– En stor heder å bli æresdoktor ved UiS

Professor Robert C. Pianta er utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Stavanger. Pianta vil formelt bli utnevnt ved UiS sin årsfest og 20-årsjubileumsmarkeringen 29. oktober.

Publisert Sist oppdatert

Robert Pianta
Robert Pianta får utnevnelsen som æresdoktor ved UiS for hans banebrytende og langvarige forskning om betydningen av læreres relasjoner og interaksjoner med elever.

Robert C. Pianta en av verdens fremste utdanningsforskere. Dagen før utnevnelsen vil han holde en åpen forelesning på UiS om viktigheten av relasjoner for menneskelig utvikling og utdanning. Forelesningen vil finne sted 28. oktober kl. 12:30-13:30. Forelesningen er åpen for alle interesserte.

Les mer om arrangementet

Forskningen hans er sentrert rundt betydningen av samhandling mellom lærere og elever og betydningen den har for elevenes sosiale og faglige læring. I tillegg til å videreutvikle elevenes erfaringer med skolen gjennom å styrke læreres profesjonelle utvikling.

Med denne nye utnevnelsen som æresdoktor, blir Pianta den åttende æresdoktoren ved UiS, sammen med Jan Egeland, Finn Kydland, Toril Moi, Rajagopal Raghavan, Jacob Jervell, Finn Kjærsdam og Fatih Birol.

Æresdoktorgrader ved UiS blir tildelt for betydelig vitenskapelig eller kunstnerisk innsats eller utmerket arbeid for vitenskapen eller kunsten.

Internasjonalt anerkjent forsker
Pianta får utnevnelsen som æresdoktor ved UiS for hans banebrytende og langvarige forskning om betydningen av læreres relasjoner og interaksjoner med elever. I tillegg til hans arbeid med utvikling av systematiske måter for lærere, skoleledere og forskere å måle lærer-elev interaksjoner. I tillegg til hans arbeid som støtter barnehager og skoler med å styrke kvalitet i relasjoner for å fremme barn og elevers engasjement, trivsel, inkludering og faglig læring.

Hans arbeid og betydning er internasjonalt anerkjent, og i 2019 ble han kåret som en av de viktigste «Education Scholar Public Influencers» av Education Week, som er en av USAs mest anerkjente utdanningstidsskrifter.

Pianta får også utnevnelsen som æresdoktor på grunn av hans langvarige samarbeid med Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH) ved UiS, og betydningen forskningen hans har hatt for forskere og for lærere og elever – både internasjonalt og nasjonalt.  

En dyktig forsker og foreleser
Professor Pianta er Batten Bicentennial Professor of Early Childhood Education, professor i psykologi, og grunnlegger av Center for Advanced Study of Teaching and Learning ved University of Virginia (UVA) i USA.  Sammen med Bridget Hamre og andre kollegaer ved Universitetet i Virgina i USA, har han utviklet Classroom Assessment Scoring System (CLASS), som kanskje er den best dokumenterte protokollen for klasseromsobservasjon.

Pianta skiller seg fra mange andre forskere med samme internasjonale nedslagsfelt ved et helhetlig arbeid fra teori- og metodeutvikling til kompetanseutvikling for å styrke kvaliteten i tilbudet til det enkelte barn eller ungdom i barnehage og skole.

Et særtrekk ved hans arbeid er at det retter seg mot relasjoner mellom profesjonelle voksne og barn fra de helt yngste barna til og med videregående opplæring og der teori og ikke minst metode og praksisutvikling er alderstilpassa. Arbeidet omfatter både «alle elever» og elever som er i risiko for å ikke lykkes i skolen.

Beæret, begeistret og ydmyk
Pianta forteller at han ble beæret, begeistret og ydmyk over å bli utnevnt som æresdoktor ved Universitetet i Stavanger (UiS).

– Det er en ekstraordinær ære, og jeg er dypt takknemlig. Dette er en stor anerkjennelse, som betyr mye for meg både personlig og profesjonelt, sier Pianta.

Han legger til at han har stor respekt for UiS på grunn av den høye kvaliteten på utdanningsforskningen, og at etter et langt og nært samarbeid med universitetet har han blitt godt kjent med flere forskere tilknyttet UH-fakultetet samt Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning. Pianta anser utdanningsforskningen som springer frem fra UiS som verdensomspennende. Han trekker spesielt frem fokuset på de sosiale og relasjonelle aspektene ved skolegang, og er imponert over den nasjonale skalaen dette arbeidet foregår på.

– Jeg har lært mye av mine kolleger og venner i Stavanger, noe som har påvirket mye av min tilnærming til mitt eget arbeid, sier han.

Viktig med gode lærer-elev-forhold
Pianta mener at det å motta denne utnevnelsen kan være med å fremheve egen forskning samt arbeidet til kolleger ved Universitetet i Stavanger, med fokus på viktigheten av lærer-elev-forhold.

– Jeg mener at det i dag er av stor verdi å plassere disse forholdene i sentrum av utdanningsopplevelsen, og alt denne utnevnelsen kan gjøre for å fremme dette målet vil være viktig, sier han.

– Hvilke råd vil du gi til unge forskere og lærere som er inspirert av arbeidet ditt?

– Jeg har vært så heldig at jeg har hatt mulighet til å fokusere på et forskningsproblem som har vitenskapelig betydning og samtidig en verdi for profesjonelle i barnehage og skole og befolkningen generelt, sier Pianta og legger til:

Å kunne holde fast ved det fokuset over lang tid og dele mitt arbeid og mine ideer med samarbeidspartnere og kolleger over hele verden, har vært en utrolig rik opplevelse. Mitt råd er å holde fast ved et spørsmål som har verdi, selv når arbeidet er utfordrende, og å dele arbeidet ditt bredt slik at andre kan dra nytte av det og gjøre sine egne bidrag, sier han.

Tekst: Maria Gilje Strand
Foto:
Dan Addison, University of Virginia Communications