Lærere på første trinn i Sandnes har jobbet med utviklingsarbeid i 6 måneder. Da er det verdifullt å få lære av hverandre.
![Portrett av kvinne som holder et ark og smiler i et vrimleområde.](https://www.uis.no/sites/default/files/2025-02/Aline%20Alves-Wold.jpg)
– Det er så fort gjort å gå i den samme tralten. Derfor er det kjekt å se hvordan andre jobber, slik at vi kan lære av hverandre, forteller Johanne Ims Trones. Førsteklasselæreren jobber på Buggeland skole, en av 22 skoler i Sandnes som dette skoleåret har jobbet med profesjonsutvikling i partnerskap med Nasjonalt lesesenter, UiS.
Lærerne deler med hverandre
Denne dagen har førsteklasselærere fra alle skolene byttet ut smartboard og klasserom med flotte utstillinger av utviklingsarbeidet. For å dokumentere endringer har de med eksempler på elevarbeid og egne refleksjoner. Elevene er byttet ut med kollegaer. Alle lærerne viser frem det de har prøvd ut, og får samtidig se hva kollegaer ved andre skoler har jobbet med.
Lærerne får i oppdrag å se på hverandres utstillinger og komme med både ros og spørsmål til kollegaene sine. På denne måten vil erfaringene fra dagen forhåpentligvis bidra til at de videreutvikler det gode arbeidet de allerede er i gang med, basert på verdifulle innspill fra andre, som kjenner situasjonen i klasserommet godt.
Profesjonsutvikling i hele kommunen
Ideen om å la lærerne møtes for å utveksle erfaringer gjennom en utstilling kom fra forskerne ved Nasjonalt lesesenter, som har jobbet sammen med Sandnes-skolene.
– Jeg har lagt merke til at lærere ofte må lytte til at andre forteller, på kurs og konferanser, men at de sjelden får anledning til å dele hva de gjør selv, og gi faglige tilbakemeldinger til hverandre. Derfor kom vi opp med denne ideen, forteller førsteamanuensis Aline Alves-Wold. Hun synes det er kjekt å få anledning til å se hva alle har jobbet med i klasserommene sine.
I utstillingen finner vi mange ulike eksempler på lese- og skriveaktiviteter for førsteklassingene. På Sandved skole har klassebamsen hatt bursdag, noe som har gitt mange muligheter for lesing og skriving på elevenes premisser. Mange av skolene har gitt elevene i oppdrag å skrive meldinger hjem til foreldrene i løpet av førsteklasse, noe foreldrene selv har satt pris på. Det blir en reell kommunikasjon mellom foreldre og barn om interessante ting som har skjedd på skolen. Kreativiteten og aktivitetsnivået har tydeligvis vært høyt i Sandnesskolene de siste månedene!
Lesing og skriving med litteraturen som utgangspunkt
![Kvinne med rød genser foran plansje](https://www.uis.no/sites/default/files/2025-02/Anne%20Sofie%20Gudim%20Sinnes_.jpg)
– Vi har brukt litteraturen som utgangspunkt i å la elevene skrive selv, forteller Anne-Sofie Gudim Sinnes fra Aspervika skole. Mange nysgjerrige har samlet seg rundt standen hennes, og hun forklarer villig til alle som vil vite mer hvordan elevene har fast litteraturtime på timeplanen, og hvordan de har brukt bøkene aktivt i undervisningen.
I fortellingene de leser, finnes det mye å ta tak i som elevene kan utforske videre i egne tekster. For eksempel har elevene laget handlelister for Bertil og Bettina fra bildeboka Øya når de har mistet alt fiskeutstyret sitt, eller de skriver kakao-oppskrift til bildeboka Naboen er en heks.
Elevene har også skrevet sin egen biografi, og de har både tegnet og skrevet på det nivået de er i skriveutviklingen sin.
![stand](https://www.uis.no/sites/default/files/2025-02/Stand%20sandnes.jpg)
– Det er veldig motiverende for elevene å oppleve at det å skrive handler om noe mer enn bare å lære hva en bokstav er. De liker å være forfattere og illustratører og lage egne bøker, sier læreren.
– Dette er gode eksempler på meningsfull lesing og skriving. Det handler om å sette lesing og skriving inn i meningsfulle kontekster, og la barna utforske hva vi bruker skrift til, forteller dosent Toril Frafjord Hoem fra Nasjonalt lesesenter.
