Samfunnsfag B (MGL1051)

Dette emnet er profesjonsrettet og forskningsbasert og gir innsikt i utvalgte deler av samfunnsfaget, geografiske områder, historiske epoker og samfunnsfaglige prosesser. Det blir lagt vekt på studentaktiv undervisning slik at studentene tilegner seg kunnskap og ferdigheter som åpner for utvidet forståelse av sammenhenger mellom teoretiske perspektiv og ulike læringsprosesser i skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL1051

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I samfunnsfaget 2 skal studentene fordype seg i utvalgte geografiske områder, historiske epoker og samfunnsfaglige prosesser. Emnet skal også åpne for utvidet forståelse av sammenhenger mellom teoretiske perspektiv og ulike læringsprosesser i skolen. Studentene skal utvikle sin evne til kritisk refleksjon, resonnement og argumentasjon. Det vektlegges både begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål i gjeldende læreplaner. Samfunnsfagsdidaktikk er et gjennomgående tema spesifikt relatert til både 1.-7. og 5.-10-løpet.

Konflikt, politiske system og ulikhet, menneskerettigheter, demokratisk kompetanse, samt samspillet mellom mennesker, natur, kultur og urfolksrettigheter står sentralt. Geografiske temaer som demografi, urbanisering og politisk geografi inngår sammen med migrasjon og inkludering av mangfold i klasserommet. Sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft inngår som viktige temaer både for å forstå vår lokale, nasjonale og globale historie.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • Dybdekunnskap om utvalgte teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap.
  • Dybdekunnskap om utvalgte tema i fagdidaktisk teori og forsking om samfunnsfag i skolen.
  • Dybdekunnskap om sentrale problemstillinger knytte til statsdannelse, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser.
  • Dybdekunnskap om samer som urfolk og kjennskap til urfolksproblematikk i internasjonale perspektiv
  • dybdekunnskap om utvalgte konflikter og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsfaglig perspektiv.
  • Dybdekunnskap om utvalgte eksempler på samspillet mellom ressursfordeling, demografi, globalisering og bærekraftig utvikling
  • Kunnskap om økonomiske strukturer, verdiskaping, makt og marked
  • Innsikt i sosiale og kulturelle faktorer som påvirker synet på kjønn, seksualitet og kjærlighet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet.
  • arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
  • anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • Planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet med særlig vekt på begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
  • bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevenes bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser.
  • legge til rette for demokratisk praksis, utvikling av medborgerskap, samarbeid og konfliktløsning i skolen.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenking og kreativitet
  • Legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster, og for refleksjon over hvordan historie og kultur blir etablert
  • Kan bidra til endringsprosesser og samfunnsfaglige nytenking i skolen og involvere lokalt samfunnsliv i opplæringa

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig eksamen

Skriftlig eksamen 6 timer uten tilgang på internett og KI.Tillatte hjelpemidler er pensum og vil bli spesifisert i god tid før eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1, Arbeidskrav 2, Arbeidskrav 3, Studiebesøk/Ekskursjoner, 70% frammøte

Arbeidskrav og er innleveringer av ulike oppgaver gjennom semesteret. Mot slutten av semesteret leveres arbeidskravene (de skriftlige elementene) til mappevurdering.

Arbeidskrav 1: Audiorefleksjon om alternativ undervisningsarena (500 ord) godkjent

Arbeidskrav 2: Presenter et undervisningsopplegg for en økt på 1 time om et gjennomgått tema. Grunngi valg. 15 minutter. Godkjent.

Arbeidskrav 3: Presenter en pensumtekst (skriftlig 1000-1500 ord) eller audio (maks 10 minutter). Godkjent

Det arrangeres studiebesøk og ekskursjoner på inntil 8 timer. Deltagelse er obligatoriske. Ved dokumentert sykdom gis det arbeidskrav som tilsvarer læringsutbyttene fra studiebesøk/ekskursjon.

Fordi undervisningen i stor grad involverer studentene og at arbeidsmåter og diskusjoner anses som viktige for å kunne utdanne seg til en god samfunnsfagslærer, kreves minst 70% tilstedeværelse i undervisning.

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Faglærer:

Frode Fanebust

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Praksiskoordinator:

Karen Elizabeth Gilje Woie

Arbeidsformer

Individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, drøftinger i plenum, studentfremlegginger, estetiske arbeidsprosesser og ekskursjoner vil være aktuelle arbeidsformer. Studiet krever aktiv deltagelse av studentene.

Praksis

15 dager praksis

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto