Historieformidling på museer og vitensentre (HIS340)

Hvordan skapes meningsfulle forbindelser mellom fortid, nåtid og fremtid på museer og vitensentre? Hvordan formidles materiell og immateriell kulturarv med involvering og deltakelse av publikum? Hvordan kan museer og vitensentre være gode samarbeidspartnere for skole, barnehage og voksenopplæring?


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

HIS340

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet lærer du om samfunnsrelevant og inkluderende historieformidling ved museer og vitensentre, hvor disse både betraktes som viktige møtesteder for den demokratiske offentligheten, læringsarenaer utenfor klasserommet og attraktive besøkssteder for turister.

Museer og vitensentre er en sentral del av vår historiekultur der, det skapes meningsfulle forbindelser mellom fortid, nåtid og framtid. Institusjonene er viktige samarbeidspartnere for skole, barnehage og voksenopplæring. De preger kulturliv og kulturturisme i byene og i distriktene, og de kan være arenaer for samfunnsdebatter, demokratisk utveksling, forskningsformidling og livslang læring.

Dette praksisnære emnet gir inngående kunnskap i dagsaktuell historieformidling ved museer,vitensentre og nasjonalparksentre. Basert på nyeste forskning og med en tverrfaglig teoretisk tilnærming lærer du om samfunnsrelevant og inkluderende formidling av materiell og immateriell kulturarv. Sentralt i emnet står hvordan du kritisk kan evaluere, og stadig videreutvikle, museal historieformidling - om det handler om undervisningsopplegg, utstillinger, guidede turer, dramatiseringer, digital formidling, arrangementer eller andre formidlingsformater. Viktige temaer i emnet er samarbeid med barnehage, skole og voksenopplæring, opplevelse og kunnskapsdeling, publikumsdeltakelse, livslang læring for bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap. Du vil som student også møte ansatte ved museer og vitensentre som deler sine erfaringer.

Når du tar dette emnet, vil du kunne velge mellom tre ulike undervisningsgrupper:

  • Gruppe A har fokus på historiebruksanalyse og retter seg først og fremst mot masterstudenter i historie og historiedidaktikk.
  • Gruppe B har fokus på arbeidet som museumspedagog og retter seg mot museumsansatte og museumspedagogikk-studenter.
  • Gruppe C har fokus på museer og vitensentre som læringssteder for historieundervisning, utenfor klasserommet og retter seg mot lærere og lektorstudenter. I emnet vil vi utvikle konkrete undervisningopplegg, som kan brukes i arbeidet som lærer i historie- og samfunnsfag.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha inngående kunnskap om:

  • hvordan materiell og immateriell kulturarv formidles ved museer,vitensentre og nasjonalparksentre til ulike publikums- og elevgrupper
  • hvordan museer,vitensentre og nasjonalparksentre samarbeider med skoler, barnehager og voksenopplæringen til å nå læreplaner og rammeplaner
  • hvordan historie skapes ved museer, vitensentre og nasjonalparksentre gjennom involvering og deltakelse av publikum
  • hvordan museer og vitensentre er en del av samfunnets historiekultur og et møtested for en demokratisk offentlighet
  • hvilke utfordringer museer, vitensentre og nasjonalparksentre møter i dagens samfunn

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • analysere faglige problemstillinger knyttet til historieformidling på museer, vitensentre og nasjonalparksentre
  • utvikle, gjennomføre og kritisk evaluere historieformidling ved ulike museer, vitensentre og nasjonalparksentre i lys av aktuell forskning og gjeldende styringsdokumenter
  • inkludere mange ulike publikums-/elevgrupper i historieformidlingen
  • fasilitere fruktbart samarbeid mellom museer, vitensentre, nasjonalparksentre, skoler, barnehager og voksenopplæringen
  • bruke materielle kilder og immateriell kulturarv i historieformidling

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha en forståelse for museers, vitensentres og nasjonalparksentres rolle i samfunnet
  • bruke materielle kilder og immateriell kulturarv i historiefaget
  • kunne reflektere kritisk over hvordan museer, vitensentre og nasjonalparksentre skaper meningsfulle forbindelser mellom fortid, nåtid og fremtid
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å stadig videreutvikle og kvalitetssikre egen historieformidling
  • kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i museer, vitensentre, nasjonalparksentre, skoler og barnehager

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamensoppgaven skal besvares på norsk med mindre noe annet er innvilget via søknad.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

To oppgaver

Gjennom semesteret vil studentene få utlevert to mindre oppgaver. Disse må besvares og godkjennes før studenten kan gå opp til muntlig eksamen.

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Karakterregel: Godkjent/ikke godkjent.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Marie-Theres Fojuth

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Kombinasjon av digital undervisning og 2 dager fysisk undervisning (Stavanger og omegn).

Oversiktsforelesninger, seminarer, studentframlegg, individuelle studentoppgaver og gruppeoppgaver, samt møter med ansatte fra museer og vitensentre.

Åpent for

Historie og historiedidaktikk - masterstudium Lektorutdanning for trinn 8-13 Museumspedagogikk - deltid over ett år

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto