Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter

Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enkelte skolefritidsordninger har satt lesing på dagsorden.

Publisert Sist oppdatert

Har din SFO et monster i kjelleren? Eller har kanskje robotene tatt over lesestunden?

illustrasjon med sitat "tid for lesing er så gøy"

Siden Tid for lesing SFO ble lansert i høst har vi på Nasjonalt lesesenter mottatt hundrevis av skumle, morsomme og koselige tekster og tegninger fra skolefritidsordninger over hele landet. Rådgiver på senteret, Kirsti Thisland, er mektig imponert over engasjementet.

- Vi kan ikke annet enn å bøye oss i støvet for det arbeidet barna og SFO-ansatte har lagt ned. Det er så kjekt å se all kreativiteten og engasjementet som finnes der ute, sier Thisland.

Av bidragene som kommer inn vil noen bli plukket ut til å være med i den store SFO-boka som skal lanseres til høsten. Bidragene baserer seg på ulike temaer og aktiviteter som sendes ut til skolefritidsordningene annenhver måned. Frem til nå har temaene vært «Monstermåned», «Vinterverksted» og «Fortid og fremtid».

- Alle som sender inn bidrag vil også bli premiert med ekte forfatter-  og illustratørdiplom, så hvis dere ikke har sendt inn bidrag enda er det bare å hive seg rundt da fristen for nåværende tema «Fortid og fremtid» er 27. mars, forteller Thisland.

Men selv om trykkeriet har temafrister er det ingenting i veien for å jobbe med temaaktivitetene når som helst. Og at temaene har engasjert er det ingen tvil om. Lene Bonsaksen ved Ura SFO kan fortelle at barna har vist stor glede og interesse fra starten av.

- Det er artig å kunne vekke barns leselyst med lek og det har vært veldig fint å få konkrete tips til hvordan man kan gjøre nettopp dette. «Teaserfilmene» har vært til spesielt god hjelp. De har bidratt til at alle har fått en god forståelse av hva hvert tema handler om og har skapt nysgjerrighet fra første stund, sier Bonsaksen.

barn ser video
Barn ved Ura SFO ser monstertegnekurs av Reidar Kjelsen

Tegnekurset med «monsterekspert» Reidar Kjelsen går igjen som en favoritt blant flere av skolefritidsordningene. Spesielt guttene har latt seg inspirere til å tegne monstre.

- En av våre elever, som tidligere var tilbakeholden og som vi brukte lang  tid på å bli kjent med, løsnet virkelig under monstermåned. Han fikk en veldig god relasjon til flere av de ansatte på SFO. Det var så fint å se ham skape kreative figurer og finne ro under lesestundene. Han har virkelig blomstret under dette prosjektet, fortsetter Bonsaksen.

Brånas SFO har også sett et oppsving i elever som lar idéene strømme. Barn som sjelden har deltatt i formingsaktiviteter oser nå over av glede og mestringsfølelse. Elevene samarbeider med hverandre, deler idéer og koser seg med aktivitetene.

Baseleder ved Brånas SFO, Beatrice Østengen, sier at hun falt for SFO-aktivitetene med en gang og tror dette har smittet over på barna; et engasjement som igjen smitter over på henne.

- Nå gleder vi oss veldig til å sette i gang med «Fortid og fremtid». Barna spør hele tiden om «når er det Tid for lesing» og sier at «det er gøy». Vi kommer til å begynne med å se «teaserfilmen»  og så skal elevene få fortsette historien. Kanskje noen vil skrive sammen? Det hadde vært spennende å teste. Det er så mange måter vi kan jobbe med temaene på, sier Østengen.  

Østengen forteller videre at hun synes opplegget favner over det meste av det som er viktig i SFO-hverdagen, blant annet mestring, samarbeid, kreativitet, medbestemmelse og glede. Nå gleder både ansatte og barn seg bare til SFO-boka kommer til høsten.

  1. Se «teaserfilmene» i kollegiet, drøft idéer og snakk om hvordan dere kunne tenke dere å jobbe med prosjektet.
  2. Start i det små og bygg på barnas nysgjerrighet.
  3. Å starte hver aktivitetsøkt med filmene har hjulpet barna med å komme i «rett modus».
  4. Du trenger ikke å legge om planene – integrer Tid for lesing i de planene du allerede har.
  5. Bruk det "du har i hjemmet" for å lage ting.
  6. Bruk biblioteket.
  7. La eldre elever lese for yngre.
  8. Engasjerte voksne bidrar til engasjerte barn.
  9. La barna skrive historien.

Under ser dere et knippe utvalg av de fantastiske kreasjonene vi har fått tilsendt, se og la deg inspirere:

bilde av snømann med maling

Snømann laget av Brånås SFO

bilde av monstertegning

Monstertegning fra Eggedal SFO

bilde av monstertegning

snømanntegninger

Snømannvegg hos Lysheim SFO

malt bilde av et monster

Malt kunstverk fra Trondfjord SFO

barn ser på tv

Ura SFO ser teaserfilm

tegning av et sjømonster

Sjømonster fra Ura SFO

monstertegning

Monster fra Ura SFO

robot laget av aluminiumsfolie

Robot fra Trondfjord SFO

lyslykter i snøen

Vinterlys på Hitra

snømonster tegning

Snømonster fortelling fra Vinne SFO

snømonster fortelling

snømann tegning

monsterutstilling sfo

Monsterutstilling fra Viggja SFO

monstertegninger henger på vegg

Monstervegg hos Ura SFO

illustrasjon av monster sine følelser

Monsterets følelser fra Trondfjord SFO

monstertegning

Monstertegning fra Ura SFO

monstertegninger henger på vegg

Monstervegg hos Viggja SFO

barn leser på bibliotek

Lesestund hos Trondfjord SFO