Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (LPED100)
Hvordan kan du som lærer møte mangfold, lede klasser og forstå skolens brede samfunnsmandat? Dette emnet gir deg et grunnlag for å utforske og utvikle din egen læreridentitet og profesjonelle praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
LPED100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette emnet ser vi nærmere på de utfordringene og mulighetene som møter deg som framtidig lærer. Hvordan kan du skape struktur og trivsel i et klasserom med ulike elever? Hvordan kan du planlegge undervisning som både tar hensyn til elevenes mangfoldige behov og samtidig oppfyller skolens krav og forventninger?
Emnet utforsker fire sentrale temaer som danner grunnlaget for den profesjonelle lærerens praksis:
- Klasseledelse: Hvordan skape et trygt, inkluderende og læringsfremmende miljø i klassen?
- Undervisningsplanlegging: Hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning som møter elevenes behov?
- Skolens samfunnsoppdrag: Hva betyr det at skolen skal utdanne for demokrati, bærekraft og medborgerskap?
- Skolen som organisasjon: Hvordan kan læreren finne sin plass i og bidra til å utvikle skolen som en stor og sammensatt organisasjon?
Gjennom emnet vil vi arbeide med praksiseksempler, caser og relevante problemstillinger. Refleksjoner og diskusjoner forankres i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen, opplæringsloven og forskriftene. Vi vil også se på forskning om elevenes behov og på hvilke tilnærminger som kan støtte læring og utvikling.
Dette emnet er tett knyttet til praksisperioden LPRA40, og både temaer og undervisning er utformet for å forberede deg til praksis og støtte deg i å bearbeide erfaringene når du er tilbake. Vi bruker undervisningsmetoder som du selv kan ta i bruk som lærer, og vi kobler faglig innhold i emnet til erfaringer fra praksisfeltet. Gjennom refleksjon før, under og etter praksisperioden får du mulighet til å utforske og utvikle din læreridentitet.
Som en rød tråd gjennom hele emnet ligger spørsmålet: Hvordan kan du utvikle deg som en profesjonell lærer som balanserer faglig kunnskap, pedagogisk forståelse og profesjonsetikk for å møte både elevene og samfunnsmandatet på en trygg og kompetent måte?
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskaper om didaktikk som en av lærerprofesjonens kjernekunnskaper og et redskap som lærere benytter når lærere planlegger, gjennomfører, vurderer, begrunner og kommenterer undervisning
- har kunnskaper om skolens samfunnsmandat, lover, planverk og forskrifter som gir føringer for skolens virksomhet og læreres undervisning
- har kunnskaper om varierte arbeidsmåter og vurderingsformer, i henhold til skolens plan- og lovverk
- har kunnskaper om hvordan lærere kan lede læreprosesser i en elevgruppe
- har kunnskaper om kommunikasjon som et viktig redskaper for å fremme et godt læringsmiljø
- har kunnskaper om læreprofesjonens yrkesetiske rammeverk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere, begrunne og kommentere undervisning med utgangspunkt i læreplan og forskning om undervisning og læring
- kan analysere læreplanverket og utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen
- kan anvende varierte arbeidsmåter og vurderingsformer som forutsetning for å skape motivasjon og læringsglede i undervisningen
- kan lede læreprosesser som fremmer læring i en variert og mangfoldig elevgruppe
- kan bruke kommunikasjon som et redskap til å etablere et godt læringsmiljø for elever i skolen
- kan kommunisere og samhandle med elever, foresatte og kollegaer i tråd med lærerprofesjonens yrkesetiske rammeverkGenerell kompetanse
Kandidaten
- har en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan, sammen med andre, videreutvikle egen kompetanse og bidra til medstudenters utvikling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 25 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen bestående av 10 minutters presentasjon av et praksisrelatert tema som kandidaten har forberedt i forkant av eksamenen og 15 minutter med spørsmål fra sensorene. Spørsmålene fra sensorene vil både være tilknyttet presentasjonen og emnets læringsutbytteformuleringer.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske krav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
- Deltakelse i undervisning - 75% oppmøte kreves
- En individuell fagtekst som skal være på 1700 ord +/- 10 %. Studentene får utdelt oppgave to uker før innlevering. Fagteksten leveres før praksis. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- Eksamenstemaet er forankret i praksis. Det stilles derfor krav om at studentene må ha gjennomført og bestått veiledet praksis i lektorutdanningen for å gå opp til avsluttende eksamen i emnet.
Fagperson(er)
Faglærer:
Jonas VeldeEmneansvarlig:
Runar VathneStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
I lektorutdanningens pedagogikkemner er det lagt opp til både fellesundervisning og undervisning i seminarer (smågrupper). Undervisningen vil veksle mellom formidling og studentdeltakelse. Undervisningsformene og arbeidsmåtene har som hensikt å fremme studentenes læring i henhold til læringsutbyttene, samt gjenspeile gjeldende læreplaner i grunnutdanningen.
Eksempler kan være deltaking gjennom mikroundervisning, læreplananalyser og analyse av caser, student-student-læring, omvendt undervisning, samarbeidslæring i grupper, framlegg, aktiv bruk av digitale ressurser via læringsplattformen Canvas og vurdering av hverandres arbeid. Eksempler i henhold til læreplanverket i grunnopplæringen kan være prosjektarbeid, arbeidsplaner, varierte vurderingsformer og planlegging av undervisning.