Hun er glad for at lærerne ville være med og vise frem sin egen praksis for kolleger, som nok kan kjennes littegranne skummelt.
– Det har vært vesentlig for oss i dette partnerskapet at lærerne får anledning til å rette blikket mot sin egen praksis, og finne ut hvordan de kan videreutvikle noe av det de gjør. Man går fort inn i vaner, men det er alltid noen detaljer man kan utvikle videre eller forbedre. Da er det inspirerende å lære av hverandre. Lærerne bør være stolte av det de har fått til her, sier hun.
Et godt eksempel på partnerskap
Kåre Andreas Folkvord er leder for samarbeid med utdanningssektoren ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS. Han er glad for å se hva de har fått til i Sandnes.
– Dette er et godt eksempel på på vårt partnersamarbeid mellom lærerutdanningene og skolene. Det startet med noen få skoler som ønsker å jobbe med meningsfull lesing og skriving. I dag er alle barneskolene i Sandnes inkludert i partnersamarbeidet, men så begynte det å spre seg. Resultatet ser vi her i dag. Det er veldig kjekt å se hvordan samarbeid mellom oss ved UiS og skolene kan bære så gode frukter.
Bli inspirert
Se bildegalleri fra utstillingsvandringen i Sandnes!
![Plansje med informasjon](/sites/default/files/2025-02/Meningsfull%20bruk%20av%20litteratur.jpg)
Elevene har skrevet basert på det som foregår i litteratur de har lest i klassen.
![Bursdagsinvitasjoner](/sites/default/files/2025-02/Bursdagsinvitasjoner.jpg)
En bursdag gir mange gode aktiviteter!
![To kvinner med rosa plansje](/sites/default/files/2025-02/Buggeland%20skole.jpg)
Buggeland skole er en av skolene som har deltatt i samarbeidet og viste frem aktivitetene sine i Sandnes.
![Utstilling](/sites/default/files/2025-02/Bursdag%20bamse.jpg)
Klassebamsen Kevin får være hovedperson!
![plansje](/sites/default/files/2025-02/Ideer%202.jpg)
Elevene har jobbet på mange ulike måter på første trinn i Sandnes.
![Plansje med informasjon](/sites/default/files/2025-02/Dyrepark.jpg)
Dyreparken setter fantasien i sving!
![plansje](/sites/default/files/2025-02/Ideer.jpg)
Boken Samira og skjelettene har vært inspirasjon.
![To kvinner ser på plansje](/sites/default/files/2025-02/Toril%20og%20l%C3%A6rer.jpg)
Dosent Toril Frafjord Hoem fra Nasjonalt lesesenter måtte selvsagt studere alle bidragene nøye!
Omtalt i saken:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Les flere saker fra Nasjonalt lesesenter:
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen
Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...
Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...
Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...
Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn
Mange har spørsmål om hvorfor Nasjonalt lesesenter anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan ma...
Ja til kartleggingsprøver i lesing på første trinn
Som leseforskere med begynneropplæring som felt ser vi ingen grunn til å la være å starte leseopplæringen i første klass...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Har forska på skriveutviklinga hos førsteklassingar – handskrift eller tastatur?
Elevar i første klasse si skriveutvikling blir ikkje påverka om dei lærer å skriva tekstane for hand, eller om dei skriv...
For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste
Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være ...
Fagbøker fra Nasjonalt lesesenter
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Kartleggingsprøvene i lesing
På desse sidene finn du informasjon om dei nye kartleggingsprøvene i lesing for 1. og 3. trinn, og materiell for å følgj...
Materiell: Veiledet lesing
Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...
Hvordan integrere lek i begynneropplæringa
Les hvordan du helt konkret kan legge til rette for lek i skolen i samsvar med skolens rammer og betingelser.
Oversikt over småbøker
På denne sida finn du ei oversikt over dei småbøkene som er tilgjengelege på bokmål og nynorsk.
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing
På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...
Førsteklassinge kan reflektere og skrive
I denne praksisfortellingen kan du lese hvordan du kan invitere til undring og refleksjon hos de yngste skoleelevene.
Førsteklassing i heimen? Her får du tips!
I heftet "Gi rom for lesing hjemme" finner du råd om lesing til foreldre med barn på 1. trinn.
Ti leseråd til foreldre
Vil du hjelpe barnet ditt med å trene og videreutvikle leseferdighetene sine? Her får du ti gode råd.
Fagartikkel: Jeg kan jo lese!
Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvi...