Religion fagdidaktikk del 2 (PPU139)
I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn, etikk og filosofi med hovedvekt på ungdomstrinnet og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU139
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha kunnskap om fagets plass, progresjon, rammer og begrunnelser i skolen
- ha kunnskap om relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget i ungdomsskolen og videregående skole
- ha kunnskap om fagdidaktiske utfordringer og muligheter knyttet til å realisere aktuelle læreplaner i klasserommet
- ha kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere og anvende faglitteratur for å fremme undervisning i tråd med Opplæringslov og aktuelle læreplaner, og for å begrunne egne didaktiske valg
- kunne analysere læreplaner i faget for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer for undervisning og vurdering av undervisningen i tråd med læreplanens intensjon
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget for å fremme engasjement og gode læringsprosesser for elevene.
- kunne anvende hjelpemidler til beste for elevenes læringsutbytte
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne legge til rette for engasjerende og relevant undervisning i tråd med gjeldende rammer for fagene
- kunne orientere seg i faglitteratur og læreplaner, og ha en kritisk bevissthet til egen didaktiske praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse og praksis gjennom å bruke forskning og faglitteratur, og å diskutere faglige problemstillinger med andre: kolleger, elever og foresatte
- kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Oppgaven skal være på 3000 - 4000 ord.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. Delta på å prøve ut minst undervisningsstrategier. Vurderes som godkjent/ikke godkjent av faglærer.
2. Deltakelse i muntlig aktivitet etter levert semesteroppgave. Vurderes som godkjent/ikke godkjent av faglærer etter oppgitte kriterier.
3. For å kunne gå opp til eksamen er det et krav at problemstilling for oppgaven er godkjent av faglærer innen angitt frist.