Samfunnet trenger ledere med spisskompetanse i å utvikle og levere nye løsninger. Det kan bli deg med master i Service Leadership in International Business fra Universitetet i Stavanger.
2 år, 4 semestre
120
Engelsk
Om studiet
Service og tjenester er drivkraften i både offentlig og privat sektor – fra hotell, reiseliv og logistikk til helsevesen og digitale tjenester som bankløsninger og nettbaserte plattformer.
- Bli en strategisk leder: Lær å bygge effektive team, utvikle medarbeidere og levere resultatorienterte serviceløsninger ved hjelp av moderne ledelsesverktøy.
- Utvikle moderne lederferdigheter, slik at du kan balansere godt teamarbeid med selvstendige beslutninger.
- Få avansert kunnskap om ledelsesteori, human resource management (HRM), markedsføring og serviceoperasjoner. Lær også metoder for strategiutvikling og operasjonell forbedring i globale virksomheter.
- Fordyp deg i et tema som engasjerer deg: Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid med veiledning, der du velger et tema innenfor sentrale ledelses- og vitenskapelige områder fra masterprogrammet.
- Bruk det du lærer i et annet land. Du kan dra på utveksling på ditt 3. semester. Da kan du skreddersy masteren din med emner innen det du er spesielt interessert i – i et internasjonalt miljø.
Dette er først og fremst en ledelsesutdanning, og det er den delen jeg vet jeg får mest bruk for. I tillegg er NHS et anerkjent institutt og et kvalitetsstempel på CV-en.
Hva kan du bli?
Med en master i Service Leadership in International Business kan du for eksempel jobbe som:
- personalsjef
- hotelldirektør
- reiselivsdirektør
- salgsleder
- markedssjef
- produktsjef
- Key Account Manager
- strategidirektør
- rådgiver
- prosjektleder
Tidligere NHS-studenter jobber i en rekke ulike lederroller i mange områder innen servicenæringene.
Videre studier
Denne mastergraden kan kvalifisere til opptak til PhD-program.
Bevisst eller ubevisst, man knytter mange gode og nyttige relasjoner på NHS som jeg har fått mye glede og nytte av både profesjonelt og privat i ettertid.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført sin kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskapsferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har avansert kunnskap innen serviceledelse i internasjonal virksomhet og spesiell innsikt i ledelsesteorier, human resource management, markedsføring og aspekter ved utvikling og kontroll av serviceoperasjoner, og etter eget valg et mer begrenset kunnskapsområde innen internasjonale tjenesteytende næringer.
- Har inngående kunnskap om metoder anvendt innen strategiutvikling, markedsføring og driftsutvikling og vurdering innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet
- Kan anvende sin kunnskap innenfor andre kunnskapsområder.
- Kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet, dets historie, tradisjoner og samfunnsrolle og funksjoner.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan analysere og være kritisk til ulike informasjonskanaler, og anvende disse for å strukturere og formulere faglige resonnementer, spesielt om ansvarlig ledelse, forretningsansvar og bærekraftig industri- og forretningsutvikling.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen serviceledelse i internasjonal business, og arbeide selvstendig med å løse praktiske og teoretiske problemer.
- Kan anvende relevante metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot utvikling og vurdering av servicevirksomhet, nasjonalt og internasjonalt.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan analysere relevante faglige, praktiske og forskningsetiske problemstillinger innenfor tjenesteytende næringer.
- Kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å oppnå avanserte oppgaver og prosjekter.
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykk som brukes innen serviceledelse i internasjonal business.
- Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Research Methods
Første år, semester 1
-
Strategic Leadership
Første år, semester 1
-
Fundamentals of Service
Første år, semester 1
-
International HR Perspectives
Første år, semester 2
-
Services Marketing
Første år, semester 2
-
Cost and Revenue Management
Første år, semester 2
-
Master's thesis in service leadership in international business
Andre år, semester 3
Master's thesis in service leadership in international business (MSERMAS)
Studiepoeng: 30
-
-
3. semester på UiS eller utveksling
-
Utveksling 3. semester
-
Emner i 3 semester ved UiS - Velg 3 emner
-
International Marketing
Andre år, semester 3
-
Quantitative and Qualitative Methodology
Andre år, semester 3
-
Applied Service Innovation Project
Andre år, semester 3
-
Leadership Challenges
Andre år, semester 3
-
-
Opptakskrav
Bachelorgrad med en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng.
Følgende fagområder kvalifiserer for opptak: Hotelledelse, restaurantledelse, reiselivsledelse, administrasjon, økonomi eller tilsvarende fagområder.
Det kreves et gjennomsnitt av alle eksamensresultater som inngår i opptaksgrunnlaget på minst C i ECTS-skalaen, eller tilsvarende.
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak til 2-årig master.
Hva er snittet?
Se poenggrenser fra tidligere år.
Kontakt oss
Jeg er enormt glad for at jeg valgte å ta master. Året på Otago University i New Zealand var fantastisk, og et år med svært bratt læringskurve. Spennende og relevante fag.
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester.
I 3. semester kan studentene velge å studere i utlandet i ett semester, og ta emner tilsvarende 30 studiepoeng (ECTS).
Ved å reise på utveksling til en av våre partner institusjoner i utlandet som en del av studiet, får du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til å forbedre dine karrieremuligheter, vokser du som person og får økt sosial, kulturell og akademisk kompetanse. I et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked er dette en positiv ressurs på CV-en. Det sender også et signal til potensielle arbeidsgivere når du kan skilte med å ha tatt deler av utdanningen din i utlandet.
