Oppgradering av digitale ferdigheter for lærerstudenter og utdannede lærere gjennom praktiske STEAM-opplæringsmoduler på nett.
Generell info om prosjektet
Det er en bred enighet om betydningen av å integrere STEM-relaterte emner (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i barnas utdanning. I dagens samfunn spiller teknologi en avgjørende rolle i de fleste aspektene av våre daglige liv, og tilbyr løsninger på ulike moderne samfunnsutfordringer. Som en konsekvens er det sannsynlig at digitalisering og teknologiens innflytelse vil fortsette å øke. I denne sammenhengen vil et utdanningssystem som ikke gir barn et solid fundament og kjennskap til digitale verktøy, etterlate dem uforberedt på deres fremtidige roller i et stadig mer digitalt samfunn.
Den nåværende situasjonen gir et todelt perspektiv. På den ene siden går mange videregående elever inn i universiteter, yrkesutdanning eller arbeidslivet med høyst relevante digitale ferdigheter. På den andre siden er det fortsatt en betydelig andel elever med begrenset digital og teknologisk kunnskap.
For å takle denne utfordringen, fremmer dagens utdanningspolitikk et økt fokus på STEAM-disipliner (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), introdusert for elever fra tidlig alder. Imidlertid er en stor hindring for å oppnå dette målet den utilstrekkelige ekspertisen blant mange lærere. Dette skyldes primært tre faktorer: den raske teknologiske utviklingen, lærernes begrensede formelle utdanning innen STEM-relaterte emner, og begrensninger i lærernes tid til å delta i nødvendige opplæringsaktiviteter.
Dette prosjektet retter seg mot en målgruppe bestående av både lærerstudenter og allerede utdannede lærere, samt studenter som tar lærerutdanning, på tre utdanningsnivåer: tidlig barndom, grunnskole og videregående skole. Hovedmålet med dette prosjektet er å etablere et miljø som styrker STEAM-ferdighetene til denne målgruppen. Dette miljøet vil bidra til å rette opp den nevnte situasjonen ved å gjøre det mulig for målgruppen å inkludere STEAM-relaterte aktiviteter i sine daglige klasseromsrutiner. Prosjektaktivitetene vil omfatte utvikling av opplæringsmateriell for lærere, retningslinjer for å styrke lærernes engasjement med STEAM-konsepter og aktiviteter, etablering av et virtuelt laboratorium, og opprettelse av en ressursbank for pedagogisk materiale. I tillegg vil prosjektet gjennomføre pilotprøver og formidlingsaktiviteter. Det endelige resultatet av prosjektet vil være en integrering av digitalt kompetente lærere i det eksisterende utdanningssystemet.
Prosjektkonsortiet består av fem universiteter og to selskaper fra seks europeiske land, med Tallinns universitet som koordinerende institusjon. De andre deltakende universitetene er Universitetet i Stavanger, Universitetet Rey Juan Carlos i Madrid, Universitetet i Jyväskylä, og Johannes Kepler-universitetet i Linz. Dette konsortiet danner en tverrfaglig gruppe med tidligere forskningssamarbeid innen ulike områder som er relevante for prosjektet. MISTEMS I&S Ltd. og CraftUnique, de to selskapene i konsortiet, vil gi teknologisk støtte til prosjektutviklingen.
Fra et metodologisk perspektiv er dette prosjektet i tråd med European Digital Competences Framework for Educators (DigCompEdu), som beskriver hvordan digitale teknologier kan forbedre og fornye utdanning og opplæring. Det følger også STEAM Education-tilnærmingen, som benytter disse fagene som inngangspunkter for å veilede elevenes undersøkelser, fremme dialog og utvikle kritisk tenkning. For å oppmuntre til praktisk læring foreslår prosjektet STEAM-nettkurs i form av interaktive digitale åpne ressurser, med fokus på virkelige sosiale utfordringer som kan prototyperes eller simuleres med STEAM-sett. Hver læringsressurs vil følge teorier om e-tekst og anvende de didaktiske prinsippene foreslått av M. David Merrill: "Fortell, Vis, Spør, Gjør."
Oppsummert har dette forslaget som mål å legge grunnlaget for en bredere integrering av teknologibaserte metoder og aktiviteter i den ordinære utdanningen, ved å styrke de digitale ferdighetene til både lærerstudenter og utdannede lærere gjennom høyere utdanningskurs.