Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)
Emnet har fokus på problemløsning i matematikkundervisningen. Gjennom emnet vil studentene få egen erfaring med å løse matematiske problemer og reflektere over denne prosessen, samtidig som emnet også legger til rette for at studentene skal få både praktisk og teoretisk innblikk i hvordan en kan legge til rette for problemløsning i matematikkundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3121
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten ha avansert kunnskap om:
- elevers læring gjennom problemløsning
- problemløsning som tilnærming til å utvikle egen matematisk kompetanse
- problemløsende tilnærminger til matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne arbeide selvstendig med problemløsning i matematikk og reflektere kritisk over egen problemløsningsprosess
- kunne utvikle og vurdere problemløsningsoppgaver med tanke på muligheter og læringsmål
- kunne vurdere og bruke relevante digitale verktøy i problemløsning
- kunne legge til rette for elevers læring gjennom problemløsning i en undervisningssituasjon
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne lese og analysere akademiske tekster, samt analysere eksisterende teorier fra det matematikkdidaktiske fagfeltet
- kunne bruke Lesson Study som metode for å utvikle seg selv som lærer i et profesjonsfellesskap
Forkunnskapskrav
MGL1110 Matematikk 1 emne 1, MGL1111 Matematikk 1 emne 2, MGL1112 Matematikk 2 (1.-7. trinn)
MGL2113 Matematikk 1 emne 1, MGL2114 Matematikk 1 emne 2, MGL2311 Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn), MGL2312 Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn)
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og logg
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 3/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Logg | 2/5 | Bokstavkarakterer |
Muntlig individuell eksamen på inntil 30 minutter (60%). Problemløsningslogg, individuell, skriftlig (40%). Omfatter arbeid med 5-7 matematiske problemer over tid (flere uke i semesteret) der studenten dokumenterer og reflekterer over problemløsningsprosessen.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. Obligatorisk deltakelse i en hel Lesson Study (LS) syklus (bestående av fasene planlegging, utprøving, gjennomføring med elever og refleksjon), skriving av paper knyttet til utvikling av problemløsende tilnærming til matematikkundervisning gjennom LS (LS paper, i gruppe) og gruppepresentasjon av LS paperet. (NB: LS paperet er et arbeidskrav og må være godkjent for å gå opp til eksamen.) LS syklusen blir gjennomført både på Campus og på en skole. Gjennomføringen på skolen vil for GLU-studenter foregå innen ordinær praksisopplæring, men for lærere vil det være obligatorisk å gjennomføre to forskningstimer.
2. Obligatorisk deltakelse på et miniprosjekt relatert til undervisningen og kompetansemål i emnet. Miniprosjektet består av planlegging, øving, utprøving med elever og refleksjon, og blir gjennomført både på campus og med elever i praksisfeltet (i tillegg til ordinær praksisopplæring/LS syklus).
3. Obligatorisk deltakelse i to (2) undervisningsøkter som har fokus på "Tenkende klasserom" metodikken.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.