. Strukturelle problemer, dårlig helsevesen og korrupsjon rangerer Romania nest verst i EU for et lands livskvalitet. Høy ungdomsledighet og utvandring utgjør store problemer. Barn blir ofte forlatt når foreldrene deres søker arbeid. Situasjonen til Rom-barn i Romania er spesielt prekær. Mange lever under umenneskelige forhold med dårlig infrastruktur.

    Inocenti Foundation

    Organisasjonen Inocenti – Romanian Children’s Relief er en ideell organisasjon som hjelper barn å nå sitt fulle potensial. De støtter barn, unge og deres familier gjennom strukturerte programmer drevet av spesialister på området for å forebygge og avhjelpe risikosituasjoner.

    The HOME Project

    UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

    Har du lyst å reise på utveksling, men samtidig være i nærheten av Norge? Da kan Danmark være et godt alternativ for deg! University College Lillebælt (UCL) er en profesjonshøyskole som tilbyr en rekke studieprogram innenfor blant annet sykepleie, sosialt arbeid og fysioterapi. Er du interessert i å få et innblikk i hvordan det er å jobbe som sykepleier i Danmark samt å utvide din faglige horisont så er University College Lillebælt et bra valg for deg!

    University of Havana

    Universitetet i Havanna ble grunnlagt i 1728 og har over 24.000 studenter. Universitetet har 16 fakulteter og 14 forskningssentre innen ulike fagområder.

    UIS har inngått en avtale for at studenter innen sosialt arbeid og barnevern ved UiS kan gjennomføre sin praksisperiode på Cuba.

    Vaasa Polytechnic

  • Australia

    Central Queensland University

    Central Queensland University (CQU) i Rockhampton har et flott campusområde og er et universitet der personlig oppfølging og samarbeid med foreleserne tillegges stor vekt. Dersom du foretrekker en rolig og avslappet livsstil i Australias "outback", er CQU et godt valg.

  • Belgia

    Artesis Plantijn University College Antwerpen

    Antwerpen er en nydelig by, med historie tilbake til middelalderen. Nærmeste storby er Brussel.

  • Cuba

    University of Havana

    Universitetet i Havanna ble grunnlagt i 1728 og har over 24.000 studenter. Universitetet har 16 fakulteter og 14 forskningssentre innen ulike fagområder.

    UIS har inngått en avtale for at studenter innen sosialt arbeid og barnevern ved UiS kan gjennomføre sin praksisperiode på Cuba.

  • Danmark

    UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

    Har du lyst å reise på utveksling, men samtidig være i nærheten av Norge? Da kan Danmark være et godt alternativ for deg! University College Lillebælt (UCL) er en profesjonshøyskole som tilbyr en rekke studieprogram innenfor blant annet sykepleie, sosialt arbeid og fysioterapi. Er du interessert i å få et innblikk i hvordan det er å jobbe som sykepleier i Danmark samt å utvide din faglige horisont så er University College Lillebælt et bra valg for deg!

  • Finland

    Vaasa Polytechnic

  • Hellas

    The HOME Project

  • Romania

    Concordia Humanitarian Organization

    CONCORDIA Romania ble grunnlagt i 1992 og jobber med barn, unge og familier i Bucuresti og Prahova-distriktet nord i Bucuresti. De 170 ansatte støttes av gjennomsnittlig 200 frivillige per år. Selv om fattigdom, utvandring, ekskludering og høy ungdomsarbeidsledighet fortsatt er store utfordringer i dette området, klarte de å hjelpe rundt 3 155 personer med deres tjenester i 2022. Barn, unge og familier får best mulig støtte i deres bogrupper, dagsentre og CONCORDIA EduCampus blant annet slik at de kan leve et selvstendig liv på egenhånd i fremtiden.

    Andelen mennesker som er i fare for fattigdom og sosial ekskludering er fortsatt svært høy i Romania. Strukturelle problemer, dårlig helsevesen og korrupsjon rangerer Romania nest verst i EU for et lands livskvalitet. Høy ungdomsledighet og utvandring utgjør store problemer. Barn blir ofte forlatt når foreldrene deres søker arbeid. Situasjonen til Rom-barn i Romania er spesielt prekær. Mange lever under umenneskelige forhold med dårlig infrastruktur.

    Inocenti Foundation

    Organisasjonen Inocenti – Romanian Children’s Relief er en ideell organisasjon som hjelper barn å nå sitt fulle potensial. De støtter barn, unge og deres familier gjennom strukturerte programmer drevet av spesialister på området for å forebygge og avhjelpe risikosituasjoner.

Opptakskrav

Krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Kontaktinformasjon

Instituttleder: Kolbjørn Kallesten Brønnick

Kontorsjef: Stig Helleren

Studieprogramleder: Erik Paulsen

Studiekonsulent: Yri Helene Ljosdal