Hvordan kan man jobbe med lesing i samfunnsfag? Hvorfor er det så viktig?

I dette webinaret tar Marit Aasen for seg to sentrale tenke- og lesemåter i samfunnsfaget som vi i skolen skal gi elevene mulighet til å øve på.
1) Søke etter årsak-virkning sammenhenger
2) Å Stiller spørsmål ved hvordan ståsted og perspektiv påvirker kilder
Se webinaret under og hent inspirasjon til hvordan du kan undervise i disse lesemåtene.
Her kan du laste ned skjemaet for lesebestillingen som nevner i webinaret:
Spørsmål som fremmer kildekritisk lesing:
• Hvem har laget teksten?
• I hvilken sammenheng er teksten laget?
• Hvem handler det om, hvor, når, hva skjer, hvordan og hvorfor?
• Hva er hensikten med teksten?
• Hvordan presenterer teksten virkeligheten?
• Hvilke ord og begreper benytter forfatteren for å presentere virkeligheten?
• Hvilke relasjoner mellom deltakerne kommer frem(maktforhold)?
• Hvordan skaper forfatteren nærhet eller distanse til leseren?
• Har teksten en skjult agende?
Ressurser brukt i webinaret:
- Fagfilm: Hva vil det si å lese kritisk? (Språkløyper)
- Fagfilm: "Å lese multiple tekstar" (Språkløyper)
- Fuglstad, U., Hoem, T. F. Håland, A. (2017). God leseplanlegging. Cappelen Damm Akademiske. (Kap. 5, lesing i samfunnsfag).
- Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga (Språkløyper)
- Roe, A., Ryen, J. A. & Weyergang, C. (2018). God leseopplæring med nasjonale prøver. Om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster. Universitetsforlaget. (Kap. 6, Å lese kritisk)
- Undervisningsplanlegging_UlikeTekstar.pdf
- Veum, A. & Skovholt, K. (2020). Kritisk Literacy i klasserommet. Universitetsforlaget.
- Veiledet_lesing_i_samtale_om_tekst_mellomtrinn_og_ungdomstrinn_2023_bokmal.
- Workshop etter IGP-modell: Praktisk utprøving med lesing av ulike kjelder (Språkløyper)
- Hoem, T. F. & Staurseth, H. E. (2014). Lesing i samfunnsfag, i A. Skaftun, O. J. Solheim & P. H. Uppstad (Red.). Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet. Cappelen Damm Akademiske.