Utvikling av datadrevne forretningsmodeller (BDS300)

Et stadig økende antall virksomheter, både i privat og offentlig sektor, bygger nå sin drift på digitale forretningsmodeller. Dette kurset gir en grundig innføring i utviklingen av slike modeller, som genererer en jevn strøm av data knyttet til blant annet intern kvalitet, kostnader, fortjenestemarginer, samt kundeadferd og -preferanser. Denne datatilgangen gjør det mulig å fatte bedre beslutninger om både ekstern tilpasning og intern integrasjon. Kurset utforsker også nødvendige adaptive styringsprosesser for å kunne implementere effektive beslutningssystemer og sikre gjennomføringen av strategiske valg. Videre vektlegger kurset en stegvis tilnærming til tilpasningsprosesser, med fokus på kontinuerlig forbedring.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDS300

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Studenten vil gjennom emnet lære om ulike mønstre for datadrevne forretningsmodeller, metoder for å designe og utvikle slike modeller, samt strategier for å skape nye og innovative digitale forretningsmodeller:

  • Analyse og kategorisering av innkommende datastrømmer fra digitale forretningsprosesser i ulike tjenestecase.
  • Utvikling av alternative beslutningsmodeller basert på kontinuerlig innsamlet digital data.
  • Metoder for å integrere digitale beslutningsmodeller i praktisk virksomhetsdrift.
  • Design av adaptive styringssystemer som legger til rette for trinnvise forbedringer i tjenesteleveranser og intern kvalitet.

Læringsutbytte

Kandidatene vil etter fullført kurs ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om de viktigste komponentene og typiske mønstre i datadrevne forretningsmodeller.
  • Ha kunnskap om sentrale utfordringer og problemstillinger knyttet til utvikling av datadrevne beslutningsmodeller og implementering av adaptive, trinnvise endringer i moderne digitaliserte virksomheter.
  • Ha kunnskap om hvordan sentrale interessentgrupper kan engasjeres, inkluderes og påvirkes av kontinuerlige, trinnvise forbedringer.

Ferdigheter

  • Kunne bruke ulike metoder og verktøy for å visualisere, analysere og utvikle nye eller forbedrede forretningsmodeller.
  • Kunne identifisere og kategorisere digitale tilbakemeldinger fra digitaliserte operasjoner.
  • Kunne kvalitetssikre og analysere innkommende data for å sikre pålitelige beslutningsgrunnlag.
  • Kunne utarbeide og anbefale alternative adaptive beslutningsmodeller, samt vurdere deres styrker og svakheter.
  • Kunne identifisere betingelser og krav fra et interessentperspektiv ved implementering av adaptive systemer som fremmer trinnvise forbedringer.
  • Kunne vurdere digitaliseringens påvirkning fra et interessentperspektiv.

Generell kompetanse

  • Utvikle evnen til å forstå hvordan data og digitale teknologier påvirker forretningsmiljøer og åpner for nye muligheter til verdiskaping.
  • Evne til å formidle komplekse digitale strategier og forretningsmodeller på en tydelig måte til både tekniske og ikke-tekniske interessenter.
  • Kunne reflektere over etiske aspekter knyttet til adaptive, databaserte beslutningsmodeller.
  • Kunne anvende kursets perspektiver på nye områder og i ulike situasjoner som involverer endringsprosesser.
  • Kunne kommunisere og delta i diskusjoner om forskningsbaserte teorier og analyser innen digitaliserte forretningsmiljøer.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Case analyze papers and oral exam

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Case analyze paper 1 15/100 Bokstavkarakterer
Case analyze paper 2 15/100 Bokstavkarakterer
Case analyze paper 3 15/100 Bokstavkarakterer
Case analyze paper 4 15/100 Bokstavkarakterer
Oral exam 40/100 Bokstavkarakterer

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Aktive casediskusjoner i klassen, gjesteforelesninger fra digitaliserte virksomheter og bedriftsbesøk.

Åpent for

Digital serviceledelse - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto