Utvikling av datadrevne forretningsmodeller (BDS300)
Et stadig økende antall virksomheter, både i privat og offentlig sektor, bygger nå sin drift på digitale forretningsmodeller. Dette kurset gir en grundig innføring i utviklingen av slike modeller, som genererer en jevn strøm av data knyttet til blant annet intern kvalitet, kostnader, fortjenestemarginer, samt kundeadferd og -preferanser. Denne datatilgangen gjør det mulig å fatte bedre beslutninger om både ekstern tilpasning og intern integrasjon. Kurset utforsker også nødvendige adaptive styringsprosesser for å kunne implementere effektive beslutningssystemer og sikre gjennomføringen av strategiske valg. Videre vektlegger kurset en stegvis tilnærming til tilpasningsprosesser, med fokus på kontinuerlig forbedring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDS300
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Studenten vil gjennom emnet lære om ulike mønstre for datadrevne forretningsmodeller, metoder for å designe og utvikle slike modeller, samt strategier for å skape nye og innovative digitale forretningsmodeller:
- Analyse og kategorisering av innkommende datastrømmer fra digitale forretningsprosesser i ulike tjenestecase.
- Utvikling av alternative beslutningsmodeller basert på kontinuerlig innsamlet digital data.
- Metoder for å integrere digitale beslutningsmodeller i praktisk virksomhetsdrift.
- Design av adaptive styringssystemer som legger til rette for trinnvise forbedringer i tjenesteleveranser og intern kvalitet.
Læringsutbytte
Kandidatene vil etter fullført kurs ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha kunnskap om de viktigste komponentene og typiske mønstre i datadrevne forretningsmodeller.
- Ha kunnskap om sentrale utfordringer og problemstillinger knyttet til utvikling av datadrevne beslutningsmodeller og implementering av adaptive, trinnvise endringer i moderne digitaliserte virksomheter.
- Ha kunnskap om hvordan sentrale interessentgrupper kan engasjeres, inkluderes og påvirkes av kontinuerlige, trinnvise forbedringer.
Ferdigheter
- Kunne bruke ulike metoder og verktøy for å visualisere, analysere og utvikle nye eller forbedrede forretningsmodeller.
- Kunne identifisere og kategorisere digitale tilbakemeldinger fra digitaliserte operasjoner.
- Kunne kvalitetssikre og analysere innkommende data for å sikre pålitelige beslutningsgrunnlag.
- Kunne utarbeide og anbefale alternative adaptive beslutningsmodeller, samt vurdere deres styrker og svakheter.
- Kunne identifisere betingelser og krav fra et interessentperspektiv ved implementering av adaptive systemer som fremmer trinnvise forbedringer.
- Kunne vurdere digitaliseringens påvirkning fra et interessentperspektiv.
Generell kompetanse
- Utvikle evnen til å forstå hvordan data og digitale teknologier påvirker forretningsmiljøer og åpner for nye muligheter til verdiskaping.
- Evne til å formidle komplekse digitale strategier og forretningsmodeller på en tydelig måte til både tekniske og ikke-tekniske interessenter.
- Kunne reflektere over etiske aspekter knyttet til adaptive, databaserte beslutningsmodeller.
- Kunne anvende kursets perspektiver på nye områder og i ulike situasjoner som involverer endringsprosesser.
- Kunne kommunisere og delta i diskusjoner om forskningsbaserte teorier og analyser innen digitaliserte forretningsmiljøer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Case analyze papers and oral exam
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Case analyze paper 1 | 15/100 | Bokstavkarakterer | ||
Case analyze paper 2 | 15/100 | Bokstavkarakterer | ||
Case analyze paper 3 | 15/100 | Bokstavkarakterer | ||
Case analyze paper 4 | 15/100 | Bokstavkarakterer | ||
Oral exam | 40/100 | Bokstavkarakterer |