Samfunnsutfordringene løses gjennom å jobbe med lærerutdanningen

Målet med prosjektet Teachers for Futures, finansiert av Erasmus+-tiltaket Lærerakademier, er å påvirke europeisk lærerutdanning og bidra til en mer fleksibel, åpen og praksisnær lærerutdanning, der bærekraft, digitalisering og inkludering ligger til grunn.

Publisert Sist oppdatert
Vil gjøre lærerutdanningen mer innovativ:

UiS skal lede et europeisk innovasjonsprosjekt som skal teste nye modeller for både grunn- og videreutdanning av lærere

en hånd holder en lysende lyspære som har en studentlue på seg
‒ Ved å utnytte oppdatert kunnskap ute i praksisfeltet ønsker vi å legge enda bedre til rette for at lærerutdanningene bidrar til å svare på de store samfunnsutfordringene vi står overfor, både nå og i framtiden, sier Brita Strand Rangnes, leder for lærerutdanningsnettverket i ECIU. (Foto: Getty Images)

Skal møte vår tids store utfordringer ved å innovere lærerutdanningene

‒ Grunnlaget for samarbeidet er et felles ønske om å samarbeide om de virkelig store utfordringene vi står i som samfunn. Lærerutdanningene inneholder absolutt alle fagområder. Dette prosjektet går ikke inn i et bestemt fag, men skal utvikle selve strukturen for utdanningen, innenfor de reguleringene som ligger til grunn, forteller Brita Strand Rangnes, leder for lærerutdanningsnettverket i ECIU.

Tradisjonelt har lærerutdanningene vært kjent for å ha sterk nasjonal og regional forankring med rammeplaner som har satt strenge føringer for utdanningene. Selv om nasjonale forskrifter og regelverk er ulike, og utdanningene som tilbys er forskjellige, mener Rangnes at lærerutdanningene i Europa har mye til felles.

‒  Det aller viktigste vi deler, er at vi står i de samme samfunnsutfordringene, påpeker Rangnes.

Åtte partnerinstitusjoner danner alliansen

Utlysningen av Erasmus+-lærerakademier er en del av EUs melding om Det europeiske utdanningsområdet. I denne meldingen understrekes viktigheten av lærere, skole og utdanning i samfunnet. Utdanning holdes fram som  kjernen i den europeiske levemåten. Med dette forstås høy grad av likhet, velutviklede velferdsstater, demokrati og gode muligheter for et aktivt og ansvarlig medborgerskap.

Gjennom -lærerakademiet Teachers for Futures ønsker åtte av partnerinstitusjonene innenfor den europeiske universitetsalliansen å støtte opp om EUs visjon om å sikre læreres mulighet til faglig påfyll, kompetanseutvikling og motivasjon.

Skolen avgjørende for utvikling i samfunnet

Rangnes er tydelig på at lærerne som utdannes, har skolen som arbeidssted, men samfunnet som nedslagsfelt.

‒  Det er i skolen vi utvikler oss som samfunn, sier Rangnes.

Derfor er hun også klar i talen om at arbeid med store og grunnleggende samfunnsutfordringer absolutt hører hjemme på lærerutdanningene.

‒ Alle er vi innom skolen. Uansett hva som skjer videre i livet, har vi dette til felles. Det gjør skolen til et utrolig viktig sted om man ønsker å skape en endring i samfunnet. Noe som i sin tur gjør lærerutdanningene avgjørende i arbeidet med store samfunnsutfordringer, sier Rangnes.

Skal svare på samfunnsbehov  

Et viktig poeng innenfor ECIU-alliansen er at universitetene knytter seg til regionene rundt og bidrar til utdanninger som er samfunnsrelevante og svarer godt på de behovene som finnes.

I prosjektet har de åtte universitetene med seg hver sin partnerskole. Sammen skal de identifisere utfordringer nært knyttet til skolehverdagen, og løse disse gjennom utfordringsbasert læring og mikrokurs. Helt konkret betyr det at lærere og skoleledere ved partnerskolene utvikler utfordringer som danner grunnlaget for læringsaktivitet for både lærerstudenter, skole- og universitetsansatte.

‒ Teori og praksis utfyller hverandre, og dette er et samarbeid som virkelig tilfører og utvikler profesjonsfellesskapet vårt og gir oss mulighet til å utvikle og utprøve ny metodikk, sier Anne Lunde, rektor ved Lunde skole, den norske skolepartneren i prosjektet.

‒ Ved å utnytte oppdatert kunnskap ute i praksisfeltet ønsker vi å legge enda bedre til rette for at lærerutdanningene bidrar til å svare på de store samfunnsutfordringene vi står overfor, både nå og i framtiden, sier Rangnes.

Ny europeisk modell for høyere utdanning

Prosjektet knytter seg til ECIU-universitetsalliansen sitt pågående flaggskip-prosjekt ECIU University, hvor man jobber sammen om å utvikle en ny europeisk modell for høyere utdanning. Her skaper man arenaer for læring på tvers av land, og gjennom samarbeid med offentlige og private samfunnsaktører i regionene universitetene ligger i.

Prosjektet svarer også godt på Universitet i Stavanger sine strategiske satsninger med fokus på læring hele livet, hvor man knytter lærerutdanningen og praksisfeltet nærmere sammen, samtidig som man samarbeider med strategisk viktige partnere i ECIU-nettverket om økt internasjonalisering i lærerutdanningen.

Tekst: Kristin Vestrheim Cranner

Prosjektdeltagere

  • Universitetet i Stavanger, Norge – koordinator
  • University of Aveiro, Portugal
  • Universitat Autònoma de Barcelona, Spania
  • Dublin City University, Irland
  • Kaunas University of Technology, Litauen
  • Linköping University, Sverige
  • Tampere University, Finland 
  • University of Trento, Italia
  • Lunde skole, Norge
  • The School Cluster of Gafanha da Nazaré, Portugal
  • Escola Torreguitar, Spania
  • St Aidan’s Community School, Irland
  • KTU Engineering Lyceum, Litauen
  • Department of Education, Municipality of Norrköping, Sverige
  • The Tampere University Teacher Training School, Finland
  • Artigianelli Institut, Italia

ECIU University

Først i Europa med digitale minikvalifikasjoner

Den europeiske universitetsalliansen ECIU University er først ute med å utstede digitale minikvalifikasjoner fra en fell...

Lær på en ny måte og gjør en forskjell!

UiS tilbyr unike muligheter for våre studenter gjennom ECIU University. Reis på korte utvekslingsopphold i Europa, samar...

Skal finne løsninger for tettere europeisk universitetssamarbeid

Hvordan kan europeiske universiteter oppnå en dypere, mer langsiktig og fleksibel form for samarbeid? Med støtte fra EU ...

Fikk unik erfaring med internasjonal masteroppgave

Marta Obi samarbeidet med studenter fra Sverige og Italia da hun skrev masteroppgaven sin. ECIU University ga henne nye ...

EU gir ny støtte til UiS’ europeiske universitet

EU gir støtte til fire nye år med ECIU University. Det betyr at studenter og eksterne partnere vil få mange flere muligh...

UiS søker om å utvide sitt europeiske universitet

Som eneste norske institusjon søker UiS om en andre periode som europeisk universitet. Dette er EUs flaggskip-satsing fo...

UiS styrker sin Europa-satsing

Universitetet i Stavanger fortsetter sitt samarbeid med nettverket European Consortium of Innovative Universities (ECIU)...

Mer fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

– Born og unge treng å lære korleis dei skal meistre eigne liv

Mange skular synes det er vanskeleg å vite korleis ein skal jobbe med det tverrfaglege temaet «Folkehelse og livsmeistri...

Stipendiatstillinger ledige

Vi har ledig to stillinger som doktorgradsstipendiat. Forsk på SFO eller selvregulering.

Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?

Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...

Nå kan du melde deg på verdens største konferanse om mobbing

Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verd...

Data- og spillrettleiar på norsk og engelsk

Har du lyst til å bruke data- og videospel i undervisning? Ynskjer du å finne ut meir om kva for spel som passar for uli...

Oddny Judith Solheim ny senterleiar ved KSU: – Eit stort privilegium og ein viktig jobb

Den nye senterleiaren ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), Oddny Judith Solheim, ser fram til å styrke kunnskapsgrun...

Ledige stipendiatstillinger tilknyttet FILIORUM

Universitetet i Stavanger har to ledige stipendiatstillinger i utdanningsvitenskap - en innen profesjonsfaglig digital k...

STEAM Upgrade - et Erasmus+-prosjekt

Oppgradering av digitale ferdigheter for lærerstudenter og utdannede lærere gjennom praktiske STEAM-opplæringsmoduler ...

Simulering som pedagogisk metode - engasjerende undervisning

Lærerstudenter engasjeres i prosessen med å utvikle skikkethet for yrket, spesielt i forhold til kommunikasjon, samarbei...

– En stor heder å bli æresdoktor ved UiS

Professor Robert C. Pianta er utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Stavanger. Pianta vil formelt bli utnevnt ved U...

– Det er ikkje noko poeng i drive med barnehageforsking om ikkje resultata når ut til ungane!

Det seier professor Ingunn Størksen, som i dag mottek Universitetsfondets pris for formidling og samfunnsengasjement.

Nå kan du registrere ditt bidrag til WABF 2025

Ønsker du å presentere, delta i en workshop, symposium eller med en poster på verdens største konferanse om mobbing? Da ...

Helene Urdland Karlsen er ny rådgjevar ved KSU

Den nye rådgjevaren ved Kunnskapssenter for utdanning har ei fortid frå Språkrådet og skal mellom anna jobbe med skandin...

Fremtidens klasserom

Podkast laga av ansatte i DDV om temaer som kunstig intelligens, bruk av Minecraft i skolen og kva vi gjere på DDV

Ta studiepoeng i Jon Fosse

No kan du ta eit djupdykk i forfattarskapen til Jon Fosse. Universitetet i Stavanger og Sølvberget samarbeider om ein se...

Tilsette ved Læringsmiljøsenteret

Læringsmiljøsenteret er nasjonalt senter for læringsmiljø og åtferdsforsking. Her finn du ei oversikt over senterleiinga...

Debatt på Arendalsuka: Hvem er lærere om 20 år?

KSU-leder og professor Elaine Munthe er innleder i debatt om læreryrkets fremtid denne uken.

Venter storinnrykk fra hele verden neste år

11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største konferanse om m...

Stenroos tildeles prestisjestipend til forskning på middelalderengelsk

Professor Merja Stenroos ved UiS er blitt tildelt det mest prestisjefylte stipendet fra EU, European Research Council (E...

Inviterer til seminar for å skape god overgang til yrkeslivet for nytilsatte lærere

Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på S...