Konseptutvikling i tjenesteinnovasjon (BDS240)

Emnet er en innføring i konseptutvikling knyttet til tjenesteinnovasjon. Det gir en grunnleggende kompetanse på å planlegge og gjennomføre kreative prosesser og utvikle tjenestekonsepter. I emnet lærer studentene en rekke ulike metoder og tankesett for å kunne utvikle nye tjenestekonsepter på en gitt problemstilling, teste konseptene mot interessenter og sette konseptene inn i en organisatorisk kontekst.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDS240

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til konseptutvikling i tjenesteinnovasjon. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man genererer, forbedrer, utvikler og tester nye tjenestekonsepter, ved bruk av ulike metoder og tankesett. I emnet gis en innføring i hvordan man tester enkle prototyper av tjenestekonsepter mot interessenter og forankrer ideutviklingsarbeidet i en organisatorisk kontekst.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til konseptutvikling innen tjenesteinnovasjon, inkludert design tenkning.
  • ha kunnskap om hva som hemmer og fremmer kreativ praksis både hos individ, gruppe og organisasjon, samt kunnskap om tankesett og praksis som ligger til grunn for kreativt arbeid.
  • ha innsikt i de ulike fasene av ideutviklingsarbeidet og forståelse av overgangene mellom disse fasene og tilpasse metodebruk til ulike case.

Ferdigheter

Studenten skal etter endt kurs:

  • kunne anvende kunnskap om konseptutvikling, og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester og endringskapasitet i en tid med behov for omstilling.
  • kunne anvende ulike kreative metoder og verktøy til å utvikle tjenestekonsepter på en problemstilling og tilgjengelig innsiktsmateriale.
  • kunne kritisk reflektere over bruken av ulike ideutviklingsmetoder, argumentere for metodevalg og justere om nødvendig både retning og metodebruk.
  • kunne samhandle kreativt med andre i en utviklingsgruppe og kunne reflektere over hva som hemmer og fremmer det kreative arbeidet i samhandlingen.
  • kunne lage enkle prototyper av tjenestekonsepter og teste disse iterativt mot interessenter.

Generell kompetanse

Studenten skal etter endt kurs:

  • inneha en teoretisk og praktisk forståelse av grunnleggende dimensjoner ved konseptutvikling og kreativt arbeid og kunne kommunisere faglige problemstillinger på feltet.
  • kunne løse en problemstilling, anvende innsiktsmateriale og bruke kreative metoder og samtidig se konseptutviklingen inn i en større innovasjonsprosess.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til både utviklingsprosess, resultat og egen praksis.
  • kunne kommunisere og drøfte faglige problemstillinger på feltet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BDS100 Digital transformasjon i servicenæringene, BDS210 Data- og informasjonsledelse, BDS230 Innsikt og analyse i tjenesteinnovasjon

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen i gruppe 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell oppgave
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha levert og bestått en individuell kritisk refleksjon av læreferden.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Erik Lerdahl

Arbeidsformer

Forelesning, veiledning, gruppearbeid, case- og prosjekt arbeid, verksted og presentasjon. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Metoder og verktøy testes ut i påfølgende verkstedsarbeid,der studentene arbeider på en konkret case. Studentene reflekterer jevnlig over deres egen praksis og kommer med leveranse underveis i kurset, som er atskilt fra eksamen.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto