Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)

Emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Den teoretiske kunnskapen studenten tilegner seg vil bidra til faglig kompetent undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL4120

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Gjennom emnets aktiviteter vil studentene utvikle evnen til å formalisere og utføre matematiske resonnementer både selvstendig og sammen med elever.

Emnet omfatter:

  • Matematisk språk, symbolbruk og begrepsdanning.
  • Mengdelære.
  • Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
  • Utsagnslogikk.
  • Bevismetoder, inkludert direkte bevis, indirekte bevis, motsigelsesbevis og ulike typer induksjonsbevis.
  • Anvendelse av bevis og matematisk argumentasjon i matematikkundervisning i skolen.
  • Ekvivalensrelasjoner og funksjoner.
  • Kardinalitet til mengder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt studium skal studenten ha kunnskap om:

  • Grunnleggende mengdelære, herunder notasjon, terminologi og operasjoner for mengder.
  • Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
  • Grunnleggende utsagnslogikk, herunder logiske konnektiver, åpne og sammensatte utsagn, logisk evkvialens og kontradisksjon.
  • Ekvivalensrelasjoner og definisjon av funksjonsbegrepet som en ekvivalensrelasjon.
  • Kardinalitet til mengder, herunder tellbarhet og overtellbarhet.

Ferdigheter

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Forstå, formalisere og gjennomføre matematiske resonnementer ved å anvende ulike metoder for bevis.
  • Sette seg inn i matematiske resonnement og verifisere de logiske argumentene.
  • Planlegge og gjennomføre egen undervisning som omhandler bevis og matematisk argumentasjon i skolen.

Generell kompetanse

Etter endt studium skal studenten:

  • Kunne initiere og lede undersøkelser og eksperimenter som danner utgangspunkt for matematisk deduksjon.
  • Kunne vurdere de logiske konsekvensene av matematiske utsagn i skolematematikken, samt evaluere graden av nøyaktighet i læremidler og oppgaver.

Forkunnskapskrav

MGL2113 Matematikk 1 emne 1, MGL2114 Matematikk 1 emne 2, MGL2311 Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn), MGL2312 Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn)
60 studiepoeng i matematikk fra syklus 1 i lærerutdanning eller tilsvarende kompetanse i matematikk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

2 Arbeidskrav
Gjennom semesteret skal det leveres to skriftlige arbeidskrav. Hvert arbeidskrav skal inkludere et kort refleksjonsnotat som beskriver prosessen med å løse oppgavene.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Vidar Kjetilstad

Faglærer:

Cato Tveit

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Arbeidsformer

Seminarundervisning med forelesning, oppgaveregning, diskusjon og gruppearbeid.

Det legges opp til at studentgruppen skal fungere som et læringsfellesskap, blant annet gjennom en 'regnestue' der studentene kan samles for å arbeide med oppgaver og problemstillinger i fellesskap.

Det forutsettes at studentene arbeider med oppgaver utenom undervisningstiden.

Notater fra undervisningen vil bli delt i læringsplattformen Canvas.

Praksis

15 dagers praksis.

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto