Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

Emnet skal gi grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og bidra til å utvikle breddekompetanse i sang, dans og spill. I slutten av semesteret presenterer du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ÅMUS101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy.

Emnet utforsker musikkfaget i grunnskolen gjennom dets kjerneelementer: "Oppleve musikk", "utøve musikk", "lage musikk", samt "kulturforståelse". Studenten skal selv erfare, utøve og skape musikk, og bli kjent med musikkens ulike parametre. Det legges vekt på å skape en god sammenheng mellom studentens egen musikalske erfaring og utvikling, samt utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning og musikalsk formidling.

Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget er sentralt for emnet, noe som forutsetter stor grad av egenøving knyttet til musikalske aktiviteter. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser, som for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk.
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.
  • har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, danserisk, estetisk og kunstnerisk virksomhet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende og delta i et utvalg tradisjonelle og moderne musikkaktiviteter og danser
  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter, samt akkompagnere sang
  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
  • kan bruke digitale verktøy i musikalsk skaping, formidling og opplæring

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan initiere faglig samarbeid
  • har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper og kulturuttrykk i skolehverdagen og samfunnet
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere i musikk og dans

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk-metodisk gruppeoppgave 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praktisk-metodisk gruppeoppgave - karakter Bestått/ikke bestått: Egenprodusert forestilling/visning (ca. 30 min.) der du viser: - utøvende ferdigheter i musisering (sang, dans, spill) - at du kan reflektere over kreativ prosess og produkt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveporteføje

Oppgaveportefølje, bestående av 1 gruppepresentasjon og 1 individuell skriftlig logg

Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.

80 % tilstedeværelse på undervisning.

100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid og egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering, dansing, komponering individuelt og i grupper samt utprøving av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto