Samfunnsvitenskapelig metode (BRH220)

For å utvikle kunnskap eller finne løsninger på utfordringer må vi samle inn og studere informasjon. Noen ganger kan vi løse problemer ved å se på tall og bruke matematiske metoder for å forstå informasjonen - dette kalles kvantitativ metode. Når vi bruker kvantitativ metode, bruker vi gjerne spørreskjema for å samle inn data om en større gruppe.

Kvantitative metoder brukes når vi vil se på mønstre i mange hendelser, mens kvalitative metoder brukes når vi vil studere noen få hendelser grundig. Når vi bruker kvalitative metoder, kan vi samle informasjon ved å observere folk, intervjue dem eller analysere tekster.

Målet med kurset er å lære studentene forskjellen mellom kvantitative og kvalitative forskningsmetoder og gi dem gode ferdigheter i å bruke kvalitative og kvantitative metoder til forskning, men også i arbeidslivet.

Kunnskap og forståelse for samfunnsfaglig metode vil kunne hjelpe studentene til å bedre vurdere om noe de leser eller hører om er basert på vitenskap. Metodefaget vil hjelpe studentene til å utvikle ferdigheter som gjør at de kan tenke kritisk og vurdere informasjon på en grundig måte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BRH220

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet inkluderer følgende tema:

  • Hva er Samfunnsvitenskaplig metode
  • Fra tema til problemstilling
  • Forskningsprosessen
  • Datainnsamling
  • Analyse
  • Presentasjon / Rapportering
  • Etikk

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

  • kunne forskjellene mellom kvalitativ og kvantitativ metode og analyse.
  • kjenne til ulike kvalitative og kvantitative metoder, fordeler og ulemper med disse, og når de bør brukes
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid hvor samfunnsvitenskapelige metoder er brukt som tilnærming

Ferdigheter

  • å kunne formulere en prosjektbeskrivelse, avgrense problemstilling, velge et egnet analysedesign for å belyse denne, og kritisk vurdere metodevalg
  • Kunne argumentere for valg av data og analysestrategi, med hensyn til problemstillingen
  • Kunne argumentere for et empirisk funn basert på egne analyser
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer på en slik måte at de kan forstå, kritisk vurdere og anvende resultater fra egne og andres undersøkelser

Generell kompetanse

  • kunne skaffe seg innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige metode
  • kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (for eksempel bacheloroppgaven)
  • kunne presentere problemstilling, forskningsdesign og sentrale funn både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med kunnskaper innenfor samfunnsvitenskapelige metoder og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • Kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige metode

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BHO160 Matematikk og statistikk

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Olga Gjerald

Arbeidsformer

Kurset vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppe- og plenumsdiskusjoner, innleveringsoppgaver, øvelser i dataanalyseprogrammer og selvstudier. Det forventes at studentene forbereder seg ved å lese den delen av pensum som er aktuell for hver forelesning.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Markedsanalyse og forskningsmetode (BHO275_2) 10
Marketing Analytics (BØK345_1) 10

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto