Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?

Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, som er aktuell med en ny bok om temaet.

Publisert Sist oppdatert

En jente og en dame som lukter på en blomst.
Forsømmes luktens betydning i barns læring? Det mener utdanningsforsker. Illustrasjonsfoto: Getty Images.

Nå er utdanningsforskeren aktuell med den første boka i global sammenheng som undersøker den pedagogiske verdien av olfaksjon, eller lukt, i barns læring.

Professor Natalia Kucirkova ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger er aktuell med boka «Olfaction in Early Childhood Research and Practice». Hun er den første som gir ut en bok som undersøker hvilken rolle luktesansen kan sies å ha for barns læring, og spesielt knyttet til lesing.

– Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. På tross av duftens rolle i kognisjonen, baserer dagens utdanningssystem seg utelukkende på audiovisuelt innhold. Jeg mener at duftens betydning i barns læring forsømmes, forteller Kucirkova.

Hvorfor luktesansen er så viktig?

Vi har de siste årene sett hvordan sykdomsforløp med Covid-19 har gitt ettervirkninger med nedsatt luktesans. Faktorer som dette viser at fokuset på luktesans er av stor betydning, forklarer professoren. På en enkel og forståelig måte forklarer boka hvordan luktesansen spiller en viktig rolle i små barns liv, og hvordan den kan åpne opp for spennende måter å lære på.

Natalia Kucirkova
Natalia I. Kucirkova. Foto: Elisabeth Tønnessen/UiS.

Les også: Barns opplevelse av lukt og dufter | Universitetet i Stavanger (uis.no)

– Luktesansen kan skape morsomme og engasjerende læringsopplevelser som vekker nysgjerrighet, aktiverer flere sanser, og bidrar til både læring og sosio-emosjonell utvikling. Enten det handler om å utforske dufter i naturen eller bruke lukteaktiviteter i skolen, viser boken hvordan vi kan bruke luktesansen til å gi barn en bedre forståelse av verden, sier Kucirkova.

Hun mener at dersom vi tar barns luktesans mer på alvor og bruker den i barnehager og skoler, kan vi skape et mer inkluderende og spennende læringsmiljø som tar hensyn til hver enkelt barns unike sanseopplevelser.

Boksamtale om luktesansen som en ressurs

I forbindelse med bokutgivelsen, blir det også arrangert en boksamtale i Universitetsbiblioteket på campus Ullandhaug 14. januar kl. 14:15-15:00. Arrangementet er åpent for alle interesserte. Arrangementet blir ledet av programleder Maria Gilje Strand i samtale med Natalia Kucirkova, der publikum også vil få anledning til å stille spørsmål til forskeren om boka og tematikken avslutningsvis.

Boksamtalen «Luktesansen som ressurs i barns utdanning og utvikling», vil kunne være av interesse for forskere innen tidlig barndom fra flere fagområder inkludert utdanning, psykologi, sosiologi og studier av barns utvikling. Det vil også kunne være interessant for barnehagelærere og studenter på master- og doktorgradsnivå innen barneutvikling, tidlig utdanning, teknologi og litteratur vil også være potensielle lesere av boken og vil kunne ha interesse for å delta på denne boksamtalen.

Kucirkova sier hun håper det er interesse for boka generelt, men også for en boksamtale der publikum vil få vite mer om luktesans som ressurs i barns utdanning og utvikling.

Tekst: Maria Gilje Strand
Foto: Getty Images