Som lærer spiller du en avgjørende rolle i å forme fremtiden og bidra til å bygge et sterkere, mer kunnskapsrikt og ansvarlig samfunn. Læreryrket åpner døren til ulike roller innen utdanningssystemet, inkludert spesialundervisning, rådgivning, administrasjon og mer.
5 år
300
89
2024: Alle kvalifiserte søkere mottok tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.
Om lærerutdanningen
- Variert, utfordrende, og meningsfylt: Lærerutdanningen gir deg muligheten til å jobbe med unge mennesker og bidra positivt til deres læring og mestring.
- Kvalifikasjon for mellomtrinnet og ungdomsskolen: Med denne utdanningen er du kvalifisert til å undervise på barneskolen fra 5. til 10. trinn, noe som gir deg et bredt spekter av undervisningsmuligheter.
- Tett på praksis: Vi har lang tradisjon for praksis under utdannelsen og har et tett samarbeid med skoler i regionen som sikrer høy kvalitet på veiledet praksis. Som grunnskolelærerstudent ved UiS møter du alltid en praksislærer med formell utdanning innen praksisveiledning. All informasjon om praksis.
- Sikker yrkesvei og fremtidige jobbmuligheter: Læreryrket er stabilt og etterspurt, og du kan jobbe over hele landet. Studiet gir også mulighet for en god startlønn som lektor.
- Forskningsbasert undervisning: Ved UiS får du undervisning som bygger på solid forskning, inkludert samarbeid med ledende nasjonale forsknings- og kompetansesentre. Dette gir deg en relevant og oppdatert utdanning.
- Muligheter for videre utdanning: Mastergraden åpner døren for doktorgradsprogrammer, og du kan velge mellom flere undervisningsfag, inkludert norsk, matematikk, engelsk, og mer. Studielånet kan også slettes delvis avhengig av hvor og hva du jobber med etter fullført utdanning.
Andre lærerutdanninger
Lurer du på om læreryrket er noe for deg?
Årsstudiet i læring og psykologi gir deg et helt år til å teste det ut! Du får erfaring fra skolehverdagen, samtidig som du sparer opptil ett år hvis du senere vil ta grunnskolelærerutdanning (1–7 eller 5–10). Studiepoengene kan også brukes i andre bachelorgrader, så du holder flere dører åpne for framtiden!
Les mer om årsstudiet i læring og psykologi.
Lærerutdanningen er variert og spennende, og du får muligheten til å tilpasse studiehverdagen mye til dine faglige interesser gjennom fagvalg på andre og tredje året.
Hva kan du bli?
- Allsidige karrieremuligheter: Som lærer har du valgt et stabilt yrke med mange jobbmuligheter over hele landet.
- Studiet åpner for undervisningsstillinger på 5.-10. trinn, samt andre roller innen skole, undervisning og opplæring.
- Du har også mulighet til stillinger i barnehage, (forutsetter videreutdanning i barnehagepedagogikk) og i voksenopplæring.
- Grunnskolelærere er også attraktive i sektorer som skoleadministrasjon, frivillige organisasjoner, informasjonsarbeid eller fagpolitisk engasjement.
- Fullført masterstudium kvalifiserer for opptak til relevante ph.d-studier ved høgskoler og universiteter.
Som nyutdannet lærer kan du få slettet studiegjeld
Tar du en grunnskolelærer- eller lektorutdanning, kan du få slettet deler av studielånet ditt hvis du jobber som lærer i grunnskolen eller i videregående opplæring i en opptjeningsperiode etter studiene. Les mer om ordningen på Lånekassens nettsider.
Study plan and courses
Enrolment year: 2025
-
Obligatoriske fellesemner, 1. - 3. år
-
Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom
Year 1, semester 1
Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL2100)
Study points: 15
-
Praksis 5.-10., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager)
Year 1, semester 1
Praksis 5.-10., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager) (MGL2P10)
Study points: 0
-
Estetiske læringsprosesser
Year 1, semester 2
-
Psykososialt læringsmiljø
Year 1, semester 2
-
Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
Year 1, semester 2
Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold. (MGL2200)
Study points: 15
-
Praksis 5-10., 2. år, 3. semester (15 dager)
Year 2, semester 3
-
Praksis 5-10., 2. år, 4. semester (15 dager)
Year 2, semester 4
-
Demokrati og medborgerskap
Year 2, semester 4
-
Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager)
Year 3, semester 5
-
Praksis 5.-10., 3.år 6. semester (15 dager)
Year 3, semester 6
-
Bærekraftig utvikling og folkehelse
Year 3, semester 6
-
-
Matematikk eller norsk - 60 studiepoeng
-
Matematikk
-
Matematikk 1 emne 1
Year 1, semester 1
-
Matematikk 1 emne 2
Year 1, semester 2
-
Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn)
Year 3, semester 6
-
Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn)
Year 3, semester 6
-
Lesing og skriving i alle fag
Year 1, semester 2
-
-
Norsk
-
Norsk 1, emne 1; Litteratur, lesing, samtale - med vekt på mellomtrinnet
Year 1, semester 1
Norsk 1, emne 1; Litteratur, lesing, samtale - med vekt på mellomtrinnet (MGL2120)
Study points: 15
-
Norsk 1, emne 2: Språkstrukturer og tekstskaping - med vekt på mellomtrinnet
Year 1, semester 2
Norsk 1, emne 2: Språkstrukturer og tekstskaping - med vekt på mellomtrinnet (MGL2121)
Study points: 15
-
Norsk 2 (5-10. trinn)
Year 3, semester 6
-
Regning i alle fag
Year 1, semester 2
-
-
-
Fagvalg høst 2026 eller utveksling
-
Naturfag B
-
Naturfag 2
Year 2, semester 3
-
-
Kunst- og håndverk A
-
Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn)
Year 2, semester 3
Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn) (MGL1002)
Study points: 30
-
-
Samfunnsfag B
-
Samfunnsfag B
Year 2, semester 3
-
-
Drama A
-
Drama- og teaterkommunikasjon
Year 2, semester 3
-
-
Spesialpedagogikk
-
Spesialpedagogikk (1.-7. trinn)
Year 2, semester 3
-
-
KRLE A
-
Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7)
Year 2, semester 3
Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7) (MGL1043)
Study points: 30
-
-
Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp A
-
Musikkopplæring (høst)
-
Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn
Year 2, semester 3
Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)
Study points: 15
-
Musikk A, del 2: Inn i musikken
Year 2, semester 3
-
-
-
Fagvalg vår 2027
-
Engelsk 1
-
Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7.
Year 2, semester 4
Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7. (MGL1032)
Study points: 15
-
English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7)
Year 2, semester 4
English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7) (MGL1033)
Study points: 15
-
-
Samfunnsfag A
-
Samfunnsfag 1 (1.-7. trinn)
Year 2, semester 4
-
-
Kunst- og håndverk B
-
Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk
Year 2, semester 4
Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk (MGL1005)
Study points: 15
-
Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn)
Year 2, semester 4
Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn) (MGL1006)
Study points: 15
-
-
Kroppsøving 1
-
Kroppsøving 1 (1.-7.trinn)
Year 2, semester 4
-
-
Naturfag 1
-
Naturfag 1 (1.-7. trinn)
Year 2, semester 4
-
-
Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp B
-
KRLE B
-
Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7)
Year 2, semester 4
Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7) (MGL1044)
Study points: 30
-
-
Musikkopplæring (vår)
-
Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans
Year 2, semester 4
Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)
Study points: 15
-
Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans
Year 2, semester 4
Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)
Study points: 15
-
-
-
Fagvalg høst 2027 eller utveksling
-
Engelsk 2 (forutsetter Engelsk 1)
-
English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7)
Year 3, semester 5
English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7) (MGL1036)
Study points: 30
-
-
Kroppsøving 2 (forutsetter Kroppsøving 1)
-
Kroppsøving 2 (1.-7.trinn)
Year 3, semester 5
-
-
Naturfag 2
-
Naturfag 2
Year 3, semester 5
-
-
Kunst- og håndverk A
-
Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn)
Year 3, semester 5
Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn) (MGL1002)
Study points: 30
-
-
Samfunnsfag B
-
Samfunnsfag B
Year 3, semester 5
-
-
Mat og helse
-
Mat og helse (1.-7. trinn)
Year 3, semester 5
-
-
Drama A
-
Drama- og teaterkommunikasjon
Year 3, semester 5
-
-
Spesialpedagogikk
-
Spesialpedagogikk (1.-7. trinn)
Year 3, semester 5
-
-
KRLE A
-
Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7)
Year 3, semester 5
Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7) (MGL1043)
Study points: 30
-
-
Musikk ved OsloMet
-
Musikkopplæring
-
Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn
Year 3, semester 5
Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)
Study points: 15
-
Musikk A, del 2: Inn i musikken
Year 3, semester 5
-
-
Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp A
-
-
Masterfag
-
Obligatoriske fellesemner master
-
Erfaring og fortolkning – Metode 1
Year 4, semester 7
-
Praksis 5.-10., 4. år 7. semester (15 dager)
Year 4, semester 7
-
Pedagogikk og elevkunnskap 3
Year 4, semester 7
-
Praksis 5.-10., 4. år 8. semester (15 dager)
Year 4, semester 8
-
Pedagogikk og elevkunnskap 4
Year 4, semester 8
-
Kvalitative metoder – Metode 2
Year 4, semester 8
-
Kvantitative metoder – Metode 3
Year 5, semester 9
-
-
Velg fag (masternivå)
-
Matematikk
-
Matematiske metoder (5.-10.trinn)
Year 4, semester 7
-
Problemløsning i matematikkundervisningen
Year 4, semester 8
-
Studere matematikkundervisning
Year 5, semester 9
-
Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning
Year 5, semester 9
Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning (MGL310M)
Study points: 45
-
-
Norsk
-
Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder
Year 4, semester 7
Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)
Study points: 15
-
Saktekster (1.-10.)
Year 4, semester 8
-
Kritisk kulturell literacy
Year 5, semester 9
-
Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7
Year 5, semester 9
Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL320M)
Study points: 45
-
-
Kroppsøving
-
Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving
Year 4, semester 7
Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)
Study points: 15
-
Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget
Year 4, semester 8
Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)
Study points: 15
-
Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
Year 5, semester 9
Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)
Study points: 15
-
Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7
Year 5, semester 9
Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL360M)
Study points: 45
-
-
Samfunnsfag
-
Menneskerettigheter for lærere
Year 4, semester 7
-
Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv
Year 4, semester 8
-
Mikrohistorie og historieforståelse
Year 5, semester 9
-
Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7
Year 5, semester 9
Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL350M)
Study points: 45
-
-
Engelsk
-
Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever
Year 4, semester 7
Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever (MGL3037)
Study points: 15
-
Critical literacies pedagogy in the ELL classroom
Year 4, semester 8
Critical literacies pedagogy in the ELL classroom (MGL3036)
Study points: 15
-
Syllabus and material design in English language teaching
Year 5, semester 9
Syllabus and material design in English language teaching (MGL3038)
Study points: 15
-
Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7
Year 5, semester 9
Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL330M)
Study points: 45
-
-
Naturfag
-
Økologi og mangfold
Year 4, semester 7
-
Teknologi i naturfag
Year 4, semester 8
-
Det samfunnsaktuelle naturfaget
Year 5, semester 9
-
Masteroppgave i naturfag
Year 5, semester 9
-
-
Spesialpedagogikk
-
Velg fordypningsfag
-
Fordypning spesialpedagogikk: Norsk
-
Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder
Year 4, semester 7
Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)
Study points: 15
-
Saktekster (1.-10.)
Year 4, semester 8
-
-
Fordypning spesialpedagogikk: Matematikk
-
Matematiske metoder (5.-10.trinn)
Year 4, semester 7
-
Problemløsning i matematikkundervisningen
Year 4, semester 8
-
-
Fordypning spesialpedagogikk: Kroppsøving
-
Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving
Year 4, semester 7
Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)
Study points: 15
-
Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget
Year 4, semester 8
Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)
Study points: 15
-
-
Fordypning spesialpedagogikk: Samfunnsfag
-
Menneskerettigheter for lærere
Year 4, semester 7
-
Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv
Year 4, semester 8
-
-
Fordypning spesialpedagogikk: Engelsk
-
Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever
Year 4, semester 7
Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever (MGL3037)
Study points: 15
-
Critical literacies pedagogy in the ELL classroom
Year 4, semester 8
Critical literacies pedagogy in the ELL classroom (MGL3036)
Study points: 15
-
-
Fordypning spesialpedagogikk: Naturfag
-
Økologi og mangfold
Year 4, semester 7
-
Teknologi i naturfag
Year 4, semester 8
-
-
-
Spesialpedagogikk - obligatoriske emner
-
Forskningsmetode og vitenskapsteori
Year 4, semester 7
-
Spesialpedagogikk, en introduksjon
Year 4, semester 7
-
-
-
-
Learning outcomes
All study programmes at the UiS have a set of defined learning targets. Read more about the learning outcome for this study programme.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i spesialpedagogikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
- har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
- har inngående kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings- og prøvesystemer, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
- har inngående kunnskap om læringsteori og barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
- kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
- kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse
- kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
- kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
- behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
Oppbygging av studiet
Grunnskolelærerutdanningen er en kombinasjon av obligatoriske emner og valgbare emner knyttet til undervisningsfag eller undervisningsrelevante emner.
De obligatoriske emnene i 1. - 3. studieår er følgende:
- Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
- Norsk, 60 sp eller Matematikk, 60 sp (dette velger du i løpet av de første ukene på studiet)
- 5 dager observasjonspraksis
- 80 dager praksis, veiledet og vurdert
- Temauker om psykososialt læringsmiljø (1. år), demokrati og medborgerskap (2. år) og bærekraftig utvikling og folkehelse (3. år).
De obligatoriske emnene i 4. - 5. studieår er følgende:
- Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
- 30 dager praksis, veiledet og vurdert
- 3 Metodeuker i 4. og 5. år
De valgbare emnene som tilbys ved UiS er undervisningsfagene:
- Engelsk, 60 sp
- Kroppsøving, 60 sp
- Kunst og håndverk, 30 eller 60 sp
- Samfunnsfag, 30 eller 60 sp
- Naturfag, 30 eller 60 sp
- Mat og helse, 30 sp
- KRLE, 30 sp eller 60 sp
- Fremmedspråk tysk, fransk eller spansk, 30 eller 60 sp (tilbys via nettstudiet til Høgskolen i Østfold)
- Musikk, 30 eller 60 sp
I tillegg kan følgende skolerelevante emner velges:
- Spesialpedagogikk, 30 sp
- Drama og teater 30 sp
- Å være lærer i det teknologirike klasserom, 30 sp
Masterfag (fag 1) som tilbys ved UiS er følgende undervisningsfag:
- Matematikk
- Norsk
- Kroppsøving
- Engelsk
- Samfunnsfag
- Naturfag
- Spesialpedagogikk (som velges i kombinasjon med ett av de andre undervisningsfagene på masternivå)
Opptaksgrunnlag for alle masterløp utenom spesialpedagogikk er 60 sp i fag 1 fra år 1-3, opptaksgrunnlag for spesialpedagogikk er 30 sp PEL og 30 sp spesialpedagogikk fra år 1-3.
De valgbare emnene må velges etter regler gitt i nasjonal forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.
Valgbare emner i 1. - 3. år må settes sammen på følgende måte, og her kan du se på noen kombinasjonsmuligheter:
- Fag 1 (masterfag, undervisningsfag), 60 sp
- Fag 2 (undervisningsfag), 60 sp
- Fag 3 (undervisningsfag eller skolerelevant fag), 30 sp
Valgbare emner i 4. - 5. år må settes sammen på følgende måte:
- Fag 1 (undervisningsfag som masterfag, inkl. MA-oppgave), 90 sp
eller
- Fag 1 (spesialpedagogikk som masterfag inkl. MA-oppgave), 60 sp, og fag 2 eller 3, 30 sp som bygger på 60 sp i 1. - 3. år.
Ikke alle fagkombinasjoner vil være mulig, så studentene må sette seg godt inn i forskriftens krav til oppbygging av valgbare emner, og de fagkombinasjoner som er mulig. God informasjon vil bli gitt tidlig i studieløpet. Alle valgtilbud igangsettes under forutsetning av at det er nok studenter på emnet.
Her finner du progresjonsregler og fraværsregler for grunnskolelærer 5-10.
Admission requirements
Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Student exchange
By going on exchange to one of our partner institutions abroad as part of your studies, you will have an opportunity to get a unique education. In addition to improving your career opportunities, you grow as a person and gain the ability to greater reflect on the topics you study as part of your degree.
Utvekslingssemester
3. eller 5. semester: Reis på utveksling et helt semester.
5. semester: Mulighet for fire ukers praksis i utlandet. Informasjon om ordningen og søknad i Canvas.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont. Kanskje er tenkningen rundt det å være lærer og pedagogikken man benytter ikke den samme overalt?
Opplegg for utvekslingen
Generelt: Emnene man tar i utvekslingssemesteret må ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i utdanningsplanen din.
Ta undervisningsemner under utenlandsoppholdet
Alle studenter må ha minst to undervisningsfag på 60 studiepoeng i løpet av studiet. Når man velger undervisningsemner i utlandet, kan man enten bygge på et undervisningsfag man allerede har tatt (deler av) eller ta et helt nytt fag. Husk at emnene bør være et undervisningsfag i den norske skolen.
Viktig å tenke på i forhold til utveksling og fagvalg/masterfag
Masterløpene i GLU på UiS krever at du har 60 studiepoeng i masterfaget i løpet av de første tre studieårene. Dersom du drar på utveksling og velger å ta et undervisningsfag du ønsker skal inkluderes som masterfaget ditt, er det viktig å være nøye på at disse forhåndsgodkjennes. Endringer i løpet av oppholdet må i disse tilfellene klareres med studiekoordinator.
For studenter med engelsk eller kroppsøving som fag 2
Dersom du ønsker å reise på utveksling i 5. semester, og velger å ta engelsk eller kroppsøving 1 i 4. semester, og skal ha dette som ditt fag 2, må du velge emner som kan godkjennes som engelsk 2/kroppsøving 2 i løpet av utvekslingssemesteret.
Ta skolerelevante emner under utenlandsoppholdet
Alle studenter kan ta ett semester med såkalte skolerelevante emner. Det vil si at emner som tilbys innenfor rammene av en lærerutdanning kan inngå - her er mulighetene mange. I motsetning til undervisningsemner, trenger ikke den pakken man velger bare bestå av én type emner innen et spesifikt fagområde. Skolerelevante emner kan også kombineres med undervisningsemner (som du har tatt tidligere eller har planer om å ta).
Det er viktig å huske at det kun er mulig å ha 30 skolerelevante studiepoeng i sin utdanningsplan, og dersom studenter allerede har skolerelevante studiepoeng i utdanningsplanen, må undervisningsfag tas i løpet av utvekslingsoppholdet.
Praksis under utvekslingsopphold
Det varierer fra lærested til lærested vi har utvekslingsavtale med, hvorvidt de tilbyr praksis og i hvilket omfang. Hvis man ønsker å ta praksis som en del av utvekslingsoppholdet, må man finne et faglig opplegg som har minimum 10 dager med skolepraksis per semester. Det stilles ikke krav til hvordan de 10 dagene er fordelt i løpet av oppholdet. Dersom dette ikke lar seg gjennomføre, kan praksis tas etter hjemkomst. Dette er en spesialordning kun for studenter som reiser på utveksling.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for grunnskolelærerstudenter, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått. Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg.
I tillegg til de faglig anbefalte stedene som er listet opp under, har UiS en rekke utvekslingsavtaler med universiteter i utlandet som er åpne for alle som kan finne relevant fagtilbud. Dette gjelder særlig avtaler utenfor Europa og det nordiske Nordlys-nettverket. Finn ut mer.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Kjersti Gjedrem, Hulda Garborgs hus
Praksisopphold i utlandet:
Praksiskoordinator Kitty Garborg, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
See where you can travel
Belgia
Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts
Belgia
Thomas More University of Applied Sciences
Danmark
Københavns Professionshøjskole
Danmark
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Irland
Dublin City University
Italia
University of Naples 'Federico II'
Mexico
Monterrey Institute of Technology University System
Nederland
Saxion Universities of Applied Sciences
New Zealand
University of Otago
Polen
Pedagogical University of Cracow
Spania
Autonomous University of Barcelona
Spania
University Jaume I of Castellón
Spania
University Ramón Llull, Barcelona
Storbritannia og Nord-Irland
The Norwegian Study Centre
Storbritannia og Nord-Irland
University of Aberdeen
Sveits
University of Teacher Education Zug
Sverige
Linköpings universitet
Sverige
Linnéuniversitetet
Tyrkia
Bogaziçi (Bosphorus) University
USA
Hawaii Pacific University
USA
San Diego State University
USA
University of Mississippi