HR-ledelse (HR) (BRH230)
Studentene får gjennom dette emnet kunnskap om rollen til leder/HR-leder i prosesser fra rekruttering til avslutning av arbeidsforhold og organisasjonsutviklingsprosesser med mål om å oppnå gode arbeidsmiljøer preget av engasjement og kreativitet og gode resultater for organisasjonen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BRH230
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Studentene skal få kunnskap om hvordan tilrettelegge og arbeide med blant annet personalpolitisk planlegging, bemanning og rekruttering, sosialisering inn i arbeidsorganisasjonen, oppfølging av medarbeidere gjennom medarbeidersamtaler og andre viktige samtaler, opplæring, kompetanse- og karriereutvikling, samt å utvikle gode arbeidsmiljø som forebygger konflikter og sykdom og fremmer motivasjon, engasjement og kreativitet. Studentene skal videre bevisstgjøres i forhold til ansvarlig ledelse, anstendig arbeid, likestilling og verdien av de menneskelige ressursene i servicebedrifter.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- ha kunnskap om sentrale prinsipper, temaer og problemstillinger innen HR-ledelse
- ha kunnskap om sentrale arbeidsprosesser, verktøy og arbeidsmetoder innen HR-ledelse
- ha kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet og aktuelle diskusjoner og trender
- ha kunnskap om fagområdets historie, utvikling og plass innenfor organisasjoner og serviceindustri
Ferdigheter:
- kan delta i HR-prosesser og anvende faglig kunnskap for planlegging og gjennomføring av organisasjoners personalpolitikk
- kan anvende og beherske relevante arbeidsmetoder innen HR-ledelse
- kan analysere og definere medarbeidernes arbeidssituasjon og tilrettelegge personalarbeid på individ -, gruppe- og organisasjonsnivå
- kan reflektere over og klargjøre egen og andres rolle og ansvar innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
- Kunne bruke grunnleggende regelverk innen HR-området
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante etiske utfordringer og problemstillinger innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
- kan finne fram, bearbeide og formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, individuelt og i samarbeid med andre
- kan plassere og relatere feltet personalledelse i forhold til feltet ledelse generelt
- har kompetanse i akademisk skriveteknikk
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og en skriftlig prøve
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fordypningsoppgave | 2/5 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Fordypningsoppgaven er en gruppeoppgave på 3-4 personer. Opplegg for fordypningsoppgaven vil bli redegjort for ved semesterstart.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Være til stede på 5 presentasjoner (20 min. muntlig framføring) i tillegg til sin egen
20 minutt obligatorisk muntlig presentasjon består av en 10 minutters presentasjon og 10 minutter til kommentarer og diskusjoner.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gro Ellen MathisenArbeidsformer
Forelesninger og gruppearbeid.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Personalledelse (HR) (BHO290_1) | 10 |
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.