Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
60
Studieprogramkode
P-PPUMUDA1
Studienivå
Praktisk pedagogisk utdanning
Fører til grad
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Studiet tilbys som et selvstendig fulltidsstudium over 1 år eller som deltidsstudium over 2 år. Studiet kan også gjennomføres som en integrert del av utøvende bachelor i musikk.
Praktisk-pedagogisk utdanning er et påbygningsstudium som sammen med utøvende utdanning i de nevnte utøvende kunstfagene kvalifiserer for arbeid som pedagog på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen, i kommunale kulturskoler og i ulike typer frivillig kulturvirksomhet. Sammen med universitets- eller høgskoleutdanning av høyere grad (master, cand.philol, el lign) kan studiet kvalifisere for undervisning også på dette opplæringsnivået, samt på videregående skole.
Studiet passer for kandidater som har tatt utøvende fagutdanning i de nevnte kunstfag, og som ønsker pedagogisk og didaktisk kompetanse i tillegg til denne. Studentene skal gjennom studiet bli bevisst sitt faglige ståsted, sin praksisteori og sine holdninger til pedagogisk arbeid. Gjennom praksisopplæring og teoristudier skal de utvikle kyndighet og evne til refleksjon. Det legges vekt på å gi grunnlag for allsidig utøvende og pedagogisk yrkesinnsats. I kontakten med praksisfeltet integreres derfor både pedagogiske og utøvende og skapende områder.
Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter fullført praktisk-pedagogisk utdanning ha følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten
har inngående pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap for relevante trinn/målgruppe
har bred forståelse for kunstfagenes plass, rolle og funksjon i vårt opplæringssystem, samfunn og kulturliv
har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har bred kunnskap om læringsarenaer, læringsstrategier og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale lærings- og utviklingsprosesser
kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket og institusjoner og organisasjoner i kunst- og kulturlivet
Rammeplan
Fagplanen bygger på Forskrift om rammeplan for Praktisk-pedagogisk utdanning, av 21. desember 2015, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet.
Hva kan du bli?
Dersom du har praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og utøvende utdanning i musikk, dans eller teater/drama, kan du arbeide som pedagog innen ditt fagfelt på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen, i kulturskole og i kulturvirksomhet. Har du universitets- eller høgskoleutdanning av høyere grad kan du bli kvalifisert for undervisning i videregående skole og ved universitet og høgskoler.
Emneevaluering
Studentevaluering foregår i samsvar med UiS sitt kvalitetssystem og tilhørende tilpasninger ved Fakultet for utøvende kunstfag ved UiS.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
PPU500: Pedagogikk
Første år, semester 1
-
PPU410: Kunstfagdidaktikk I
Første år, semester 1
-
PPU505: Pedagogikk II
Første år, semester 1
-
PPU411: Kunstfagdidaktikk II
Første år, semester 1
-
PPU620: Praksis PPU - heltid
Første år, semester 1
-
-
Veivalg: musikk, dans, eller drama/teater
-
Veivalg musikk
-
PPU420: Musikkdidaktikk I
Første år, semester 1
-
PPU430: Musikkdidaktikk II
Første år, semester 1
-
-
Veivalg drama/teater
-
PPU470: Fagdidaktikk - drama og teater
Første år, semester 1
-
-
Veivalg dans
-
PPU450: Dansedidaktikk
Første år, semester 1
-
-