Opplegg for utvekslingen
Søknadsfristen for å søke om få reise på utveksling i høstsemesteret er 1. februar. Du søker i digital student ekspedisjon. Søknaden behandles av Internasjonalt kontor. Husk å overholde søknadsfristen. Søknader sendt etter formell søknadsfrist 1. februar, blir ikke behandlet.
Det vil i forkant av søknadsfristen bli arrangert informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Ved NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling avholdes det informasjonsmøter i oktober, og i januar. Det sendes ut invitasjon til møtene i forkant med informasjon om tidspunkt, dato, og møterom. Dette legges også ut i timeplanen. Frem mot søknadsfristen 1. februar, vil Internasjonalt kontor også ha egne informasjonsmøter hvor du kan stille spørsmål og få praktisk informasjon om utveksling.
Saksgangen i søknadsprosessen for å bli utvekslingsstudent kan deles i flere stadier:
- Søke om å få bli utvekslingsstudent 1. februar i digital student ekspedisjon.
- Når du har blitt nominert vil du få tildelt en kontaktperson ved Internasjonalt kontor som vil bistå med praktisk hjelp og informasjon om prosessen videre, vertsuniversitet osv.
- Finne relevante emner, og søke om forhåndsgodkjenning.
Når emnene er forhåndsgodkjent lages en online learning agreement (OLA) som er en gjensidig avtale og bekreftelse mellom deg, UiS, og vertsuniversitetet. Signert online learning agreement er en forutsetning for å få stipend. (Gjelder utveksling innen )
Studenter uten normert studieprogresjon og som er forsinket i sin utdanning frarådes å reise på utveksling.
Emnevalg
Studentene kan velge emner fritt dersom de er i samsvar med masterprogrammenes læringsutbytte og ikke overlapper med obligatoriske emner som allerede inngår i studiet.
Hjelp til forhåndsgodkjenning av emner
Etter fristen for å søke om utveksling vil instituttet bistå i prosessen med forhåndsgodkjenning av emner. Instituttet har lister over emner som er forhåndsgodkjent tidligere ved de ulike universitetene for å gjøre forhåndsgodkjenningsprosessen enklere.
Når du skal finne relevante emner er det lett å bli forvirret på de ulike lærestedenes nettsider. Vi anbefaler at du tar deg god tid. I Norge bruker vi studiepoeng eller ECTS for å angi emnets arbeidsmengde. I andre land kan man bruke points, eller credits.
Her er noen eksempler:
Australia: Credits: 10 credits ved Griffith University tilsvarer 7,5 studiepoeng. Da må du ha 4 emner for å få 30 studiepoeng totalt.
New Zealand: Points: 18 points ved Universitetet i Otago tilsvarer 10 studiepoeng. Da må du ha 3 emner eller 54 points totalt for å få 30 studiepoeng.
Du bør starte prosessen med forhåndsgodkjenning av emner så snart du har blitt nominert til et vertsuniversitetet. Søknad om forhåndsgodkjenning bør være sendt til din studieveileder for godkjenning innen 1. mai.
Vær oppmerksom på at noen universiteter ikke publiserer emner åpne for innkommende utvekslingsstudenter før i mars/april.
Ikke velg emner som overlapper med emner som allerede inngår i din utdanningsplan.
Du søker om forhåndsgodkjenning av emner i digital student ekspedisjon.
– Kortidsmobilitet
Har du lyst til å prøve utveksling over en kortere periode?
– European Consortium of Innovative Universities er et konsortium av 13 Europeiske universiteter, og en partner i Mexico som tilbyr mikromoduler fra 3 – 5 studiepoeng (ECTS). Disse emnene kan være virtuelle – online, fysiske eller en kombinasjon av begge.
Det fine med kurs er at du også kan motta stipend for å delta dersom kurset også inkluderer en fysisk samling på minst 5 dager, og er på minimum 3 ECTS.
stipendet er på 50 – 70 Euro per dag.
For å få stipend må du også signere en læringsavtale – online learning agreement (OLA)
samarbeidet innebærer at alle kurs som tilbys er allerede godkjent som høyere utdanning.
Du finner alle tilgjengelige kurs i en felles kurskatalog: ECIU
kurs har en varighet på noen få dager, til et par uker.
kurs passer for deg som er:
- Nysgjerrig på hva det vil si å ta utdanning i utlandet
- Har interesser på tvers av studieprogram
- Ønsker å fylle cv’en med aktuelle kurs
Vær oppmerksom på at selv om kurs allerede er godkjent som høyere utdanning, betyr det ikke at du automatisk får kurs innpasset i graden din. For at kurs skal innpasses i din utdanningsgrad må du søke om- og få innvilget forhåndsgodkjenning.
For mer informasjon om kortidsmobilitet kontakt Internasjonalt kontor på epost: outboundexchange@uis.no
teamet ved UiS er tilgjengelig for spørsmål og informasjon på SIS Bokkafé hver tirsdag fra klokken 11.00 – 13.00.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med administrativ koordinator for programmet Oddvar Norland for mer informasjon.
Generell informasjon om utveksling: Utvekslingsguide i Digital studentservice desk
Utveksling
- Alle land
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- Danmark
- Italia
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Sverige
- Tyskland
Kontakt oss
NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS