Reiselivsledelse - bachelorstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
180
Studieprogramkode
B-REILED
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i reiselivsledelse
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Bachelorprogrammet i reiselivsledelse er et studium som gir bred anvendt og teoretisk kunnskap for å utføre ledelsesoppgaver i reiseliv og serviceorganisasjoner.
Studiet legger vekt på forståelse av turisme som fenomen og næring, og har et overordnet bærekraftsperspektiv på reiselivsutvikling. Studiet har som mål å bygge kunnskap, innsikt og forståelse for ledelse på en slik måte at den enkelte student blir i stand til på selvstendig grunnlag, å bidra til utviklingen av en bærekraftig reiselivsnæring.
Bachelorprogrammet i reiselivsledelse er en tverrfaglig utdanning i skjæringspunktet mellom ledelse, strategi, økonomi og markedsføring som gjør studenten i stand til å ta gode beslutninger som framtidig leder. Bachelorprogrammet gir grunnleggende teoretiske kunnskaper innen organisasjonsteori, økonomi og ansvarlig ledelse. Studiet gir en bred forståelse for hvordan man leder en organisasjon, samtidig som en har helt spesifikk kunnskap om reiselivsbransjen og dens utfordringer. Emner som vektlegges er kommunikasjon, organisasjonskultur, strategi, personalledelse og markedsføring, opplevelsesdesign og strategiutvikling med spesielt fokus på destinasjonsutvikling.
En vesentlig del ved studieprogrammet er læring av kulturelle ferdigheter knyttet til serviceinnstilling, kommunikasjon og relasjonsbygging, og hvordan man systematisk anvender dette i ledelse av serviceorganisasjoner.
Det er det tverrfaglige perspektivet som står i fokus hvor studiet setter søkelys på møtet mellom mennesker i ulike servicesituasjoner.
Instituttet legger vekt på forskningsbasert undervisning som vil gi verdifull innsikt i bærekraftig ledelse og drift av ulike reiselivsprodukter både nasjonalt og internasjonalt. Det er en overordnet målsetting for studieprogrammet å utvikle studentenes selvstendige tenkning og kritisk refleksjon i utøvelsen av ansvarlig lederskap. Dette innøves gradvis i de ulike emnene, og fokus på dette tiltar ved økning i faglig bredde og dybde gjennom studietiden.
Studiets varighet, omfang og nivå
Det treårige bachelorprogrammet i reiselivsledelse omfatter 180 studiepoeng. Fullført studium gir rett til tittelen Bachelor i reiselivsledelse.
Innpassing / overgangsordninger
Studenter med relevante eksamener fra andre utdanningsinstitusjoner kan, etter opptak til bachelorprogrammet i reiselivsledelse, søke om innpassing av disse eksamenene. Søknaden leveres ved semesterstart og må dokumenteres med karakterutskrifter og emnebeskrivelser/fagplaner. Hver søknad behandles individuelt.
Arbeids- og undervisningsformer
I studieprogrammet brukes det varierte arbeidsformer. De mest brukte er forelesninger, seminarer, selvstudier, prosjekter, casebasert læring, obligatorisk og frivillige gruppeoppgaver med presentasjoner og næringslivsbesøk.
Vurderingskriterier
Vurderingsformene varierer fra emne til emne og kan omfatte både skriftlige og muntlige eksamener, individuelt og i grupper. Noen emner bruker underveisvurderinger, andre bare sluttvurderinger. Se presentasjoner av de enkelte emnene for detaljer. På alle emnene i programmet forventes det at studentene bruker kildehenvisning i tråd med APA 7.
Privatister
Bachelorprogrammet i reiselivsledelse er ikke et åpent studium. Noen emner i studiet er likevel åpne for enkeltemnestudenter. Det fremgår av emnebeskrivelsene om man kan søke om status som enkeltemnestudent.
Annen informasjon
Alle emnene benytter læringsplattformen Canvas for direkte kommunikasjon mellom foreleser og student, utveksling av notater, opplysninger om opplegg og lignende.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten skal etter endt bachelor program:
ha bred kunnskap om sentrale temaer og teorier innenfor reiseliv, slik som bærekraftig reiselivsutvikling, utvikling av opplevelser og destinasjoner, samt vertskap, og tjenesteyting.
ha kunnskap om reiselivets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
ha grunnleggende kunnskap om serviceorganisasjoner og personalledelse.
ha grunnleggende kompetanse i markedsføring, forbrukeratferd, og forskningsmetode.
ha kunnskap om bærekraftig og ansvarlig utvikling av destinasjoner.
ha bred anvendt og teoretisk kunnskap som kvalifiserer for ledelsesoppgaver i reiselivet
Ferdigheter Studenten skal etter endt bachelor program:
kunne integrere teoretisk kunnskap og å anvende den på praktiske problemstillinger relatert til reiselivsnæringen.
kunne systematisk og selvstendig etablere kunnskap og fremskaffe relevante og sikre data som grunnlag for analyse, beslutninger, og kontroll.
ha en bred reiselivsforståelse kombinert med innføring i ledelse av kommersielle servicevirksomheter.
kunne reflektere over egen faglig forståelse av turisme som fenomen og næring, inkludert bærekraftig og ansvarlig reiselivsutvikling og ressursbruk.
ha en bred reiselivsforståelse kombinert med kunnskap og forståelse av praktisk ledelse, psykologi, organisasjonsteori, administrasjonsfag, markedsføring og økonomi.
kunne implementere kunnskap om bærekraftig reiselivsutvikling og foreta ansvarlig/etisk beslutningstaking innen reiselivsbedrifter og reiselivsorganer.
Generell kompetanse Studenten skal etter endt bachelor program:
ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger relatert til reiselivsfag
kunne arbeide selvstendig eller som en del av et team, planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, i tråd med etiske krav og retningslinjer.
kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
kunne reflektere og diskutere synspunkter og erfaringer innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av en god og ansvarlig praksis.
Hva kan du bli?
Med en bachelor i reiselivsledelse kan du jobbe som:
- Prosjektleder
- Leder i offentlige eller private servicevirksomheter
- Festivalleder
- Produktutvikler
- Markedsføringskoordinator
Tidligere studenter jobber blant annet som:
- Markedssjef
- Personalsjef
- Produktsjef
- Key Account Manager
- Operativ ledelse i reiselivsbedrifter
- Offentlig forvaltning
Bachelorgraden i reiselivsledelse kvalifiserer blant annet til:
- Digitale samfunn og sosiale transformasjoner
- Endringsledelse
- Energi, miljø og samfunn
- Risk Analysis, spesialisering i Risk Governance
- Service leadership in International Business
- Samfunnssikkerhet
Emneevaluering
Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Studentevaluering av emnene i programmet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.
Studieplan og emner
Oppstartssemester:
-
Obligatoriske emner
-
BRLBAO: Bacheloroppgave i reiselivsledelse
Tredje år, semester 5
-
BRL301: Teknologi og reiselivsindustrien
Tredje år, semester 6
-
-
5. semester, emner ved UiS eller utveksling
-
Utveksling
-
Valgbare emner ved UiS
-
BHO120: Utvalgte juridiske emner
Tredje år, semester 5
-
BHO201: Finansregnskap
Tredje år, semester 5
-
BHO302: Prosjektledelse
Tredje år, semester 5
-
BRH310: Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
BRH312: Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
BRH385: Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
BRL370: Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
SV100: Bærekraft og grønn omstilling
Tredje år, semester 5
-
-
-
Obligatoriske emner
-
BDS110: Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner
Andre år, semester 3
-
BRH210: Markedsføring
Andre år, semester 3
-
BRL201: Responsible Tourism and Ethics
Andre år, semester 3
-
BRH220: Samfunnsvitenskapelig metode
Andre år, semester 4
-
BRH230: HR-ledelse (HR)
Andre år, semester 4
-
BRL260: Reisemålsutvikling
Andre år, semester 4
-
BRLBAO: Bacheloroppgave i reiselivsledelse
Tredje år, semester 5
-
BRL301: Teknologi og reiselivsindustrien
Tredje år, semester 6
-
-
5. semester, emner ved UiS eller utveksling
-
Utveksling
-
Valgbare emner ved UiS
-
BHO120: Utvalgte juridiske emner
Tredje år, semester 5
-
BHO201: Finansregnskap
Tredje år, semester 5
-
BHO300: Gastronomy
Tredje år, semester 5
-
BHO302: Prosjektledelse
Tredje år, semester 5
-
BRH310: Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
BRH312: Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
BRH385: Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
BRL370: Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
-
-
Obligatoriske emner
-
BRH101: Etikk og samfunnsansvar
Første år, semester 1
-
BRL140: Innføring i reiseliv
Første år, semester 1
-
BRH100: Serviceledelse
Første år, semester 2
-
BRH110: Bedriftsøkonomi
Første år, semester 2
-
BRL103: Opplevelsesdesign
Første år, semester 2
-
BDS110: Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner
Andre år, semester 3
-
BRH210: Markedsføring
Andre år, semester 3
-
BRL201: Responsible Tourism and Ethics
Andre år, semester 3
-
BRH220: Samfunnsvitenskapelig metode
Andre år, semester 4
-
BRH230: HR-ledelse (HR)
Andre år, semester 4
-
BRL260: Reisemålsutvikling
Andre år, semester 4
-
BRLBAO: Bacheloroppgave i reiselivsledelse
Tredje år, semester 5
-
BRL301: Teknologi og reiselivsindustrien
Tredje år, semester 6
-
-
Velg ett emne i 1. semester
-
BHO120: Utvalgte juridiske emner
Første år, semester 1
-
BHO302: Prosjektledelse
Første år, semester 1
-
BRL370: Adventure Tourism and Entrepreneurship
Første år, semester 1
-
-
5. semester, emner ved UiS eller utveksling
-
Utveksling
-
Valgbare emner ved UiS
-
BHO120: Utvalgte juridiske emner
Tredje år, semester 5
-
BHO201: Finansregnskap
Tredje år, semester 5
-
BHO300: Gastronomy
Tredje år, semester 5
-
BHO302: Prosjektledelse
Tredje år, semester 5
-
BRH310: Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
BRH312: Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
BRH385: Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
BRL370: Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
-