Digitale forskningsmetoder og Big Data analyse (BDS200)

Digitalisering i tjenestebedrifter og utviklingen av nye teknologier åpner for nye måter å bygge relasjoner på. Dette gjelder spesielt B2B (business to business) og B2C (business to customer)-relasjoner. Nettmiljøer som for eksempel sosiale medieplattformer, spesialiserte fora og interaktive nettsider genererer store mengder kvalitative og kvantitative data - Big Data (BD) - som gir en lett tilgjengelig ressurs for å utforske ulike aspekter av forretningsdrift. Dette kurset gir en god introduksjon digitale forskningsmetoder og Big Data-analyse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDS200

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Dette kurset introduserer studentene for viktige digitale forskningsmetoder, tilnærminger og verktøy som kan brukes i næringslivet. Studentene lærer om trinnene i å lage et digitalt forskningsprosjekt og viktigheten av å tenke kritisk over de antakelsene som ligger til grunn for prosjektet. Når det gjelder selve datainnsamlingsprosessen, gjennomgås både kvalitative og kvantitative tilnærminger, inkludert naturalistiske tilnærminger, digitale eksperimenter og spørreundersøkelser.

Videre legges det opp til en at studentene skal få en forståelse for hvordan digitale datasett kan analyseres, avhengig av teoretisk perspektiv, metodologisk rammeverk, forskningsformål og digitalt medium. Studentene får praktisk erfaring med å anvende maskinlæring for å analysere kvantitative Big Data og kvalitative Big Data for å omdanne store mengder data til meningsfull informasjon.

Læringsutbytte

Etter endt kurs skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanser:

Kunnskap

Kandidatene har kunnskap om:

  • Fagets historie, filosofiske grunnlag, samfunnsvitenskapelige forskningstradisjoner.
  • Terminologi, grunnleggende teorier, verktøy og instrumenter, samt metodiske tilnærminger knyttet til digitale forskningsmetoder.
  • Hvordan man gjenkjenner utvalgte strategier for å analysere store mengder kvalitative og kvantitative data (Big Data).
  • Etiske betraktninger og fallgruver knyttet til bruk av Big Data i forretningskontekst.

Ferdigheter

Kandidatene skal ha følgende ferdigheter:

  • Anvende tilegnet kunnskap til å designe digitale forskningsprosjekter, samt analysere og tolke innhentet informasjon og rapportere funn fra gjennomførte digitale forskningsundersøkelser.
  • Finne, vurdere og referere til tilgjengelige informasjonsbaser knyttet til digitale forskningsmetoder og Big Data-analyse.
  • Bruke utvalgte maskinlæringsanalytiske tilnærminger for å omdanne store mengder data til informasjon som kan bidra til å optimalisere forretningsmodeller og beslutningsprosesser.

Generell kompetanse

Kandidatene skal kunne:

  • Identifisere og formulere forskningsproblemer som kan løses ved implementering av digitale forskningsmetoder.
  • Planlegge og gjennomføre ulike digitale arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, som utføres alene og/eller som en del av en gruppe, og som er i tråd med eksisterende etiske krav og retningslinjer.
  • Utveksle synspunkter og erfaringer med fagpersoner om anvendelse av digitale forskningsmetoder, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Bidra til kreativ tenkning og innovative prosesser i forretningskontekster som er forankret i digitale forskningsmetoder og Big Data-analyse.

Forkunnskapskrav

BHO160 Matematikk og statistikk, BRH220 Samfunnsvitenskapelig metode

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 7 Dager Bokstavkarakterer

Den avsluttende eksamenen gjennomføres som en gruppe hjemmeeksamen som varer i syv sammenhengende dager (karakterskala: A - F).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving 1, Obligatorisk øving 2
To obligatoriske skriftlige oppgaver må leveres og bestås (karakterskala: Godkjent / Ikke godkjent) for å få adgang til den avsluttende eksamen.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Kurset består av en kombinasjon av forelesninger, gruppe- og plenumsdiskusjoner, obligatoriske oppgaver, lab-økter med relevant programvare og selvstudium. Studentene forventes å forberede seg før timene ved å lese den delen av pensum som er relevant for hver forelesning.

Åpent for

Digital serviceledelse - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto