Digital transformasjon i servicenæringene (BDS100)
Dette kurset gir deg en grundig forståelse av hvordan digital teknologi kan brukes til å transformere servicenæringene. Du vil lære om de nyeste trendene innen digital transformasjon og hvordan man kan bruke dem til å forbedre kundeopplevelsen, øke automatiseringen, forbedre datainnsikten, endre forretningsmodellen og øke skalerbarheten. I dette kurset vil du få praktisk erfaring med å implementere digitale verktøy og teknologier i en servicevirksomhet, og lære hvordan man kan skape verdi for kunder og virksomheten gjennom digital transformasjon.
Du vil også lære om de vanligste utfordringene som bedrifter møter i digital transformasjon og hvordan man kan overvinne dem. Kurset gir en oversikt over hva som kjennetegner både vellykkede og mindre vellykkede digitale transformasjonsprosesser i servicenæringen. Du vil få bl.a. innsikt og forståelse i hva som er stegene i en digital transformasjon, hvordan ledelse-utfordringer bør håndteres, og hva som er anerkjent beste praksis.
Et sentralt tema er hvordan den menneskelige og organisatoriske faktoren er avgjørende for vellykket digital transformasjon. Mens teknologi er en viktig faktor i digital transformasjon, er det menneskene og organisasjonen som skal bruke teknologien som vil bestemme om transformasjonen er vellykket eller ikke. Kurset gir dermed et rammeverk for hvordan de enkelte serviceselskapene kontinuerlig kan bygge nødvendige kapabiliteter, prosesser, funksjoner, kompetanser, teknologi og dataløsninger, og holde det momentet som kreves, for å ta og opprettholde en ledende posisjon som digital forretningsaktør.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDS100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Modul 1: Introduksjon og oversikt
- Modul 2: Muligheter og utfordringer med digital transformasjon
- Modul 3: Den digitale transformasjonsprosessen
- Modul 4: Rollen til data, informasjon og avanserte analysemetoder
- Modul 5: Digitale forretningsmodeller i servicenæringen
- Modul 6: Mennesker og organisasjonen
- Modul 7: Teknologi og politikk
- Modul 8: Konklusjon og fremtidig utvikling.
Læringsutbytte
Etter endt kurs skal kandidatene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanser:
Kunnskaper
Kandidatene har kunnskap om:
- Hvordan gjennomføre vellykket digital transformasjon i en servicevirksomhet.
- Viktigheten av den menneskelige og organisatoriske faktoren i digitale transformasjonsprosesser.
- Hvordan man navigerer i de juridiske og etiske hensynene som omgir digital forretningspraksis, spesielt personvern og databeskyttelse
Ferdigheter
Kandidatene skal ha følgende ferdigheter:
- Forklare hvordan avanserte analysemetoder som maskinlæringsalgoritmer kan bidra til å ta bedre beslutninger som involverer komplekse og ufullstendige data.
- Kunne gjenkjenne typiske utfordringer knyttet til forretningsplattformer for digitale tjenester og forklare den strategiske tanken bak slike plattformer.
Generell kompetanse
Kandidatene skal kunne:
- Skille mellom vellykkede og mislykkede digitale plattformer, og forstå hvorfor noen virksomheter ikke klarer å tilpasse seg endringer.
- Utveksle meninger og erfaringer med andre med bakgrunn fra feltet, og dermed bidra til utvikling av god praksis.
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen digital tjenesteutvikling.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Final closed book exam | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse i diskusjoner som vil bli moderert av kursledere, og koble teori og praksis via casestudier, oppgaver og quiz.
Adressere en reell utfordring ved gjennomføring av et prosjekt på slutten av kurset.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sigbjørn Barlaup PedersenFaglærer:
Truls Eric Johan EngströmArbeidsformer
- Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
- Dialog i plenum
- Gruppediskusjoner
- Digitale øvelser (Canvas)
- Praktiske øvelser (Gruppeinnleveringer etc.)
- Oppgaveskriving, samt gruppepresentasjoner (obligatorisk)