Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Publisert Sist oppdatert

gutter med nettbrett
Mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må man også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.

Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.

En helhetlig tilnærming er nødvendig

Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.

– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.

Gir kunnskap om spillene som verktøy

Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.

Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.

Noen sentrale funn fra studien er:

  • Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
  • Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
  • De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
  • Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
  • Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.

– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.

Omtalt i saken

Universitetslektor i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning

Les flere forskningsnyheter fra UiS:

For ph.d.-kandidatar og veiledere ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora

Få oversikt over det du treng å vite som ph.d.-kandidat eller veileder ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora.

«Ble så glad at det kom et sug i magen»

Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!

UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase

Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...

Les for meg: Filmer til hjelp for foresatte

Les for meg! Ta vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart.

Webinar: Lesing i samfunnsfag

Hvordan kan man jobbe med lesing i samfunnsfag? Hvorfor er det så viktig?

Ny kronikk: Pasientdødsfall i helsevesenet må tas på alvor

To av våre forskere, Sissel Eikeland Husebø og Randi Ballangrud, retter et skarpt blikk på pasientsikkerheten i norsk ...

Ph.d.-program i utdanningsvitenskap og humaniora

Her finner du informasjon om studietprogrammets oppbygning.

Ny bok om smartbyen Stavanger

Hva har vi lært av smartby-prosjektet i Stavanger? 23 forskere har samlet sine erfaringer i en ny bok.

Skeiane ungdomsskole får årets lesepris

Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2025 ble i dag delt ut til Skeiane ungdomsskole fra Sandnes. Denne prisen får de f...

Visste du at du kan endre et barns liv?

Og at det ikke trenger å ta mer enn 10 minutter om dagen.

Ny innsikt i pasientsikkerhet og digital helse: Høydepunkter fra SHAREs fagmøte

SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten – sitt fagmøte 19. Februar 2025 belyste sentrale temaer innen ...

Barns trivsel i barnehagen

Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...

Forskingsgruppa Idrettsvitskap

FORSKI studerer korleis fysisk aktivitet og trening kan optimaliserast for å fremje helse og idrettsprestasjon og ønskje...

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Historieprofessor fekk svensk prestisjepris i høgtideleg seremoni

Dolly Jørgensen fekk nyleg den svenske Gad Rausings pris 2025 for si banebrytande forsking innan miljøhistorie og miljøh...

Fra øvelse til virkelighet: Simulering gir bedre hjerneslagbehandling

Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvord...

Stavanger-forskarar på Viten-TV

UiS har lansert dei første filmane i serien Forskningsglimt på Viten-TV. Kvar film gjev publikum 4 minutt topp klasse fo...

PhD-arbeid

På denne siden finner du spennende podkast-samtaler med PhD-studenter som deler innsikt i deres forskningsarbeid.

Kong Magnus Håkonsson, lovbøtaren

Knut Robberstad 1975. Knut Robberstad (†1981) var jurist og rettshistoriker ved Universitetet i Oslo.

Læringsmiljøprosjektet pulje 9

På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 9 (2025 - 2027).