Grunnskolelærerstudenter utforsker nye læringsmetoder med simulering som pedagogisk verktøy. Realistiske klasseromssituasjoner med markører i elevroller utvikler praktiske ferdigheter og styrker utviklingen av profesjonell dømmekraft hos studentene. Alt for å bli bedre rustet til lærerrollen.

Lærerstudenter ved Universitetet i Stavanger (UiS) utforsker nye læringsmetoder med simulering som pedagogisk verktøy. Realistiske klasseromssituasjoner med markører i elevroller utvikler praktiske ferdigheter og styrker utviklingen av profesjonell dømmekraft hos studentene. Alt for å bli bedre rustet til lærerrollen.
Innovasjon som utfordrer
Femti lærerstudenter ved UiS har deltatt i en innovativ simuleringsøvelse hvor de utfordres til å håndtere profesjonsetiske dilemmaer i kommunikasjon med elever. Øvelsene ledes av førstelektorene Mette Hvalby, UiS og Mette Tindvik Hansen, Høgskolen i Østfold (HiØ), som har forsket på hvordan simulering kan styrke studentenes kompetanse og forberede dem på virkelige utfordringer i klasserommet.

Simuleringen foregår i et kontrollert miljø der studentene får prøve seg på ulike scenarioer, for eksempel å håndtere urolige elever eller engasjere umotiverte elever. Faglærere fra grunnskolelærerutdanningen fungerer som fasilitatorer, mens praksislærere fra universitetsskolene observerer og gir tilbakemelding.
Praktisk erfaring gir innsikt
Hallvard Cederstrøm, grunnskolelærerstudent ved GLU 1-7 på første året, har allerede fått erfare hvordan simulering bidrar til økt forståelse av lærerrollen. Etter å ha gjennomført en øvelse hvor han skulle motivere en uinteressert elev, reflekterer han over verdien av slike realistiske treningssituasjoner.
– I min case fikk jeg en elev som var svært umotivert til å skrive. Jeg måtte prøve å motivere eleven samtidig som jeg holdt styr på resten av klassen. Jeg prøvde å finne ut hva som interesserte eleven og bruke det i undervisningen, forteller Cederstrøm.
Han påpeker at simuleringen ham og de andre studentene mulighet til å anvende teori i praksis og utforske ulike tilnærminger til utfordrende situasjoner.
– Det å inkludere alle elever, selv de som kan være utfordrende, er noe vi har lært i teorien. Simuleringen har vist oss hvor viktig det er at alle føler seg velkomne og blir tatt godt vare på, sier han.
Får internasjonal oppmerksomhet
Simuleringsprosjektet ved UiS har allerede fått internasjonal oppmerksomhet. Hvalby og Hansen har presentert sine funn på konferanser i Canada og USA, og i februar deltar de på ICSEI-konferansen i Melbourne. De samarbeider også med Anglia Ruskin University og Northumbria University i Storbritannia, der de bidrar i et nettverk for simulering i lærerutdanning.
Prosjektet følges av forskere og har allerede resultert i en publisert artikkel: Simulation as a Pedagogical Method for Developing Pre-Service Teachers’ Suitability – A Collaborative Pilot Study.
Denne artikkelen gir innsikt i hvordan simulering bidrar til å utvikle studentenes profesjonelle skikkethet og forbereder dem på en karriere i klasserommet.

For studentene er simuleringen en uvurderlig læringsarena. Cederstrøm mener at øvelsene gir dem viktig erfaring som de kan ta med seg videre i praksis og yrkeslivet.
– Jeg håper å få mer erfaring som jeg kan ta med meg videre inn i læreryrket. Det er viktig å kunne se tilbake på disse erfaringene og bruke dem som verktøy for å bygge på teorien vi lærer i forelesningene, sier han.
Han ser også potensial for videreutvikling av simuleringene.
– Det kunne vært nyttig å øve på foreldresamtaler av ulikt slag, for eksempel gjennom konferansesamtaler eller foreldremøter. Det kan være utfordrende å håndtere foreldre som kanskje ikke vil samarbeide, reflekterer han.
Forberedes på virkeligheten
– Med stadig mer komplekse utfordringer i klasserommene er det viktig at lærerstudenter får en grundig og praktisk forberedelse til yrket. Simulering som metode gir studentene muligheten til å oppleve realistiske utfordringer i trygge omgivelser, samtidig som de får verdifull tilbakemelding fra både medstudenter og erfarne lærere, sier Mette Hvalby.
For mer informasjon om prosjektet og samarbeidet med universitetsskolene, besøk UiS sine nettsider:
Simulering som pedagogisk metode - engasjerende undervisning.