Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)
Emnet skal gi grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og bidra til å utvikle breddekompetanse i sang, dans og spill. I slutten av semesteret presenterer du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ÅMUS101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy.
Emnet utforsker musikkfaget i grunnskolen gjennom dets kjerneelementer: "Oppleve musikk", "utøve musikk", "lage musikk", samt "kulturforståelse". Studenten skal selv erfare, utøve og skape musikk, og bli kjent med musikkens ulike parametre. Det legges vekt på å skape en god sammenheng mellom studentens egen musikalske erfaring og utvikling, samt utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning og musikalsk formidling.
Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget er sentralt for emnet, noe som forutsetter stor grad av egenøving knyttet til musikalske aktiviteter. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser, som for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk.
- har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.
- har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, danserisk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende og delta i et utvalg tradisjonelle og moderne musikkaktiviteter og danser
- kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter, samt akkompagnere sang
- kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
- kan bruke digitale verktøy i musikalsk skaping, formidling og opplæring
Generell kompetanse
Studenten:
- kan initiere faglig samarbeid
- har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper og kulturuttrykk i skolehverdagen og samfunnet
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere i musikk og dans
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-metodisk gruppeoppgave | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk-metodisk gruppeoppgave - karakter Bestått/ikke bestått: Egenprodusert forestilling/visning (ca. 30 min.) der du viser: - utøvende ferdigheter i musisering (sang, dans, spill) - at du kan reflektere over kreativ prosess og produkt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgaveportefølje, bestående av 1 gruppepresentasjon og 1 individuell skriftlig logg
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter.