Tid for lesing!

På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og kurs som skal hjelpe deg med å løfte leseferdighetene og lesemotivasjonen i klasserommet.

Publisert Sist oppdatert

Aktuelt:

Ressurser:

Tid for lesing!

Flere ressurser fra Nasjonalt lesesenter

en hilsen fra nasjonalt lesesenter

Nå er det tid for lesing!

Dere som er lærere og skoleledere over hele landet har gitt oss svar på det aller viktigste spørsmålet: Hva trenger dere fra oss for at vi i fellesskap igjen skal løfte norske elevers lesing?

Portrett: Johanne Ur Sæbø - Foto: Elisabeth Tønnessen
Johanne Ur Sæbø

Et nytt skoleår er i gang - et skoleår der vi virkelig må satse på lesing!

Bakteppet er alvorlig: De siste resultatene i leseundersøkelsene PIRLS og PISA viser at norske elevers leseferdigheter har gått ned. Andelen elever med svake leseferdigheter er nær doblet de årene, og interessen for fritidslesing har dalt.

Dette skal vi gjøre noe med!

Kunnskapsdepartementet har gitt oss ansvaret for satsingen Tid for lesing. Vi har brukt første halvdel av 2024 på å jobbe sammen med dere i skole-Norge. Vi ved Nasjonalt lesesenter har tilgang til kunnskapen, forskningen og lang erfaring fra utviklingsprosjekter i skolen. Men dere som er lærere og skoleledere over hele landet har gitt oss svar på det aller viktigste spørsmålet: Hva trenger dere fra oss for at vi i fellesskap igjen skal løfte norske elevers lesing?

For det er et krafttak som må til. Da er det godt å vite at vi har greid dette før. Norske elever har ligget på topp internasjonalt i lesing. Målet er å komme dit igjen.

Tid for lesing skal gi dere ressursene, kunnskapen og forhåpentligvis motivasjonen dere trenger for å gjøre jobben i klasserommene.

Vi har fått mange gode svar. Basert på tilbakemeldingene fra dere ute i skole-Norge har vi utviklet, og vil vi fortsette å utvikle, praksisnære, klasseromsrelevante ressurser som tar opp de problemstillingene dere møter i skolehverdagen. I denne e-posten finner du informasjon om disse. Allerede denne uken lanserer vi de første i en rekke webinarer som dere kan se sammen i skolens utviklingstid.

Tid for lesing skal gi dere ressursene, kunnskapen og forhåpentligvis motivasjonen dere trenger for å gjøre jobben i klasserommene.
Til dere som er myndigheter og skoleledere har vi en bønn: Sørg for å gi lærerne de ressursene, den tiden og den kompetansen de trenger for å få til dette løftet.
Til dere lærere: Bruk oss! Nettsidene våre er åpne, fyldige og oppdaterte. Dere vil høre fra oss jevnlig de neste årene, men vi vil også høre fra dere. Har dere innspill, kommentarer, ideer eller tips? Send oss en e-post på lesesenteret@uis.no.

Dette skal vi få til. Masse lykke til med det kommende skoleåret – la det bli et lesende år!

Vennlig hilsen Johanne Ur Sæbø
Prosjektleder, Tid for lesing
Førsteamanuensis ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger

Tid

Noe av det viktigste vi kan gjøre for å bedre norske barn sine leseferdigheter, er å sette av tid i skolen. Å lese tekst er en viktig aktivitet, og det i alle fag. Husk at alle lærere er leselærere, og at tekster finnes overalt, både i papirboka, digitalt, innendørs og utendørs.

TFL_tid_logo

Lesekondis

Utholdenhet må trenes. Det gjelder også lesing. Å ha god lesekondis handler ikke om å lese raskest mulig, men om konsentrasjon og fokus over tid. Vi vet at det å trene på å lese lange, sammenhengende tekster over lang tid er særlig viktig i dag, når vi er omgitt av korte tekster og enkle budskap.

TFL_lesekondis_logo

Engasjement

Skap engasjement rundt tekstarbeidet i skolen! Velg tekster som oppleves som nyttige og relevante, og som byr på interessante problemer. Dersom dere sammen går inn i teksten og snakker om den, blir elevene mer aktive og medvirkende i tekstarbeidet.

TFL_engasjement_logo