Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)

Emnet har fokus på problemløsning i matematikkundervisningen. Gjennom emnet vil studentene få egen erfaring med å løse matematiske problemer og reflektere over denne prosessen, samtidig som emnet også legger til rette for at studentene skal få både praktisk og teoretisk innblikk i hvordan en kan legge til rette for problemløsning i matematikkundervisningen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3121

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet i emnet kan deles i to hoveddeler som begge er knyttet til problemløsning. Den første delen handler om problemløsning som metode for å utvikle matematisk forståelse. Her vil studentene selv arbeide med å løse matematiske problemer, reflektere over prosessen og hvordan dette kan bidra til utvikling av undervisningspraksis i matematikk. I den andre delen er fokuset på problemløsende tilnærming til matematikkundervisning. Denne delen består av en teoretisk del hvor studentene leser og diskuterer litteratur knyttet til bruk av problemløsning i matematikkundervisningen, samt en praktisk del hvor studentene får mulighet til å utvikle evnen til å lede matematikkundervisning med en problemløsende tilnærming i praksis. Her inngår det at studentene skal gjennomføre en Lesson Study syklus i praksisopplæringsperioden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidaten ha avansert kunnskap om:

  • elevers læring gjennom problemløsning
  • problemløsning som tilnærming til å utvikle egen matematisk kompetanse
  • problemløsende tilnærminger til matematikkundervisning

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidaten:

  • kunne arbeide selvstendig med problemløsning i matematikk og reflektere kritisk over egen problemløsningsprosess
  • kunne utvikle og vurdere problemløsningsoppgaver med tanke på muligheter og læringsmål
  • kunne vurdere og bruke relevante digitale verktøy i problemløsning
  • kunne legge til rette for elevers læring gjennom problemløsning i en undervisningssituasjon

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidaten:

  • kunne lese og analysere akademiske tekster, samt analysere eksisterende teorier fra det matematikkdidaktiske fagfeltet
  • kunne bruke Lesson Study som metode for å utvikle seg selv som lærer i et profesjonsfellesskap

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MGL1110 Matematikk 1 emne 1, MGL1111 Matematikk 1 emne 2, MGL1112 Matematikk 2 (1.-7. trinn)
MGL2113 Matematikk 1 emne 1, MGL2114 Matematikk 1 emne 2, MGL2311 Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn), MGL2312 Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn)
60 studiepoeng i matematikk fra syklus 1 i lærerutdanning, eller tilsvarende kompetanse i matematikk.

Eksamen / vurdering

Muntlig eksamen og logg

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 3/5 30 Minutter Bokstavkarakterer
Logg 2/5 Bokstavkarakterer

Muntlig individuell eksamen på inntil 30 minutter (60%). Problemløsningslogg, individuell, skriftlig (40%). Omfatter arbeid med 5-7 matematiske problemer over tid (flere uke i semesteret) der studenten dokumenterer og reflekterer over problemløsningsprosessen.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk deltakelse 1, Obligatorisk deltakelse 2, Obligatorisk deltakelse 3

1. Obligatorisk deltakelse i en hel Lesson Study (LS) syklus (bestående av fasene planlegging, utprøving, gjennomføring med elever og refleksjon), skriving av paper knyttet til utvikling av problemløsende tilnærming til matematikkundervisning gjennom LS (LS paper, i gruppe) og gruppepresentasjon av LS paperet. (NB: LS paperet er et arbeidskrav og må være godkjent for å gå opp til eksamen.) LS syklusen blir gjennomført både på Campus og på en skole. Gjennomføringen på skolen vil for GLU-studenter foregå innen ordinær praksisopplæring, men for lærere vil det være obligatorisk å gjennomføre to forskningstimer.

2. Obligatorisk deltakelse på et miniprosjekt relatert til undervisningen og kompetansemål i emnet. Miniprosjektet består av planlegging, øving, utprøving med elever og refleksjon, og blir gjennomført både på campus og med elever i praksisfeltet (i tillegg til ordinær praksisopplæring/LS syklus).

3. Obligatorisk deltakelse i to (2) undervisningsøkter som har fokus på "Tenkende klasserom" metodikken.

​Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Eva-Maria Reich

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Arbeidsformer

Det legges opp til en kombinasjon av forelesning, seminarer og studentstyrt arbeid (både individuelt og i grupper). Undervisningen blir gjennomført både på campus og på en skole.

Praksis

Praksis 15 dager.

Åpent for

Fagdidaktikk for grunnskolen - erfaringsbasert masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto