Mange lærere er usikre på hvordan de skal undervise i livsmestring. Den nye boka «ROBUST» kan gi lærere veiledning og råd til hvordan de kan undervise i temaet samt bidra til å stimulere barn og unges sosial og emosjonelle kompetanse.

Tirsdag 18. mars 10:15-11:00 arrangerer UiS lansering i Universitetsbiblioteket for å feire den helt ferske boka «ROBUST – undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet». Boka handler om undervisningsopplegget ved samme navn. Under boklanseringen vil publikum få lære mer om dette undervisningsopplegget, og hvordan det kan bidra til å stimulere sosial og emosjonell kompetanse hos barn og unge.
Åpent arrangement
Det er Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved UiS som har samarbeidet om å utvikle og evaluere undervisningsopplegget ROBUST gjennom forskningsprosjektet Resilient. Nå er utviklerne av ROBUST aktuelle med bok om undervisningsopplegget. Under boklanseringen vil prosjektleder for utviklingen av ROBUST og en av forfatterne av den nye boka, Kjersti B. Tharaldsen legge frem innholdet i boken.

Tharaldsen vil også fortelle om undervisningsopplegget for elever og om kompetansehevingen for lærere som inngår i ROBUST. Deretter vil UiS-professor Mari Rege legge frem resultatene fra forskningsprosjektet, og gi svar på hvordan undervisningsopplegget kan sies å fremme sosial og emosjonell kompetanse hos ungdom. Boklanseringen er gratis, og åpen for alle interesserte. Det vil også bli mulighet til å stille spørsmål fra salen.
Med ROBUST på timeplanen
Det er økende grad av stressrelaterte plager blant unge i dag. Opplevelsen av stress er knyttet til krav de møter i skolen og i livet ellers. Tidligere forskning viser at tiltak som stimulerer sosiale og emosjonelle kompetanser kan ha betydelig positive effekter for barn og unges evne til å takle stressrelaterte plager og utfordringer i skolen.
ROBUST er unik i så måte da det består av et strukturert undervisningsopplegg og en kompetanseheving for lærere. Tiltakets fem hovedtema er sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsing, følelser og lærende tankesett. I undervisningsopplegget er det lagt stor vekt på pedagogiske metoder som tiltaler elever i den aktuelle aldersgruppen og inneholder stor grad av øvelser der elevene deltar aktivt. Undervisningen består av å stimulere flerfaglige mestringsstrategier gjennom konkrete læringsaktiviteter. Undervisningsopplegget tar også i vesentlig grad i bruk visuelle læremidler tilpasset elever i ungdomsskolen.

Tharaldsen forteller at flere skoler allerede har begynt å ta i bruk ROBUST, men på ulike måter. På Bryne ungdomsskole er undervisningsopplegget timeplanfestet, noe som vil si at de har bortimot 15 lærere som annenhver uke underviser elevene i ROBUST.
– Vi håper flere skoler gjør som Bryne, og satser på å få ROBUST inn på timeplanen. Det vil de få mye igjen for, forteller Tharaldsen.
Vil gå ut med ferske forskningsfunn
I tillegg til å ha utviklet et unikt undervisningsopplegg, har forskerne i forskningsprosjektet RESILIENT forsket på hvordan det forskningsbaserte undervisningstiltaket ROBUST kan fremme trivsel, mental helse og motivasjon og støtte opp om elever i ungdomsskolens sosiale og emosjonelle utvikling.
Foreløpig er funnene fra prosjektet ikke offentliggjort, men under boklanseringen i mars vil forskerne legge frem helt ferske resultat fra prosjektet.
– Jeg kan ikke gå i detalj på funnene våre ennå, men jeg kan foreløpig si at resultatene ser veldig lovende ut, forteller professor Mari Rege ved Handelshøgskolen UiS.
Tekst: Maria Gilje Strand
Foto: Marie von Krogh/UiS