Gjennom denne bacheloren lærer du om service, digitalisering, ledelse, dataanalyse og tjenesteinnovasjon. Du får innsikt i hva som kreves for å drive servicebedrifter på toppnivå og utvikle bærekraftige tjenester og opplevelser.
3 år / 6 semester
180
60 (30 per studieretning)
2024: 43.3 / 41,4 (ORD/førstegang)
15. april 2024 gjennom Samordna opptak.

Om studiet
På dette studiet kan du velge mellom to spennende studieretninger: dataanalyse og tjenesteinnovasjon.
Etterspørselen etter digitale løsninger er økende innen alle servicenæringer, for eksempel hotell- og reiselivsopplevelser, helse og velferdstjenester, finansielle tjenester og detaljhandelen. Dette studiet gir deg kunnskap og ferdigheter til å bidra til å finne slike løsninger. En bachelorgrad i digital serviceledelse gjør deg attraktiv i mange bransjer.
- Lær hvordan du leder servicebedrifter: Denne bachelorgraden gir deg kunnskap om digitalisering, ledelse, organisasjon og markedsføring. Du vil forstå hva som kreves for å drive servicebedrifter på høyt nivå og skape bærekraftige tjenester og opplevelser. Ledelsesfag som service- og personalledelse er essensielle for å bygge denne kompetansen.
- Menneskelig og teknisk aspekt: Studiet dekker både den menneskelige siden av tjenesteleveranse, samt den digitale, tekniske og organisatoriske siden.
- Økt digital forståelse: Bachelorprogrammet i digital serviceledelse gir deg ferdighetene til å identifisere og utnytte digitale muligheter og utfordringer. Du får innsikt i ulike tilnærminger til digital tjenesteyting og hvordan store datamengder fra digitaliserte forretningsmodeller kan brukes effektivt.
- Anvendelig i arbeidslivet: Digitaliseringen skjer over alt, og kompetansen fra dette studiet kan brukes bredt i arbeidsmarkedet.
- Ekte case-oppgaver: Studiet bruker casestudier fra voksende selskaper for å vise hvordan digitale løsninger kan implementeres i praksis for å skape innovative løsninger i viktige sektorer innen servicebransjen. Denne kunnskapen om digital transformasjon er også relevant for andre sektorer.
Vi lærer om det nyeste innen digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft, men også om å være en god leder.
Du kan velge mellom to studieretninger:

Dataanalyse
Studieretningen Dataanalyse gir fordypning i hvordan du analyserer og utnytter Big Data, maskinlæring og kunstig intelligens for å drive innovasjon og serviceledelse. Med teknologier og metoder som business analytics og serviceintelligens, lærer du å behandle og analysere store mengder data, som blir stadig viktigere i dagens digitale verden.
Du vil få avansert kunnskap om hvordan data fra kunder, tjenesteleveranser og markeder kan omgjøres til strategiske ressurser. Du vil utvikle ferdigheter som gjør deg i stand til å håndtere og dra nytte av stordata, som igjen danner grunnlaget for informerte beslutninger og optimale forretningsmodeller.
Du vil også få en dyp forståelse av hvordan den spesifikke konteksten til en organisasjon påvirker evnen til å implementere datadrevne beslutninger og transformasjonsprosesser. Med arbeidslivsrelevant kunnskap om digitalisering, tjenesteutvikling og ledelse, vil du være godt rustet til å møte fremtidens utfordringer og muligheter.

Tjenesteinnovasjon
Studieretningen Tjenesteinnovasjon gir deg fordypning i hvordan du systematisk og kontinuerlig kan designe og forbedre kundeserviceprosesser og utvikle innovative forretningsmodeller. Med verktøy og metoder for innsiktsinnhenting og kvalitativ analyse, vil du kunne utnytte informasjon til å forbedre kundeopplevelser, utvikle tjenester og drive kontinuerlig digital tjenesteinnovasjon og transformasjon.
Du vil få kompetanse i å kartlegge interessenter og innhente innsikt om ulike behov og krav, noe som er essensielt i innovasjonsprosesser. Du vil også lære hvordan du bruker denne innsikten til å planlegge og gjennomføre kreative prosesser, utvikle tjenestekonsepter og sette dem inn i en organisatorisk kontekst.
Etter fullført studium vil du være i stand til å bidra til at virksomheter kan drive kontinuerlig forbedringsarbeid, fra små trinnvise forbedringer til store innovative transformasjoner. Med en solid forståelse av hvordan man kan utnytte samarbeidet mellom kunder og ansatte, vil du kunne forbedre tjenestekvaliteten og sikre at virksomheten er i stand til å møte framtidige utfordringer.
Hva kan du bli?
Med en bachelor i digital serviceledelse kan du jobbe som:
- serviceleder
- servicekoordinator
- digital markedsfører
- forretningsutvikler
- produkt- eller tjenesteansvarlig
- rådgiver innen digital transformasjon
- butikksjef
- gründer
- prosjektleder
Videre utdanning
Bachelorgraden i digital serviceledelse kvalifiserer blant annet til disse mastergradene ved UiS:
Når digitalisering møter tjenesteinnovasjon, kombinerer vi digital kompetanse med kreativitet og innovasjonsmetodikk til å skape tjenester som ikke bare er effektive, men som er tilgjengelige, nyttige og gir gode brukeropplevelser.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Læringsutbytte digital serviceledelse med studieretning dataanalyse (serviceintelligens)
En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse med studieretning dataanalyse (serviceintelligens) skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten…
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor digital serviceledelse og dataanalyse.
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
- har kunnskap om hvordan man kan nyttiggjøre informasjonen som finnes i store datamengder i digitaliserte virksomheter.
- har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.
- har kunnskap om hvordan tradisjonell tjenesteyting kan transformeres gjennom innovasjon og digitalisering i en organisatorisk kontekst.
Ferdigheter
Kandidaten…
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon om digital serviceledelse, og fremstille dette slik at det belyser en relevant problemstilling.
- kan samle inn, analysere og anvende stordata.
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker, og uttrykksformer for vurdering av forretningsmodeller i forhold til tjenestebaserte verdikjeder, og ulike former av digital kommunikasjon.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til digital serviceledelse og dataanalyse, og justere denne under veiledning.
Generell kompetanse
Kandidaten…
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen digital serviceledelse.
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god digitaliseringspraksis.
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.
Læringsutbytte digital serviceledelse med studieretning tjenesteinnovasjon
En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse med studieretning tjenesteinnovasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten…
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor digital serviceledelse og tjenesteinnovasjon.
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og tjenesteinnovasjon, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
- har kunnskap om hva som hemmer og fremmer godt innsikt- og analysearbeid, hvordan forankre innsiktsinnhenting og analysearbeid i en organisasjon, for å få utviklet og realisert nye tjenestekonsepter.
- har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten…
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting og tjenesteinnovasjon på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
- kan anvende kunnskap om konseptutvikling, og vurdere hvordan en slik tilnærming bidrar til bedre tjenester.
- kan lage enkle prototyper av tjenestekonsepter og teste disse.
- kan samhandle kreativt med andre i en utviklingsgruppe og reflektere over hva som hemmer og fremmer det kreative arbeidet i samhandlingen.
- kan reflektere kritisk over bruken av ulike idéutviklingsmetoder, argumentere for metodevalg og justere under veiledning.
Generell kompetanse
Kandidaten…
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen tjenesteinnovasjon.
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god praksis.
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.
- har innsikt i hvordan bygge organisatoriske evner til å arbeide med kontinuerlig innovasjon og forbedring
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatoriske emner
-
Digital transformasjon i servicenæringene
Første år, semester 1
-
Etikk og samfunnsansvar
Første år, semester 1
-
Data- og informasjonsledelse
Første år, semester 2
-
Serviceledelse
Første år, semester 2
-
Samfunnsvitenskapelig metode
Første år, semester 2
-
Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner
Andre år, semester 3
-
Markedsføring
Andre år, semester 3
-
Bedriftsøkonomi
Andre år, semester 4
-
HR-ledelse (HR)
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i digital serviceledelse
Tredje år, semester 5
-
Utvikling av datadrevne forretningsmodeller
Tredje år, semester 6
-
-
Studieretning
-
Dataanalyse
-
Digital Research Methods and Big Data Analytics
Andre år, semester 3
-
Digital Service Modelling
Andre år, semester 4
-
-
Tjenesteinnovasjon
-
Innsikt og analyse i tjenesteinnovasjon
Andre år, semester 3
-
Konseptutvikling i tjenesteinnovasjon
Andre år, semester 4
-
-
-
Velg ett emne i 1. semester
-
Responsible Tourism and Ethics
Første år, semester 1
-
Tourism and Entrepreneurship
Første år, semester 1
-
-
Velg 3 emner i 5. semester
-
Gastronomy
Tredje år, semester 5
-
Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel.
Utvekslingssemester
5. semester
Som student på bachelor i digital serviceledelse kan du reise på utveksling og studere ved ett av våre partneruniversiteter. Utveksling er en unik mulighet til å møte nye mennesker, ta fag som ikke tilbys ved UiS, og oppleve et annet land og kultur.
Her kan du reise
Utvekslingsavtalene for bachelor i digital serviceledelse utarbeides kontinuerlig. Allerede finnes det mange steder du kan dra:
Haaga-Helia, Finland
Griffith University, Australia
Universitet Ramon LIull, Spania
University of Otago, New Zealand
Oxford Brooks University, Storbritannia
Opplegg for utvekslingen
I forkant av søknadsfristen, arrangeres det informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Studenter uten normert studieprogresjon og som er forsinket i sin utdanning frarådes å reise på utveksling.
Valg av emner
I 5. semester på bachelor i digital serviceledelse kan du ta 30 studiepoeng i valgemner innen et fagområde du er interessert i. Du vil da få disse emnene integrert i graden din ved UiS, uten å bli forsinket i studiene. Det er viktig at du søker om forhåndsgodkjenning av emner i god tid, og tar kontakt med din studieveileder på et tidlig tidspunkt for veiledning og informasjon om valg av emner. Etter at fristen for å søke om utveksling har utløpt, vil instituttet bistå med hjelp og informasjon om den videre saksgangen og forhåndsgodkjenningen av de emnene du har valgt å ta under utveksling.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekonsulent Jeanette Goa
Se hvor du kan dra på utveksling
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak (samordnaopptak.no).
På UiS kan du også søke på grunnlag av realkompetanse.
Kontakt oss
Studentlivet i Stavanger
Liknende utdanninger
Kontakt oss
NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS