Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)

Dette emnet belyser sentrale problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfagets bakgrunn og utvikling i skolen nasjonalt og internasjonalt. Emnets innhold har fokus på hvordan kroppsøvingslæreren kan anvende læreplanen i sin undervisningspraksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3065

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet sentreres rundt følgende tema:

  • Legitimering av kroppsøvingsfaget og drøfting av læreplaner i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfagets tradisjoner og innhold som begrensninger og muligheter for undervisning og læring vil være sentralt.
  • Kroppsøving som danning - og læringsfag.
  • Læreplanen, med fokus på de tre kjerneelementene og de tre tverrfaglige temaene
  • Hvordan arbeide forskningsbasert med undervisning gjennom Lesson Study

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten skal ha:

  • Inngående kunnskap innenfor området Læreres undervisningskunnskap i kroppsøving
  • Tilegnet seg avansert kunnskap om forskning på kroppsøvingsundervisning og utvikling av undervisning gjennom Lesson Study.
  • Kunnskap om kroppsøvingsfagets bakgrunn og historiske utvikling i skolen
  • Kjennskap til hvordan utdanningspolitikk implementeres gjennom reform- og utviklingsarbeid i dagens skole, og til praktiske utfordringer, dilemmaer og muligheter i kroppsøvingsfaget.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Drøfte kroppsøvingsfagets ideologiske fundament, innhold og utøvelse i skolen både nasjonalt og internasjonalt
  • Drøfte kroppsøvingsfagets legitimering i skolen og utfordringen med samfunnets nytteverdi og fagets egenverdi
  • Gjennomføre en Lesson Study syklus med refleksjon og formidling av erfaringene
  • Formidle forskning fra kroppsøvingsfaget og reflektere over den praktiske anvendelsen

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Reflektere over kroppsøvingslærerens dannings - og læringsforståelse
  • Kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og forskning knyttet til kroppsøvingsfagets utvikling og utøvelse
  • Diskutere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget
  • Utvikle undervisningskunnskap i kroppsøving gjennom systematisk samarbeidslæring i en Lesson Study syklus.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1060 Kroppsøving 1, MGL1061 Kroppsøving 2
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn), MGL2061 Kroppsøving 2 (5.-10.trinn)

Eksamen / vurdering

Fagtekst og posterpresentasjon

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Fagtekst 3/5 5 Dager Bokstavkarakterer Alle
Posterpresentasjon 2/5 30 Minutter Bokstavkarakterer

Individuell skriftlig oppgave over 5 arbeidsdager* med karakter A-F. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %) og ha med litteraturliste, skrift i font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt. *utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.I etterkant av innlevert skriftlig oppgave, skal studenten presentere oppgaven sin ved hjelp av en posterpresentasjon. Presentasjonen skal vare i 15 min og etterfølges av spørsmål og diskusjon, til sammen 30 min.Det skal leveres en poster innen fastsatt frist i forkant av posterpresentasjonen. Denne må være levert for å kunne gjennomføre presentasjonen.Dersom en går opp til ny ordinær eksamen, må begge eksamensdelene tas på ny selv om en av eksamensdelene er fullført og bestått tidligere.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

To individuelle fagtekster, Fagtekst knyttet til praksis, Presentasjon av tildelt forskningsartikkel, Obligatorisk tilstedeværelse
  • To individuelle fagtekster hver på 1000 ord (+/-10%).
  • Fagtekst knyttet til en Lesson Study syklus i praksis på 2000 ord (+/-10%)
  • Studentene skal presentere tildelt forskningsartikkel og lage en power-point presentasjon som legges ut på Canvas.

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til avsluttende vurdering. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Faglærer:

Atle Mjåtveit

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Emneansvarlig:

Atle Mjåtveit

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, student og seminar presentasjoner

Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:

  • Undervisning/forelesning 48 timer
  • Arbeidskrav 1+2 40 timer
  • Forberedelser til undervisning 59 timer
  • Praksis, tre uker 135 timer
  • Profesjonsdag og forberedelser 40 timer
  • Praksisoppgave 40 timer
  • Hjemmeeksamen 40 timer
  • Eksamen: muntlig presentasjon 20 timer

Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer

Praksis

15 dagers praksis.

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto