Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.
Det kan være flere grunner til at elevene gir uttrykk for at de ikke vil lese. En grunn kan være at eleven opplever lesing som så vanskelig at lesing blir en meningsløs aktivitet. Da trenger eleven støtte til å møte teksten. En annen årsak kan være at eleven ikke identifiserer seg som «leser» - for lesing er noe «de andre» driver med. Da er det viktig å skape en kultur for lesing i klasserommet og det er det læreren som kan legge til rette for. På denne siden har vi samlet ulike ressurser som viser deg hvordan du kan støtte elevene som ikke vil lese. Du kan blant annet hente inspirasjon fra ulike webinar, fagartikler eller språkløyper.

Noe å lese/fagstoff:
Til bruk i kollegiet:
Forsking viser at norske barn har lavest leseglede av alle barn i hele Europa. Det må vi gjøre noe med! Å jobbe med å øke elevene sin leseinteresse vil også gi gode utslag for elevene sitt faglige utbytte i andre fag.
Men hvordan kan man jobbe med å øke elevenes leselyst? Er det kultur for lesing i ditt klasserom? Eller på skolen?
Leselyst avhenger sterkt av kontekst, slik som bokvalg, venners meninger og om elevene har en lærer som selv liker å lese. Å vise interesse for det elevene leser og å legge opp til samtaler om bøker kan bidra til å skape et sterkt lesefellesskap i klasserommet.
I disse webinarene vil du lære mer om hvordan du kan gå fram for å skape en god lesekultur i klasserommet og hvordan du kan bidra til å øke elevenes leselyst - også guttene sin:
Gutar og lesing
Korleis kan ein skapa leseglede - også blant gutane?
Lesekvart og lesefellesskap
Hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?
Å skape lesekultur i klasserommet
Hvordan jobber Nils for å skape leseinteresse i klasserommet?
Leseinteresse: Hva er en god lesekultur?
Hvordan kan du etablere en god lesekultur på din skole?

Språkløype - skolebiblioteket
Hvordan kan man samarbeide med skolebiblioteket om leseundervisningen? Og la elevene utvikle kreativitet og digital kompetanse.

Til bruk i undervisningen:

Tid for lesing er en nasjonal satsing som skal gi støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon.