Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene (LPED101)

Hvordan kan du som lærer legge til rette for et trygt og godt læringsmiljø i et klasserom med ulike elever? Dette emnet gir innsikt i hvordan du kan forstå elevmangfoldet og samarbeide med laget rundt eleven for å støtte deres læring og utvikling.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

LPED101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet retter vi fokus mot elevene – hvordan de lærer, utvikler seg og hva som bidrar til deres trivsel. Vi ser på hvordan du som lærer kan forstå ungdommer i en viktig fase av livet og tilpasse din praksis for å møte deres behov. Hvordan kan forskning og motivasjonsteorier bidra til å skape et inkluderende læringsmiljø? Hvilken støtte trenger elever med ulike utfordringer, og hvordan kan du som lærer bidra til at de opplever skolehverdagen som trygg?

Emnet er organisert rundt to hovedtemaer:

  • Elevens læring og utvikling: Vi undersøker hvordan ungdom lærer, hvilke behov som er særlig relevante i denne aldersgruppen, og hvordan læreren kan møte sårbare elever.
  • Laget rundt eleven: Du lærer om hvem som utgjør laget rundt eleven – som PPT, skolehelsetjenesten, mobbeombud og miljøterapeuter – og hvordan du kan samarbeide med disse aktørene innenfor de rammene som opplæringsloven setter.

Gjennom arbeid med praksiseksempler, refleksjoner og diskusjoner, forankret i forskning og styringsdokumenter, vil vi utforske hvordan dette kan anvendes i din praksis. Emnet er nært knyttet til praksisperioden LPRA50, og undervisningens temaer og arbeidsmåter er utformet for å forberede deg på praksis og støtte deg i å bearbeide erfaringene i etterkant.

Emnet gir innsikt i hvordan læreren kan støtte elevenes læring og utvikling, både gjennom egen praksis og i samarbeid med andre som arbeider for elevens beste.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskaper om teoretiske perspektiver på barns og unges læring og motivasjon
  • har kunnskap om bruk av digitale ressurser som et redskap til elevens læring
  • har kunnskaper om opplæringslovens kapittel 9A, og hvilke rettigheter dette gir elever og hvilke krav som følger for skolen
  • har kunnskaper om hvordan læreren og skolen kan etablere et inkluderende læringsmiljø i møte med en variert og mangfoldig elevgruppe
  • har kunnskaper om hvordan læreren kan bidra til et læringsfremmende samarbeid med elever, foresatte, kollegaer og skolens eksterne samarbeidspartnere

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til å etablere et læringsmiljø som fremmer læringsorientering og demper prestasjonsorientering blant elever
  • kan bruke digitale ressurser i undervisningen som et redskap til elevens læring
  • kan, i samarbeid med andre aktuelle aktører, ivareta at intensjonene i kapittel 9A i opplæringsloven blir fulgt
  • kan bidra til å etablere et læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring i en variert og mangfoldig elevgruppe

Generell kompetanse

Kandidaten

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål og kan videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers (og medstudenters) og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kollegaer (og medstudenter) i skolen og relevante eksterne samarbeidspartnere

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk deltakelse i undervisning 75%, Deltakelse i to basisgruppemøter, Deltakelse i forberedelsesdag før eksamen

Obligatoriske krav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

  • 75 prosent deltakelse i undervisning
  • Deltakelse i to basisgruppemøter der det utarbeides og leveres inn referat fra hvert møte.
  • Deltakelse i forberedelsesdag før eksamen. Forberedelsesdagen organiseres som basisgruppesamarbeid.

Fagperson(er)

Faglærer:

Jonas Velde

Emneansvarlig:

Runar Vathne

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Arbeidsformer

I lektorutdanningens pedagogikkemner er det lagt opp til både fellesundervisning og undervisning i seminarer (smågrupper). Undervisningen vil veksle mellom formidling og studentdeltakelse. Undervisningsformene og arbeidsmåtene har som hensikt å fremme studentenes læring i henhold til læringsutbyttene, samt å gjenspeile gjeldende læreplaner i grunnutdanningen.

Eksempler kan være deltaking gjennom mikroundervisning, læreplananalyser og læreplanutvikling, student-student-læring, omvendt undervisning, samarbeidslæring i grupper, framlegg, aktiv bruk av digitale ressurser via læringsplattformen Canvas og vurdering av hverandres arbeid. Eksempler i henhold til læreplanverket i grunnopplæringen kan være prosjektarbeid, arbeidsplaner, vurdering av elevarbeid og planlegging av undervisning.

Åpent for

Lektorutdanning for trinn 8-13

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto