Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert

Fire elever sitter i en trapp og jobber på pc
Elever som startet ett år senere på skolen er svakere lesere enn sine yngre klassekamerater på mellomtrinnet. I tillegg føler de en svakere tilhørighet til skolen enn andre elever.

En fersk studie publisert i Scandinavian Journal of Educational Research har undersøkt sammenhengen mellom alder ved skolestart og leseferdigheter hos nesten 40 000 tiåringer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Studien viser at tiåringer som startet ett år senere på skolen er svakere lesere enn sine yngre klassekamerater. I tillegg føler de en svakere tilhørighet til skolen enn andre elever.

Funnene fra studien tyder altså på at ett ekstra år i barnehagen ikke er en hensiktsmessig løsning for barn man mener ikke er modne for skolestart som seksåringer.

– Et slikt venteår i seg selv ser ikke ut til å ha vært et godt nok tiltak for disse elevene, sier professor emeritus Knud Knudsen ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.

Studien baserer seg på data fra PIRLS-undersøkelsene i 2016 og 2021.

Barna bør få et skoleforberedende tilbud

I Norge har det vært en diskusjon om å tillate utsatt skolestart for barn som anses som «umodne» ved skolestartalder. Mannsutvalget har anbefalt såkalt fleksibel skolestart som et tiltak for å forbedre gutter og menns livsvilkår og samfunnsdeltakelse, i sin rapport til Regjeringen.

– Dette hviler nok på en antakelse om at alder og skoleprestasjoner henger sammen, for de eldste elevene i klassen presterer vanligvis noe bedre faglig enn de yngste som er født samme kalenderår, sier professor Åse Kari H. Wagner, som er en av medforfatterne av studien.

– Men når det gjelder den elevgruppen som ventet med å begynne på skolen, ser vi altså at de har de svakeste prestasjonene i lesing, selv om de er et skoleår eldre enn klassekameratene sine. 

– Dersom man mener at et barn bør vente et år med å begynne i første klasse, må de få et skoleforberedende tilbud med annet innhold enn de får i barnehagen, sier hun.

Utsatt skolestart er vanligere i Danmark

Praksisen rundt utsatt skolestart er ulik i de skandinaviske landene. Mens svært få norske og svenske elever får utsatt skolestart (under 0,5 % i Norge og 1 % i Sverige), gjelder dette rundt 8% av de danske barna.

Siden landene ellers er svært like, og har veldig like skolesystemer, kan imidlertid innsikten i de danske klasserommene gi verdifull kunnskap når vi skal forstå hvilken betydning utsatt skolestart har også for norske barn.

Studien viser også at elever med utsatt skolestart oftere har lav sosioøkonomisk bakgrunn og at de snakker undervisningsspråket sjeldnere hjemme. Det er flere gutter enn jenter som får utsatt skolestart.

Dersom fleksibel skolestart skal vurderes, må det stilles krav til innholdet

Wagner sier man ikke kan utelukke at barna som fikk utsatt skolestart hadde noe igjen for et ekstra år i barnehagen, men at denne studien tyder på at det allikevel ikke har vært nok.

– Vi har lenge visst at en «vente og se»-holdning for barn som står i fare for å falle utenfor faglig eller sosialt kan være direkte skadelig. Elever som faller bakpå allerede på barneskolen, har stor risiko for å droppe ut av utdanning og falle utenfor arbeidslivet når de blir eldre. Denne studien viser tydelig at hvis vi allerede i barnehagen ser at noen barn ikke henger med sine jevnaldrende, holder det ikke å bare vente å se om det blir bedre om ett år, sier hun.

– For norsk skolepolitikk betyr resultatene fra denne studien at dersom vi skal vurdere utsatt skolestart for enkelte elever, bør vi også rette fokus mot hva dette ekstra året skal inneholde.

Referanse: 
Knudsen, K., Strand, O., Wagner, Å. K. H., & Støle, H. (2025). Relative age, reading achievement and correlates of delayed school start in Nordic countries. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–16. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2468179

Omtalt i saken:

Professor em.
51831566
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor i nordisk språk
51832301
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Les flere saker fra Nasjonalt lesesenter

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Webinar: Når eleven strever med motivasjon

Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet

Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter

Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...

Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser

Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...

Filmer

Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...

Tid for lesing hjemme

Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...

Webinar: Gutar og lesing

I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?

Lesing i alle fag

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...

Engasjerande leseundervisning

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...

Elever som strever

Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.

For deg som jobber i skolen

Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.

Elever som ikke vil lese

Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.

Webinar: Lesekvart

I dette webinaret kan du høre mer om lesekvarten. Men hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?

Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?

Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...

Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...

Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...

Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...

Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...

Hele UiS leser: Halvt av Marjam Idriss

Hele UiS leser er et leseprosjekt med oppstart i februar 2025. Konseptet er enkelt: Studenter og ansatte ved UiS får et ...

Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs

I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...