Etikk og samfunnsansvar (BRH101)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BRH101

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kurset dekker tre hovedområder:

- Innføring i vitenskapsteori og etikk

- Akademisk tenkning og skriving

- Bedrifters og organisasjoners samfunnsansvar i en verden som stadig er i endring.

I dette emnet blir studentene kjent med grunnleggende temaer i den vitenskapsteoretiske forskningsdebatten som setter dem i stand til å gjenkjenne etiske, logiske og metodiske dimensjoner ved forskning, og vurdere konsekvenser av forskjellige vitenskaps- og forskningssyn. Emnet vil gi studentene den grunnleggende etiske kompetansen som gjør dem i stand til å få øye på etiske utfordringer i konkrete situasjoner, identifisere alternativer og dilemmaer og foreslå mulige løsninger. Emnet vil bidra til utvikling av studentenes kompetanse om bedrifter og organisasjoners samfunnsansvar slik det kommer til uttrykk i FNs bærekraftsmål, samt virkemidlene for å stimulere etisk forsvarlig praksis, særlig innen sevice- og tjenestesektoren.

Læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Har kunnskap om vitenskapsteoriens grunnlag, betydning og forståelse for vitenskapens rolle i samfunnet.
  • Har grunnleggende kunnskap om akademisk tenkning og skriving.
  • Har god forståelse for aktuelle samfunnsutfordringer, særlig i relasjon til tjeneste- og servicesektorens utfordringer, roller og ansvar for en bærekraftig utvikling.
  • Har kunnskap om hvordan bedrifter og organisasjoner utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter.

Ferdigheter

  • Kan drøfte og diskutere vitenskapsteoretiske spørsmål.
  • Kan stille kritiske spørsmål om og har en kritisk innstilling til kunnskapsproduksjon og kunnskapens rolle i samfunnet.
  • Kan søke, lese og vurdere fagfellevurderte vitenskapelige publikasjoner.
  • Kan identifisere bærekraftsutfordringer og etiske dilemmaer i samfunnet og særlig i relasjon til tjeneste- og servicesektoren.
  • kan integrere ansvarlighet og bærekraftshensyn i bedrifter og organisasjoners forretningsmodeller og praksis.
  • Kan reflektere over egen akademiske praksis og justere den under veiledning.
  • Kan oppdatere sin kunnskap innen vitenskapsteori, akademisk tenkning og bedrifters samfunnsansvar.

Generell kompetanse

  • Forstår betydningen av vitenskapelig kunnskapsproduksjon og kan vurdere denne i forhold til andre former for kunnskap.
  • Kan formidle betydningen av kritisk tenkning og behovet for faktabasert kunnskap for å kunne foreta bærekraftige valg.
  • Kan koble bedrifters aktivitet til viktige samfunnsutfordringer og dermed bidra konstruktivt i den kritiske debatten i og om næringslivets verdiskaping og rolle i samfunnet.
  • Er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd, beslutninger, ansvarlighet og etisk refleksjon.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave, 75% obligatorisk oppmøte seminarer

I løpet av semesteret vil det bli avholdt obligatoriske forelesninger/seminarer med obligatorisk oppmøte på 75%. Dette vil bli mer definert ved semesterstart.

Obligatorisk gruppeoppgave og obligatorisk oppmøte må være bestått for å få adgang til eksamen i emnet.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Undervisningen vil baseres på en kombinasjon av forelesninger, plenumdiskusjoner, øvinger, og gruppearbeid.

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto