Mikrohistorie (MGL3053)

I dette emnet vil studenten oppnå dypere forståelse av historie og samfunnsfag. Et særlig fokus legges på mikrohistorie som en måte å forske på i historiefaget, hvor historiefortelling og analyse begynner i det små, med enkeltmennesket som aktør.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3053

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette masteremnet vektlegges mikrohistorisk metode samt måter å skrive, analysere og bruke historie og historiefortelling. Emnet har særlig fokus på en aktørorientert metode for historisk analyse, fremstilling og undervisning for studenter som ønsker en masterspesialisering i samfunnsfag.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har basiskunnskap om mikrohistorie og kjente mikrohistoriske verk
  • har dybdekunnskap om mikrohistoriske metoder brukt i historieundervisning og samfunnsfag

Ferdigheter

Studenten:

  • kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser og bruke dette i arbeidet med å utvikle kritisk tenkning og historieforståelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige og humanistiske spørsmål
  • kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert, kontekstualisert og forstått

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1050 Samfunnsfag A, MGL1051 Samfunnsfag B
MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn), MGL2051 Samfunnsfag 2 (5.-10. trinn)
MGL1051 Samfunnsfag B, MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn)
60 studiepoeng av samfunnsfagsvitenskapelige eller humanistiske fag.

Eksamen / vurdering

Muntlig eksamen og skriftlig innlevering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering/videoessay/podkast 1/2 8 Uker Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 1/2 30 Minutter Bokstavkarakterer

Eksamen består av to deler: en innleveringsoppgave og en muntlig eksamen.Innleveringsoppgaven kan leveres som skriftlig oppgave, podkast eller videoessay. Informasjon om eksamensformatet for høsten 2025 vil bli kunngjort ved semesterstart.Studentene velger om de ønsker å levere individuelt eller i grupper, og alle gruppemedlemmer tildeles samme karakter. Karakterskala A-F. Omfanget til skriftlig innlevering, inklusiv akseptabelt avvik på +/-10%, er 2000 ord for individuelle oppgaver, 2500 ord for oppgaver levert av to studenter og 3000 ord for grupper på tre. For podkast og videoessay er omfanget 8-10 minutter ved individuell levering og 12-15 minutter for grupper på to eller tre. Alle hjelpemidler er tillatt. Dersom KI brukes, må dette oppgis og forklares i innleveringen.Den muntlige eksamen er individuell, varer i 30 minutter og utgjør 50 % av sluttkarakteren.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

70 % fremmøte, Obligatoriske øvinger
Deltakelse på presentasjonsseminar tilknyttet innleveringsoppgaven. Studentene velger om de vil presentere individuelt eller i gruppe.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Aarøe

Faglærer:

Frode Fanebust

Studiekoordinator:

Karen Elizabeth Gilje Woie

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og/eller skriftlig. Noe av undervisningen kan bli på engelsk.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inne-værende semester. I tillegg blir det gjennomført sluttevaluering og skrevet emnerapport. Prosessen har som formål å innhente studentenes og undervisernes erfaringer med emnet og kvalitetsmessig videreutvikle emnet.

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto