Forsking ved UiS
Forskinga ved Universitetet i Stavanger er med på å løyse dei store samfunnsutfordringane i vår tid. Grøn omstilling pregar alt det vi gjer, medan våre tematiske satsingar er energi, læring og helse.
1166 (vitskapleg årsverk)
87
142
24
Produktive forskarar
Over fleire år har Universitetet i Stavanger (UiS) vore på tredjeplass i Noreg i forskingsproduksjon per vitskapleg tilsett. Det betyr at vi har forskarar som er blant dei mest produktive i landet.
UiS har sterke forskingsmiljø innan energi, realfag og teknologi, risikostyring og samfunnstryggleik, helse og medisin, innovasjon og økonomi – og ikkje minst utdanningsvitskap.
Våre satsingar
Meir om forskinga
Ressursar og samarbeid
Forskarutdanning
Forskingsformidling frå UiS
UiS i andre kanalar for forsking- og kunnskapsdeling:
Forskingsnytt frå UiS
Viking-kapteinen tar opp kampen mot mobbing
For Zlatko Tripic (32) ble fellesskapet i fotballen en viktig faktor for at han kom seg igjennom grov mobbing i oppvekst...
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Fra øvelse til virkelighet: Simulering gir bedre hjerneslagbehandling
Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvord...
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Norske forskere med internasjonalt gjennombrudd i nyfødtmedisin
Norskutviklet medisinsk utstyr og systematisk simuleringstrening og debriefing av helsepersonell har nesten halvert nyfø...
– Flere skoler bør få ROBUST inn på timeplanen
Mange lærere er usikre på hvordan de skal undervise i livsmestring. Den nye boka «ROBUST» kan gi lærere veiledning og rå...
Lærere i Sandnes lærer av hverandre
Lærere på første trinn i Sandnes har jobbet med utviklingsarbeid i 6 måneder. Da er det verdifullt å få lære av hverandr...
Satser stort på forskning om uteskole
Uteskole kan gi bedre læring, helse, motorikk, sosial forståelse samt virke stressregulerende. Nå skal forskningsprosjek...
Betre koordinering av helsetenester for personar med alvorlege psykiske lidingar
Jorunn Nærland Skjærpe har forska på korleis helsepersonell koordinerer tenester for personar med alvorlege psykiske lid...
Én ren tone avslører det indre av nøytronstjerner
Forskere ved Universitetet i Stavanger og Goethe-universitetet i Frankfurt har oppdaget en ny måte å undersøke det indre...
Fra sykehus til hjem: Digital oppfølging for bedre egenomsorg
Hvordan kan digital oppfølging hjelpe pasienter med kroniske sykdommer etter sykehusopphold? Den 6. mars 2025 disputerer...
One Ocean Expedition
40 studenter og ansatte fra Universitetet i Stavanger skal seile Fra La Paz til Herradura Bay med Staatsraad Lehmkuhl. D...
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Ny podkastserie skal styrke etisk refleksjon i jordmorutdanninga
Gjennom forskingsprosjektet Caring Futures har forskarar ved Universitetet i Stavanger og Stavanger universitetssjukehus...
Har forska på fjernarbeid og personlegheitstrekk – arbeidsengasjementet går ned hos spesielt éi gruppe
Forskarar har undersøkt korleis fjernarbeid påverkar ulike personlegheitstypar. Lars-Magne Laupsa er ekstrovert, og tilh...
Et depot av sølvarmringer i et hus fra vikingtiden på Svadberg i Årdal
På slutten av utgravningssesongen 2024 gjennomførte Arkeologisk museum undersøkelser på Svadberg i Årdal. Undersøkelsene...
Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?
Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...
Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen
Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet?...
Forsking på fakultet og institutt
Forskingssenter, nettverk og klynger
Forskingssenter ved UiS
- Nasjonalt senter for bærekraftig utnyttelse av energiressurser på norsk sokkel (NCS2030)
- Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten (SHARE)
- Senter for innovasjonsforskning (CIR)
- Senter for barnehageforskning (FILIORUM)
- The Greenhouse – senter for miljøhumaniora
Nasjonale forskings- og kompetansesenter
Nettverk og klynger
- Forskningsnettverk for smartby
- Forskningsnettverk for velferdsforskning
- Nettverk for industriell teknologi og driftsledelse (CIAM)
- Stavanger AI Lab
- Kognitiv Lab
- Innovasjonsklynge for havteknologi (OTICS)
Forskingsinstituttet NORCE
UiS er deleigar i, og har ein forpliktande samarbeidsavtale med forskingssenteret NORCE.