Grunnskolelærer 5.-10. trinn – master

Som lærer spiller du en avgjørende rolle i å forme fremtiden og bidra til å bygge et sterkere, mer kunnskapsrikt og ansvarlig samfunn. Læreryrket åpner døren til ulike roller innen utdanningssystemet, inkludert spesialundervisning, rådgivning, administrasjon og mer.

Updated on
Fakta
Varighet

5 år

Studiepoeng

300

Antall studieplasser

89

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte søkere mottok tilbud om studieplass.

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak.

Vebjørn studerer til å bli grunnskolelærer ved UiS og oppfordrer deg til å ta steget, og hoppe uti det, du også!

Om lærerutdanningen

Lærerutdanningen er variert og spennende, og du får muligheten til å tilpasse studiehverdagen mye til dine faglige interesser gjennom fagvalg på andre og tredje året.

Anav Patial Sivertsen, student ved grunnskolelærer 5-10

Hva kan du bli?

Study plan and courses

Already a student? Find the full study programme description and study plan here
  • Obligatoriske fellesemner, 1. - 3. år

    • Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom

      Year 1, semester 1

      Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL2100)

      Study points: 15

    • Praksis 5.-10., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager)

      Year 1, semester 1

      Praksis 5.-10., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager) (MGL2P10)

      Study points: 0

    • Estetiske læringsprosesser

      Year 1, semester 2

      Estetiske læringsprosesser (MGLA200)

      Study points: 0

    • Psykososialt læringsmiljø

      Year 1, semester 2

      Psykososialt læringsmiljø (MGLT01)

      Study points: 0

    • Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.

      Year 1, semester 2

      Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold. (MGL2200)

      Study points: 15

    • Praksis 5-10., 2. år, 3. semester (15 dager)

      Year 2, semester 3

      Praksis 5-10., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL2P20)

      Study points: 0

    • Praksis 5-10., 2. år, 4. semester (15 dager)

      Year 2, semester 4

      Praksis 5-10., 2. år, 4. semester (15 dager) (MGL2P25)

      Study points: 0

    • Demokrati og medborgerskap

      Year 2, semester 4

      Demokrati og medborgerskap (MGLT02)

      Study points: 0

    • Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager)

      Year 3, semester 5

      Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager) (MGL2P30)

      Study points: 0

    • Praksis 5.-10., 3.år 6. semester (15 dager)

      Year 3, semester 6

      Praksis 5.-10., 3.år 6. semester (15 dager) (MGL2P35)

      Study points: 0

    • Bærekraftig utvikling og folkehelse

      Year 3, semester 6

      Bærekraftig utvikling og folkehelse (MGLT03)

      Study points: 0

  • Matematikk eller norsk - 60 studiepoeng

    • Matematikk

    • Norsk

      • Norsk 1, emne 1; Litteratur, lesing, samtale - med vekt på mellomtrinnet

        Year 1, semester 1

        Norsk 1, emne 1; Litteratur, lesing, samtale - med vekt på mellomtrinnet (MGL2120)

        Study points: 15

      • Norsk 1, emne 2: Språkstrukturer og tekstskaping - med vekt på mellomtrinnet

        Year 1, semester 2

        Norsk 1, emne 2: Språkstrukturer og tekstskaping - med vekt på mellomtrinnet (MGL2121)

        Study points: 15

      • Norsk 2 (5-10. trinn)

        Year 3, semester 6

        Norsk 2 (5-10. trinn) (MGL2322)

        Study points: 30

      • Regning i alle fag

        Year 1, semester 2

        Regning i alle fag (MGLA220)

        Study points: 0

  • Fagvalg høst 2026 eller utveksling

    • Naturfag B

    • Kunst- og håndverk A

      • Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn)

        Year 2, semester 3

        Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn) (MGL1002)

        Study points: 30

    • Samfunnsfag B

    • Drama A

    • Spesialpedagogikk

      • Spesialpedagogikk (1.-7. trinn)

        Year 2, semester 3

        Spesialpedagogikk (1.-7. trinn) (MGL1500)

        Study points: 30

    • KRLE A

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7)

        Year 2, semester 3

        Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7) (MGL1043)

        Study points: 30

    • Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp A

    • Musikkopplæring (høst)

      • Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn

        Year 2, semester 3

        Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)

        Study points: 15

      • Musikk A, del 2: Inn i musikken

        Year 2, semester 3

        Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

        Study points: 15

  • Fagvalg vår 2027

    • Engelsk 1

      • Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7.

        Year 2, semester 4

        Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7. (MGL1032)

        Study points: 15

      • English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7)

        Year 2, semester 4

        English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7) (MGL1033)

        Study points: 15

    • Samfunnsfag A

    • Kunst- og håndverk B

      • Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk

        Year 2, semester 4

        Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk (MGL1005)

        Study points: 15

      • Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn)

        Year 2, semester 4

        Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn) (MGL1006)

        Study points: 15

    • Kroppsøving 1

    • Naturfag 1

    • Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp B

    • KRLE B

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7)

        Year 2, semester 4

        Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7) (MGL1044)

        Study points: 30

    • Musikkopplæring (vår)

      • Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans

        Year 2, semester 4

        Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)

        Study points: 15

      • Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans

        Year 2, semester 4

        Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)

        Study points: 15

  • Fagvalg høst 2027 eller utveksling

    • Engelsk 2 (forutsetter Engelsk 1)

      • English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7)

        Year 3, semester 5

        English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7) (MGL1036)

        Study points: 30

    • Kroppsøving 2 (forutsetter Kroppsøving 1)

    • Naturfag 2

    • Kunst- og håndverk A

      • Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn)

        Year 3, semester 5

        Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn) (MGL1002)

        Study points: 30

    • Samfunnsfag B

    • Mat og helse

    • Drama A

    • Spesialpedagogikk

      • Spesialpedagogikk (1.-7. trinn)

        Year 3, semester 5

        Spesialpedagogikk (1.-7. trinn) (MGL1500)

        Study points: 30

    • KRLE A

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7)

        Year 3, semester 5

        Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7) (MGL1043)

        Study points: 30

    • Musikk ved OsloMet

    • Musikkopplæring

      • Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn

        Year 3, semester 5

        Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)

        Study points: 15

      • Musikk A, del 2: Inn i musikken

        Year 3, semester 5

        Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

        Study points: 15

    • Fremmedspråk ved HiØ ty/fr/sp A

  • Masterfag

    • Obligatoriske fellesemner master

      • Erfaring og fortolkning – Metode 1

        Year 4, semester 7

        Erfaring og fortolkning – Metode 1 (MGLT41)

        Study points: 0

      • Praksis 5.-10., 4. år 7. semester (15 dager)

        Year 4, semester 7

        Praksis 5.-10., 4. år 7. semester (15 dager) (MGL2P40)

        Study points: 0

      • Pedagogikk og elevkunnskap 3

        Year 4, semester 7

        Pedagogikk og elevkunnskap 3 (MGL4300)

        Study points: 15

      • Praksis 5.-10., 4. år 8. semester (15 dager)

        Year 4, semester 8

        Praksis 5.-10., 4. år 8. semester (15 dager) (MGL2P45)

        Study points: 0

      • Pedagogikk og elevkunnskap 4

        Year 4, semester 8

        Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGL4400)

        Study points: 15

      • Kvalitative metoder – Metode 2

        Year 4, semester 8

        Kvalitative metoder – Metode 2 (MGLT42)

        Study points: 0

      • Kvantitative metoder – Metode 3

        Year 5, semester 9

        Kvantitative metoder – Metode 3 (MGLT43)

        Study points: 0

    • Velg fag (masternivå)

      • Matematikk

        • Matematiske metoder (5.-10.trinn)

          Year 4, semester 7

          Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)

          Study points: 15

        • Problemløsning i matematikkundervisningen

          Year 4, semester 8

          Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)

          Study points: 15

        • Studere matematikkundervisning

          Year 5, semester 9

          Studere matematikkundervisning (MGL3122)

          Study points: 15

        • Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning

          Year 5, semester 9

          Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning (MGL310M)

          Study points: 45

      • Norsk

        • Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder

          Year 4, semester 7

          Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)

          Study points: 15

        • Saktekster (1.-10.)

          Year 4, semester 8

          Saktekster (1.-10.) (MGL3126)

          Study points: 15

        • Kritisk kulturell literacy

          Year 5, semester 9

          Kritisk kulturell literacy (MGL3127)

          Study points: 15

        • Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Year 5, semester 9

          Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL320M)

          Study points: 45

      • Kroppsøving

        • Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving

          Year 4, semester 7

          Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)

          Study points: 15

        • Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget

          Year 4, semester 8

          Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)

          Study points: 15

        • Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget

          Year 5, semester 9

          Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)

          Study points: 15

        • Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Year 5, semester 9

          Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL360M)

          Study points: 45

      • Samfunnsfag

        • Menneskerettigheter for lærere

          Year 4, semester 7

          Menneskerettigheter for lærere (MGL3052)

          Study points: 15

        • Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv

          Year 4, semester 8

          Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)

          Study points: 15

        • Mikrohistorie og historieforståelse

          Year 5, semester 9

          Mikrohistorie og historieforståelse (MGL3053)

          Study points: 15

        • Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Year 5, semester 9

          Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL350M)

          Study points: 45

      • Engelsk

        • Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever

          Year 4, semester 7

          Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever (MGL3037)

          Study points: 15

        • Critical literacies pedagogy in the ELL classroom

          Year 4, semester 8

          Critical literacies pedagogy in the ELL classroom (MGL3036)

          Study points: 15

        • Syllabus and material design in English language teaching

          Year 5, semester 9

          Syllabus and material design in English language teaching (MGL3038)

          Study points: 15

        • Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Year 5, semester 9

          Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL330M)

          Study points: 45

      • Naturfag

      • Spesialpedagogikk

        • Velg fordypningsfag

          • Fordypning spesialpedagogikk: Norsk

            • Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder

              Year 4, semester 7

              Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)

              Study points: 15

            • Saktekster (1.-10.)

              Year 4, semester 8

              Saktekster (1.-10.) (MGL3126)

              Study points: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: Matematikk

            • Matematiske metoder (5.-10.trinn)

              Year 4, semester 7

              Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)

              Study points: 15

            • Problemløsning i matematikkundervisningen

              Year 4, semester 8

              Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)

              Study points: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: Kroppsøving

            • Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving

              Year 4, semester 7

              Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)

              Study points: 15

            • Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget

              Year 4, semester 8

              Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)

              Study points: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: Samfunnsfag

            • Menneskerettigheter for lærere

              Year 4, semester 7

              Menneskerettigheter for lærere (MGL3052)

              Study points: 15

            • Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv

              Year 4, semester 8

              Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)

              Study points: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: Engelsk

            • Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever

              Year 4, semester 7

              Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever (MGL3037)

              Study points: 15

            • Critical literacies pedagogy in the ELL classroom

              Year 4, semester 8

              Critical literacies pedagogy in the ELL classroom (MGL3036)

              Study points: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: Naturfag

        • Spesialpedagogikk - obligatoriske emner

          • Forskningsmetode og vitenskapsteori

            Year 4, semester 7

            Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)

            Study points: 15

          • Spesialpedagogikk, en introduksjon

            Year 4, semester 7

            Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)

            Study points: 15

Learning outcomes

All study programmes at the UiS have a set of defined learning targets. Read more about the learning outcome for this study programme.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
  • har inngående kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings- og prøvesystemer, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.

Oppbygging av studiet

Grunnskolelærerutdanningen er en kombinasjon av obligatoriske emner og valgbare emner knyttet til undervisningsfag eller undervisningsrelevante emner.

De obligatoriske emnene i 1. - 3. studieår er følgende:

  • Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
  • Norsk, 60 sp eller Matematikk, 60 sp (dette velger du i løpet av de første ukene på studiet)
  • 5 dager observasjonspraksis
  • 80 dager praksis, veiledet og vurdert
  • Temauker om psykososialt læringsmiljø (1. år), demokrati og medborgerskap (2. år) og bærekraftig utvikling og folkehelse (3. år).

De obligatoriske emnene i 4. - 5. studieår er følgende:

  • Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
  • 30 dager praksis, veiledet og vurdert
  • 3 Metodeuker i 4. og 5. år

De valgbare emnene som tilbys ved UiS er undervisningsfagene:

  • Engelsk, 60 sp
  • Kroppsøving, 60 sp
  • Kunst og håndverk, 30 eller 60 sp
  • Samfunnsfag, 30 eller 60 sp
  • Naturfag, 30 eller 60 sp
  • Mat og helse, 30 sp
  • KRLE, 30 sp eller 60 sp
  • Fremmedspråk tysk, fransk eller spansk, 30 eller 60 sp (tilbys via nettstudiet til Høgskolen i Østfold)
  • Musikk, 30 eller 60 sp

I tillegg kan følgende skolerelevante emner velges:

  • Spesialpedagogikk, 30 sp
  • Drama og teater 30 sp
  • Å være lærer i det teknologirike klasserom, 30 sp

Masterfag (fag 1) som tilbys ved UiS er følgende undervisningsfag:

  • Matematikk
  • Norsk
  • Kroppsøving
  • Engelsk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Spesialpedagogikk (som velges i kombinasjon med ett av de andre undervisningsfagene på masternivå)

Opptaksgrunnlag for alle masterløp utenom spesialpedagogikk er 60 sp i fag 1 fra år 1-3, opptaksgrunnlag for spesialpedagogikk er 30 sp PEL og 30 sp spesialpedagogikk fra år 1-3.

De valgbare emnene må velges etter regler gitt i nasjonal forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.

Valgbare emner i 1. - 3. år må settes sammen på følgende måte, og her kan du se på noen kombinasjonsmuligheter:

  • Fag 1 (masterfag, undervisningsfag), 60 sp
  • Fag 2 (undervisningsfag), 60 sp
  • Fag 3 (undervisningsfag eller skolerelevant fag), 30 sp

Valgbare emner i 4. - 5. år må settes sammen på følgende måte:

  • Fag 1 (undervisningsfag som masterfag, inkl. MA-oppgave), 90 sp

eller

  • Fag 1 (spesialpedagogikk som masterfag inkl. MA-oppgave), 60 sp, og fag 2 eller 3, 30 sp som bygger på 60 sp i 1. - 3. år.

Ikke alle fagkombinasjoner vil være mulig, så studentene må sette seg godt inn i forskriftens krav til oppbygging av valgbare emner, og de fagkombinasjoner som er mulig. God informasjon vil bli gitt tidlig i studieløpet. Alle valgtilbud igangsettes under forutsetning av at det er nok studenter på emnet.

Her finner du progresjonsregler og fraværsregler for grunnskolelærer 5-10.

Admission requirements

Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Student exchange

By going on exchange to one of our partner institutions abroad as part of your studies, you will have an opportunity to get a unique education. In addition to improving your career opportunities, you grow as a person and gain the ability to greater reflect on the topics you study as part of your degree.

Utvekslingssemester

3. eller 5. semester: Reis på utveksling et helt semester.

5. semester: Mulighet for fire ukers praksis i utlandet. Informasjon om ordningen og søknad i Canvas.

Hvorfor et utenlandsopphold?

Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont. Kanskje er tenkningen rundt det å være lærer og pedagogikken man benytter ikke den samme overalt?

Opplegg for utvekslingen

Generelt: Emnene man tar i utvekslingssemesteret må ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i utdanningsplanen din.

Ta undervisningsemner under utenlandsoppholdet
Alle studenter må ha minst to undervisningsfag på 60 studiepoeng i løpet av studiet. Når man velger undervisningsemner i utlandet, kan man enten bygge på et undervisningsfag man allerede har tatt (deler av) eller ta et helt nytt fag. Husk at emnene bør være et undervisningsfag i den norske skolen.

Viktig å tenke på i forhold til utveksling og fagvalg/masterfag
Masterløpene i GLU på UiS krever at du har 60 studiepoeng i masterfaget i løpet av de første tre studieårene. Dersom du drar på utveksling og velger å ta et undervisningsfag du ønsker skal inkluderes som masterfaget ditt, er det viktig å være nøye på at disse forhåndsgodkjennes. Endringer i løpet av oppholdet må i disse tilfellene klareres med studiekoordinator.

For studenter med engelsk eller kroppsøving som fag 2

Dersom du ønsker å reise på utveksling i 5. semester, og velger å ta engelsk eller kroppsøving 1 i 4. semester, og skal ha dette som ditt fag 2, må du velge emner som kan godkjennes som engelsk 2/kroppsøving 2 i løpet av utvekslingssemesteret.

Ta skolerelevante emner under utenlandsoppholdet
Alle studenter kan ta ett semester med såkalte skolerelevante emner. Det vil si at emner som tilbys innenfor rammene av en lærerutdanning kan inngå - her er mulighetene mange. I motsetning til undervisningsemner, trenger ikke den pakken man velger bare bestå av én type emner innen et spesifikt fagområde. Skolerelevante emner kan også kombineres med undervisningsemner (som du har tatt tidligere eller har planer om å ta).

Det er viktig å huske at det kun er mulig å ha 30 skolerelevante studiepoeng i sin utdanningsplan, og dersom studenter allerede har skolerelevante studiepoeng i utdanningsplanen, må undervisningsfag tas i løpet av utvekslingsoppholdet.

Praksis under utvekslingsopphold

Det varierer fra lærested til lærested vi har utvekslingsavtale med, hvorvidt de tilbyr praksis og i hvilket omfang. Hvis man ønsker å ta praksis som en del av utvekslingsoppholdet, må man finne et faglig opplegg som har minimum 10 dager med skolepraksis per semester. Det stilles ikke krav til hvordan de 10 dagene er fordelt i løpet av oppholdet. Dersom dette ikke lar seg gjennomføre, kan praksis tas etter hjemkomst. Dette er en spesialordning kun for studenter som reiser på utveksling.

Aktuelle utvekslingsavtaler

På de universitetene i utlandet som er anbefalt for grunnskolelærerstudenter, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått. Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg.

I tillegg til de faglig anbefalte stedene som er listet opp under, har UiS en rekke utvekslingsavtaler med universiteter i utlandet som er åpne for alle som kan finne relevant fagtilbud. Dette gjelder særlig avtaler utenfor Europa og det nordiske Nordlys-nettverket. Finn ut mer.

Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Kjersti Gjedrem, Hulda Garborgs hus

Praksisopphold i utlandet:
Praksiskoordinator Kitty Garborg, Hulda Garborgs hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

All about exchange

Kontakt oss om studiet