Religion fagdidaktikk del 1 (PPU138)

I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i skolefag knyttet til religion, livssyn, etikk og filosofi med hovedfokus på trinn 8-13 i skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PPU138

Versjon

1

Vekting (stp)

7.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn, etikk og filosofi med hovedvekt på ungdomstrinnet og den videregående skolen. Studentene skal bli trygge og bevisste faglærere, som tar gode valg for elevene i planlegging og gjennomføring av undervisning i henhold til Opplæringsloven og aktuelle læreplaner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidaten

  • ha kunnskap om fagets plass, progresjon, rammer og begrunnelser i skolen
  • ha kunnskap om relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget i ungdomsskolen og videregående skole
  • ha kunnskap om fagdidaktiske utfordringer og muligheter knyttet til å realisere aktuelle læreplaner i klasserommet
  • ha kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidaten

  • kunne analysere og anvende faglitteratur for å fremme undervisning i tråd med Opplæringsloven og aktuelle læreplaner, og for å begrunne egne didaktiske valg
  • kunne analysere læreplaner i faget for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer for undervisning og vurdering av undervisningen i tråd med læreplanens intensjon
  • kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget for å fremme engasjement og gode læringsprosesser for elevene.
  • kunne anvende hjelpemidler til beste for elevenes læringsutbytte

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidaten

  • kunne legge til rette for engasjerende og relevant undervisning i tråd med gjeldende rammer for fagene
  • kunne orientere seg i faglitteratur og læreplaner, og ha en kritisk bevissthet til egen didaktiske praksis
  • kunne videreutvikle egen kompetanse og praksis gjennom å bruke forskning og faglitteratur, og å diskutere faglige problemstillinger med andre: kolleger, elever og foresatte
  • kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Muntlig presentasjon, Deltakelse praktiske øvelser

For å kunne gå opp til eksamen må studenten

- gjennomføre en muntlig presentasjon av et undervisningsopplegg. Presentasjonen skal vurderes av faglærer til vurdering godkjent / ikke godkjent.

- delta på minst to praktiske øvelser i metodikk. Vurderes som godkjent/ikke godkjent av faglærer.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Arbeidsformer

Emnet legger opp til deltakende og utforskende undervisning med varierte og dialogbaserte undervisningsformer. Studentene lærer undervisningsmetoder og undervisningsstrategier i både teori og praksis.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Lektorutdanning for trinn 8-13 Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid
Videreutdanning for lærere

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto