Menneskerettigheter for lærere (MGL3052)

Emnet i menneskerettigheter er innrettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Menneskerettighetene blir belyst fra forskjellige ståsteder og akademiske disipliner.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3052

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Nye konflikter -både væpnende og verbale -identitetspolitikk, Globaliseringsprosessern, migrasjon, og vestlig sekularisering bidrar til å gjøre spørsmål om menneskerettigheter svært aktuelt. Emnet i menneskerettigheter er spesielt innrettet med tanke på fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Menneskerettigheter som har betydning for identitet og integrasjon blir vektlagt.

Menneskerettighetene blir belyst fra forskjellige ståsteder og fra ulike akademiske disipliner. Debatter om menneskerettighetsbrudd som omhandler elever, foreldre, lærere, skoler og pensum blir spesielt belyst. Det samme gjelder saker som omhandler identitetsspørsmål. Hvordan integrering i skolen og samfunnet ellers kan kobles til menneskerettigheter blir diskutert. Emnet vektlegger i sin tverrfaglige tilnærming rettighetsdiskusjoner hvor ulike menneskerettigheter kan komme i konflikt med hverandre. Menneskerettighetsundervisning og rettighetene til grupper av mennesker som trenger særskilt vern utgjør en viktig del av undervisningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har om utviklingen av menneskerettighetene
  • har inngående kunnskap om ulike diskurser og problemfelt innenfor menneskerettighetene
  • har inngående kunnskap om hvordan menneskerettighetene kan brukes aktivt i skolehverdagen
  • har inngående kunnskap om barn rettigheter

Ferdigheter

Kandidaten skal:

  • kunne anvende en menneskerettslig tilnærming på faglige utfordringer i skolen
  • kunne reflektere metodisk over ulike tilnærminger til menneskerettighetene og hvordan disse er relevante i skolesammenheng
  • ha utviklet kompetanse til å takle kulturelle motsetninger
  • kunne arbeide selvstendig med menneskerettslige spørsmål
  • kritisk analysere pedagogiske spørsmål i lys av ulike menneskerettigheter

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan søke og finne relevant litteratur om pedagogiske- og menneskerettslige problemstillinger
  • kan kritisk reflektere over egen praksis i lys av menneskerettighetene

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1050 Samfunnsfag A, MGL1051 Samfunnsfag B
MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn), MGL2051 Samfunnsfag 2 (5.-10. trinn)
MGL1051 Samfunnsfag B, MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10. trinn)
60 SP samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 4/10 3 Uker Bokstavkarakterer
Muntlig prøve 6/10 30 Minutter Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen på 2000 ord +/- 10 % teller 40% av samlet karakter. Hjemmeeksamen går over 3 uker.En muntlig, individuell eksaminasjon på inntil 30 minutter som teller 60 % av samlet karakter. Alle vurderinger må være bestått for å få samlet karakter i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Arbeidskrav (i to deler) må være godkjent for å få gå opp til vurdering i emnet:

Presentasjon av én pensumartikkel for medstudenter. Forberedt opposisjon/kritikk av en medstudents prensumfremlegg.

Det er obligatorisk fremmøte når muntlige arbeidskrav gjennomføres i undervisningen.

Fagperson(er)

Faglærer:

Tord Austdal

Emneansvarlig:

Ketil Fred Hansen

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og skriftlig. Noe gruppearbeid må påregnes. Aktiv studentdeltakelse forventes.

Praksis

15 dager praksis

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto