Innsikt og analyse i tjenesteinnovasjon (BDS230)

Emnet er en innføring i innsiktsinnhenting og analyse i tjenesteinnovasjonsprosesser. Det gir en grunnleggende kompetanse på å utføre innsiktsarbeid mot ulike interessenter i en organisasjon og/eller verdikjede. I emnet lærer studentene kvalitative metoder for å kartlegge interessenter, innhente innsikt på ulike behov, krav og rammer i en innovasjonsprosess, og sette det inn i en organisatorisk kontekst. Studentene lærer seg systematisk analyse av kvalitativt materiale til hovedfunn og mulighetsområder for fremtidig utvikling av nye tjenester.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDS230

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

I emnet gis det en innføring i teorier , modeller, metoder, og praksis knyttet til innsiktsinnhenting og analyse i tjenesteinnovasjonsprosesser. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til kartlegging og innsiktsinnhenting, ved bruk av ulike metoder og verktøy. I emnet gis også en innføring i systematisk analyse av kvalitativt materiale til hovedfunn for utvikling av nye tjenester, satt i en organisatorisk kontekst.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til kartlegging- og innsiktsinnhenting i tjenesteinnovasjon, inkludert design tenkning.
  • ha kunnskap om hva som hemmer og fremmer godt innsikt- og analysearbeid i individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, og hva slags tankesett og praksis som ligger til grunn for best practice.
  • ha kunnskap om hvordan innhentet kvalitativt materiale kan analyseres og kvalitetssikres og anvendes til å avdekke hovedfunn og mulighetsområder.
  • ha kunnskap om hvordan forankre innsiktsinnhenting og analysearbeid i en organisasjon, som del av arbeidet for å få utviklet og realisert nye tjenestekonsepter.

Ferdigheter

Studenten skal ett er endt kurs:

  • kunne anvende ulike kvalitative metoder til å kartlegge interessenter, innhente innsikt på ulike behov, krav og rammer i en innovasjonsprosess.
  • kunne kritisk reflektere over bruken av ulike metoder for kartlegging- og innsiktsinnhenting, argumentere for metodevalg og justere om nødvendig både retning og metodebruk.
  • kunne analysere systematisk innhentet innsiktsmateriale, avdekke hovedfunn og mulighetsområder.
  • kunne kvalitetssikre innsiktsmateriale og forankre det i en organisatorisk kontekst.

Generell kompetanse

Studenten skal etter endt kurs:

  • inneha en teoretisk og praktisk forståelse av grunnleggende dimensjoner ved kartlegging- og innsiktsarbeid og kunne kommunisere faglige problemstillinger på feltet.
  • kunne planlegge, designe og gjennomføre et kartlegging-, innsikt og analyseløp på en gitt problemstilling og se arbeidet inn i en større innovasjon- og forretningsutviklingsprosess.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til både innsikt- og analysearbeid og egen praksis.
  • kunne kommunisere og drøfte faglige problemstillinger på feltet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BDS100 Digital transformasjon i servicenæringene, BDS210 Data- og informasjonsledelse

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell innlevering
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (godkjent/ikke godkjent)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Hong Li

Arbeidsformer

Forelesning, veiledning, gruppearbeid, case- og prosjektarbeid, verksted og presentasjon. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Metoder og verktøy testes ut i påfølgende verkstedsarbeid, der studentene arbeider på en konkret case. Studentene reflekterer jevnlig over deres egen praksis og kommer med leveranse underveis i kurset, som er atskilt fra eksamen.

Åpent for

Hotelledelse - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto