Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)
Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-10 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi deg ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør deg i stand til å stimulere musikalsk og danserisk utvikling hos alle elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ÅMUS100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet tar for seg musikkfagets komponenter - praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, i relasjon til musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-10.
Arbeidet med emnet skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget. Det legges vekt på å skape en god sammenheng mellom studentens egen musikalske erfaring og utvikling, samt utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisningen.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-10
- har kunnskap om kulturforståelse, kreativitet og ulike estetiske uttrykksformer
- har kunnskap om musikkfagets rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-10
- kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument, kropp og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1-10
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell for skolefaget musikk for trinn 1 -10
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i musikkens og dansens rolle som kommunikasjonsmedium og erkjenningsform i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-10
- kan bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Praktisk-metodisk gruppeoppgave og oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-metodisk gruppeoppgave | Bestått/ Ikke bestått | |||
Oppgave | Bestått/ Ikke bestått |
• Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av musikkdidaktisk opplegg for en skoleklasse (2.-7.trinn). Bestått / Ikke bestått
• Skriftlig innlevering: Didaktisk refleksjonstekst 1200 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Muntlig presentasjon og -refleksjon knyttet til arbeid med praktisk-metodisk gruppeoppgave.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter.