Språkkontakt før og no (NOR272)

Emnet omfattar fleirspråklegheit, der ein studerer språkkontakt - hjå fleirspråklege individ og i fleirspråklege samfunn. I emnet inngår historisk sosiolingvistisk analyse, der ein studerer språkhistorisk variasjon og endring. Emnet tek òg for seg korleis det fleirspråklege Noreg i dag kan forståast i lys av møte mellom norsk og andre språk over tid. Kunnskap om desse møta, som har lagt grunnen for den fleirspråklege situasjonen i Noreg i dag, er høgst relevant for skulelærarar, folk som arbeider i privat og offentleg sektor og for samfunnsdeltaking generelt, same kva språkleg bakgrunn ein har.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

NOR272

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhald

I dette fordjupingsemnet skal hovudtemaa frå grunnemna - språkstruktur, språkbruk og språkhistorie - byggjast på og nyttast for å utforska dei sosiokulturelle og språklege konsekvensane av møtet mellom norsk og andre språk opp gjennom åra, frå dansk og lågtysk i mellomalderen til engelsk og andre språk i dag. For å oppnå dette vert sentrale teoretiske og metodiske inngangar i språkvitskap tematiserte. Derfor er ein del av kurset å utvikla forståing for problemstillingar desse teoriane og metodane er veleigna til å søkja svar på. Dette gjer at ein sjølv kan utarbeida problemstillingar/forskingsprosjekt der ein stiller spørsmål som ligg innanfor rammene av den aktuelle teorien. Kurset vil verta undervist i starten av semesteret, før ein går i gang med skriving av bacheloroppgåva.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført emnet skal studenten

  • ha innsyn i korleis språkkontakt har vore med og forma norsk språk, både i dag og i tidlegare hundreår.
  • ha god kunnskap om tilhøvet mellom fleire språklege system i kontakt og sosialt styrd variasjon.
  • vera godt kjend med sentrale retningar og omgrep innanfor teoriutviklinga åt språkvitskapen, med særleg vekt på språkkontaktforsking og historisk sosiolingvistikk.

Ferdigheiter

Etter å ha fullført emnet kan studenten

  • analysera og vurdera språklege mønster i historisk sosiolingvistisk perspektiv.
  • applisera språkvitskaplege teoriar og metodar på konkrete døme av norsk språkkontakt for å kunna relatera fleirspråklegheit i dagens Noreg til tidlegare sosiohistoriske kontekstar.
  • utvikla prosjekt der ein kombinerer konkret språkvitskapleg teori med problemstillingar det synest nærliggjande å søkja svar på med utgangspunkt i den valde teorien og metoden.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført emnet skal studenten

  • ha ei forståing for kva språkvitskap er for noko, og kunna vita kva som ligg innanfor og utanfor rammene til ein vitskapleg analyse av språk og språkkontakt.
  • gjera greie for fleirspråklegheit som eit breitt og mangfaldig sosiolingvistisk fenomen.
  • ha utvikla evna til å drøfte kontakten mellom norsk og andre språk i dag og i tidlegare periodar.

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskravet er minimum 50 studiepoeng nordisk (nordisk årsstudium/grunnfag eller tilsvarande).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Munnleg eksamen 1/1 30 Minuttar Bokstavkarakterar Inga hjelpemiddel tillate

Munnleg eksamen har form av ein fagleg samtale på ca. 30 minutt der kandidaten vert spurd om ulike delar av pensum. Det vert lagt opp til at ein skal kunna visa kva ein har lært, med vekt på forståing av samanhengar i faget.For å få lov til å gå opp til (munnleg) eksamen, må studenten ha teke del i prosjektseminaret. Under prosjektseminaret, som kjem mot slutten av emnegjennomføringa, skal kvar student presentera ei sjølvstendig utarbeidd prosjektskisse. Dette skal vera eit konkret opplegg til ei bacheloroppgåve med språkvitskapleg innretting, som oppfyller nærmare presiserte krav til utforming. (Det er friviljug om ein vel å skriva bacheloroppgåva med utgangspunkt i denne skissa, eller om ein vel å gå vidare med den litteraturvitskaplege prosjektskissa.) Det er obligatorisk, kort rettleiing før seminaret. I tillegg til å presentera eige prosjekt skal kvar student fungera som opponent for ein av medstudentane sine.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte og framlegg

75 prosent obligatorisk oppmøte i undervising. Emnet har stort fokus på utvikling av evne til å diskutera og applisera teori. Dette skjer gjennom konkrete samtalar i undervisinga. Det er difor eit krav om minimum 75 prosent oppmøte i undervisinga. Ved fråvær utover dette må ein rekna med kompenserande oppgåver.

Godkjent framlegg på prosjektseminaret.

Båe vilkåra må vera godkjende for at kandidaten kan gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarleg:

David Albert Natvig

Arbeidsformar

I undervisinga vil meir førelesingsorienterte gjennomgangar frå undervisaren si side veksla med konkrete diskusjonsoppgåver. Dei avsluttande gongene der studentane presenterer eigne prosjektskisser og er opponentar, vil kurset ha seminarform.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fordjuping i nordisk (NOR270_1) 7.5

Åpent for

Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Lektorutdanning for trinn 8-13 Nordisk fordjuping

Emneevaluering

Det skal vere ein tidlegdialog mellom emneansvarleg, studenttillitsvald og studentane. Formålet er tilbakemelding frå studentane for endringar og justering i emna inneverande semester.I tillegg skal det gjennomførast ein digitalt emneevaluering minimum kvart tredje år. Den har som formål å innhente studentane sine erfaringar med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto