Digital serviceledelse – bachelor

Gjennom denne bacheloren lærer du om service, digitalisering, ledelse, dataanalyse og tjenesteinnovasjon. Du får innsikt i hva som kreves for å drive servicebedrifter på toppnivå og utvikle bærekraftige tjenester og opplevelser.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

3 år / 6 semester

Studiepoeng

180

Antall studieplasser

60 (30 per studieretning)

Linjeforening

NHSU

Poenggrense

2024: 43.3 / 41,4 (ORD/førstegang)

Søknadsfrist

15. april 2024 gjennom Samordna opptak.

Det er et stort behov i arbeidsmarkedet for kompetanse innen serviceledelse, digitalisering og business analytics.

Om studiet

Vi lærer om det nyeste innen digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft, men også om å være en god leder.

NHS-student , Bianka Kosciuk

Du kan velge mellom to studieretninger:

Hva kan du bli?

Når digitalisering møter tjenesteinnovasjon, kombinerer vi digital kompetanse med kreativitet og innovasjonsmetodikk til å skape tjenester som ikke bare er effektive, men som er tilgjengelige, nyttige og gir gode brukeropplevelser.

Hanne Maren Medhaug , digitaliseringsrådgiver

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Læringsutbytte digital serviceledelse med studieretning dataanalyse (serviceintelligens)

En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse med studieretning dataanalyse (serviceintelligens) skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten…

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor digital serviceledelse og dataanalyse.
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
  • har kunnskap om hvordan man kan nyttiggjøre informasjonen som finnes i store datamengder i digitaliserte virksomheter.
  • har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.
  • har kunnskap om hvordan tradisjonell tjenesteyting kan transformeres gjennom innovasjon og digitalisering i en organisatorisk kontekst.

Ferdigheter

Kandidaten…

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon om digital serviceledelse, og fremstille dette slik at det belyser en relevant problemstilling.
  • kan samle inn, analysere og anvende stordata.
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker, og uttrykksformer for vurdering av forretningsmodeller i forhold til tjenestebaserte verdikjeder, og ulike former av digital kommunikasjon.
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til digital serviceledelse og dataanalyse, og justere denne under veiledning.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen digital serviceledelse.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god digitaliseringspraksis.
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.

Læringsutbytte digital serviceledelse med studieretning tjenesteinnovasjon

En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse med studieretning tjenesteinnovasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten…

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor digital serviceledelse og tjenesteinnovasjon.
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og tjenesteinnovasjon, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
  • har kunnskap om hva som hemmer og fremmer godt innsikt- og analysearbeid, hvordan forankre innsiktsinnhenting og analysearbeid i en organisasjon, for å få utviklet og realisert nye tjenestekonsepter.
  • har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten…

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting og tjenesteinnovasjon på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
  • kan anvende kunnskap om konseptutvikling, og vurdere hvordan en slik tilnærming bidrar til bedre tjenester.
  • kan lage enkle prototyper av tjenestekonsepter og teste disse.
  • kan samhandle kreativt med andre i en utviklingsgruppe og reflektere over hva som hemmer og fremmer det kreative arbeidet i samhandlingen.
  • kan reflektere kritisk over bruken av ulike idéutviklingsmetoder, argumentere for metodevalg og justere under veiledning.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen tjenesteinnovasjon.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god praksis.
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.
  • har innsikt i hvordan bygge organisatoriske evner til å arbeide med kontinuerlig innovasjon og forbedring

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Digital transformasjon i servicenæringene

      Første år, semester 1

      Digital transformasjon i servicenæringene (BDS100)

      Studiepoeng: 10

    • Etikk og samfunnsansvar

      Første år, semester 1

      Etikk og samfunnsansvar (BRH101)

      Studiepoeng: 10

    • Data- og informasjonsledelse

      Første år, semester 2

      Data- og informasjonsledelse (BDS210)

      Studiepoeng: 10

    • Serviceledelse

      Første år, semester 2

      Serviceledelse (BRH100)

      Studiepoeng: 10

    • Samfunnsvitenskapelig metode

      Første år, semester 2

      Samfunnsvitenskapelig metode (BRH220)

      Studiepoeng: 10

    • Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner

      Andre år, semester 3

      Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner (BDS110)

      Studiepoeng: 10

    • Markedsføring

      Andre år, semester 3

      Markedsføring (BRH210)

      Studiepoeng: 10

    • Bedriftsøkonomi

      Andre år, semester 4

      Bedriftsøkonomi (BRH110)

      Studiepoeng: 10

    • HR-ledelse (HR)

      Andre år, semester 4

      HR-ledelse (HR) (BRH230)

      Studiepoeng: 10

    • Bacheloroppgave i digital serviceledelse

      Tredje år, semester 5

      Bacheloroppgave i digital serviceledelse (BDSBAO)

      Studiepoeng: 20

    • Utvikling av datadrevne forretningsmodeller

      Tredje år, semester 6

      Utvikling av datadrevne forretningsmodeller (BDS300)

      Studiepoeng: 10

  • Studieretning

    • Dataanalyse

      • Digital Research Methods and Big Data Analytics

        Andre år, semester 3

        Digital Research Methods and Big Data Analytics (BDS200)

        Studiepoeng: 10

      • Digital Service Modelling

        Andre år, semester 4

        Digital Service Modelling (BDS220)

        Studiepoeng: 10

    • Tjenesteinnovasjon

      • Innsikt og analyse i tjenesteinnovasjon

        Andre år, semester 3

        Innsikt og analyse i tjenesteinnovasjon (BDS230)

        Studiepoeng: 10

      • Konseptutvikling i tjenesteinnovasjon

        Andre år, semester 4

        Konseptutvikling i tjenesteinnovasjon (BDS240)

        Studiepoeng: 10

  • Velg ett emne i 1. semester

    • Responsible Tourism and Ethics

      Første år, semester 1

      Responsible Tourism and Ethics (BRL201)

      Studiepoeng: 10

    • Tourism and Entrepreneurship

      Første år, semester 1

      Tourism and Entrepreneurship (BRL370)

      Studiepoeng: 10

  • Velg 3 emner i 5. semester

    • Gastronomy

      Tredje år, semester 5

      Gastronomy (BHO300)

      Studiepoeng: 10

    • Lederlaboratorium

      Tredje år, semester 5

      Lederlaboratorium (BRH385)

      Studiepoeng: 10

    • Digital Markedsføring

      Tredje år, semester 5

      Digital Markedsføring (BRH310)

      Studiepoeng: 10

    • Adventure Tourism and Entrepreneurship

      Tredje år, semester 5

      Adventure Tourism and Entrepreneurship (BRL370)

      Studiepoeng: 10

    • Event Project Planning and Management

      Tredje år, semester 5

      Event Project Planning and Management (BRH312)

      Studiepoeng: 10

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel.

Utvekslingssemester
5. semester

Som student på bachelor i digital serviceledelse kan du reise på utveksling og studere ved ett av våre partneruniversiteter. Utveksling er en unik mulighet til å møte nye mennesker, ta fag som ikke tilbys ved UiS, og oppleve et annet land og kultur.

Her kan du reise

Utvekslingsavtalene for bachelor i digital serviceledelse utarbeides kontinuerlig. Allerede finnes det mange steder du kan dra:

Haaga-Helia, Finland

Griffith University, Australia

Universitet Ramon LIull, Spania

Universitetet i Lund, Sverige

University of Otago, New Zealand

Oxford Brooks University, Storbritannia

Hawai pacific University, USA

Opplegg for utvekslingen
I forkant av søknadsfristen, arrangeres det informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Studenter uten normert studieprogresjon og som er forsinket i sin utdanning frarådes å reise på utveksling.

Valg av emner
I 5. semester på bachelor i digital serviceledelse kan du ta 30 studiepoeng i valgemner innen et fagområde du er interessert i. Du vil da få disse emnene integrert i graden din ved UiS, uten å bli forsinket i studiene. Det er viktig at du søker om forhåndsgodkjenning av emner i god tid, og tar kontakt med din studieveileder på et tidlig tidspunkt for veiledning og informasjon om valg av emner. Etter at fristen for å søke om utveksling har utløpt, vil instituttet bistå med hjelp og informasjon om den videre saksgangen og forhåndsgodkjenningen av de emnene du har valgt å ta under utveksling.

Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekonsulent Jeanette Goa

Alt om utveksling

Opptakskrav

Krav om generell studiekompetanse

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Spørsmål om søking og opptak?

Studentlivet i Stavanger

Liknende utdanninger

Kontakt oss

Universitetslektor i digital serviceledelse
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling
Seniorkonsulent
51833756
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS