Gjennom denne bacheloren lærer du om service, digitalisering, ledelse, organisasjon og markedsføring. Du får innsikt i hva som kreves for å drive servicebedrifter på toppnivå og utvikle bærekraftige tjenester og opplevelser.
3 år / 6 semester
180
60 (30 per studieretning)
2024: 43.3 / 41,4 (ORD/førstegang)
15. april 2024 gjennom Samordna opptak.
Om studiet
Etterspørselen etter digitale løsninger er økende innen alle servicenæringer, for eksempel hotell- og reiselivsopplevelser, helse og velferdstjenester, finansielle tjenester og detaljhandelen. Dette studiet gir deg kunnskap og ferdigheter til å bidra til å finne slike løsninger. En bachelorgrad i digital serviceledelse gjør deg attraktiv i mange bransjer, og du kan velge mellom to spennende studieretninger: dataanalyse og tjenesteinnovasjon.
- Lær hvordan du leder servicebedrifter: Denne bachelorgraden gir deg kunnskap om digitalisering, ledelse, organisasjon og markedsføring. Du vil forstå hva som kreves for å drive servicebedrifter på høyt nivå og skape bærekraftige tjenester og opplevelser. Ledelsesfag som service- og personalledelse er essensielle for å bygge denne kompetansen.
- Menneskelig og teknisk aspekt: Studiet dekker både den menneskelige siden av tjenesteleveranse, samt den digitale, tekniske og organisatoriske siden.
- Økt digital forståelse: Bachelorprogrammet i digital serviceledelse gir deg ferdighetene til å identifisere og utnytte digitale muligheter og utfordringer. Du får innsikt i ulike tilnærminger til digital tjenesteyting og hvordan store datamengder fra digitaliserte forretningsmodeller kan brukes effektivt.
- Anvendelig i arbeidslivet: Digitaliseringen skjer over alt, og kompetansen fra dette studiet kan brukes bredt i arbeidsmarkedet.
- Ekte case-oppgaver: Studiet bruker casestudier fra voksende selskaper for å vise hvordan digitale løsninger kan implementeres i praksis for å skape innovative løsninger i viktige sektorer innen servicebransjen. Denne kunnskapen om digital transformasjon er også relevant for andre sektorer.
Vi lærer om det nyeste innen digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft, men også om å være en god leder.
Du kan velge mellom to studieretninger:
Dataanalyse
Studieretningen Dataanalyse gir fordypning i hvordan du analyserer og utnytter Big Data, maskinlæring og kunstig intelligens for å drive innovasjon og serviceledelse. Med teknologier og metoder som business analytics og serviceintelligens, lærer du å behandle og analysere store mengder data, som blir stadig viktigere i dagens digitale verden.
Du vil få avansert kunnskap om hvordan data fra kunder, tjenesteleveranser og markeder kan omgjøres til strategiske ressurser. Du vil utvikle ferdigheter som gjør deg i stand til å håndtere og dra nytte av stordata, som igjen danner grunnlaget for informerte beslutninger og optimale forretningsmodeller.
Du vil også få en dyp forståelse av hvordan den spesifikke konteksten til en organisasjon påvirker evnen til å implementere datadrevne beslutninger og transformasjonsprosesser. Med arbeidslivsrelevant kunnskap om digitalisering, tjenesteutvikling og ledelse, vil du være godt rustet til å møte fremtidens utfordringer og muligheter.
Tjenesteinnovasjon
Studieretningen Tjenesteinnovasjon gir deg fordypning i hvordan du systematisk og kontinuerlig kan designe og forbedre kundeserviceprosesser og utvikle innovative forretningsmodeller. Med verktøy og metoder for innsiktsinnhenting og kvalitativ analyse, vil du kunne utnytte informasjon til å forbedre kundeopplevelser, utvikle tjenester og drive kontinuerlig digital tjenesteinnovasjon og transformasjon.
Du vil få kompetanse i å kartlegge interessenter og innhente innsikt om ulike behov og krav, noe som er essensielt i innovasjonsprosesser. Du vil også lære hvordan du bruker denne innsikten til å planlegge og gjennomføre kreative prosesser, utvikle tjenestekonsepter og sette dem inn i en organisatorisk kontekst.
Etter fullført studium vil du være i stand til å bidra til at virksomheter kan drive kontinuerlig forbedringsarbeid, fra små trinnvise forbedringer til store innovative transformasjoner. Med en solid forståelse av hvordan man kan utnytte samarbeidet mellom kunder og ansatte, vil du kunne forbedre tjenestekvaliteten og sikre at virksomheten er i stand til å møte framtidige utfordringer.
Hva kan du bli?
Med en bachelor i digital serviceledelse kan du jobbe som:
- serviceleder
- servicekoordinator
- digital markedsfører
- forretningsutvikler
- produkt- eller tjenesteansvarlig
- rådgiver innen digital transformasjon
- butikksjef
- gründer
- prosjektleder
Videre utdanning
Bachelorgraden i digital serviceledelse kvalifiserer blant annet til disse mastergradene ved UiS:
Når digitalisering møter tjenesteinnovasjon, kombinerer vi digital kompetanse med kreativitet og innovasjonsmetodikk til å skape tjenester som ikke bare er effektive, men som er tilgjengelige, nyttige og gir gode brukeropplevelser.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
En kandidat med fullført bachelorgrad i digital serviceledelse skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
• Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy, og metoder innenfor digital serviceledelse
• Kandidaten har kunnskap om betydningen av brukerinvolvering i datagenerering og dens konsekvenser for validering av store datamengder
• Kandidaten har kunnskap om hvordan man kan nyttiggjøre informasjonen som finnes i store datamengder i digitaliserte virksomheter.
• Kandidaten har kunnskap om utviklingen innenfor fagområdet serviceledelse, og tjenesteytingens historie, tradisjoner, egenart, og plass i samfunnet.
• Kandidaten har kunnskap om hvordan tradisjonell tjenesteyting kan transformeres gjennom innovasjon og digitalisering
Ferdigheter
• Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings og utviklingsarbeid innen digitalisert tjenesteyting på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
• Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker, og uttrykksformer for vurdering av forretningsmodeller i forhold til tjenestebaserte verdikjeder, og ulike former av digital kommunikasjon.
• Kandidaten kan finne, vurdere, og henvise til informasjon om digital serviceledelse, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
• Kandidaten kan samle inn, analysere og anvende stordata innenfor virksomhet knyttet til digitalisert serviceledelse
• Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse knyttet til digital serviceledelse, og justere denne under veiledning.
Generell kompetanse
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor digital serviceledelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
- Kandidaten har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen tjenesteutvikling og serviceintelligens/service analytics.
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene, og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Kandidaten kan formidle sentralt fagstoff, og utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og bidra til utvikling av god praksis.
- Kandidaten kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen servicenæringen.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Digital Transformation in the Service Industries
Første år, semester 1
-
Etikk og samfunnsansvar
Første år, semester 1
-
Data- og informasjonsledelse
Første år, semester 2
-
Serviceledelse
Første år, semester 2
-
Samfunnsvitenskapelig metode
Første år, semester 2
-
Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner
Andre år, semester 3
-
Digitale forskningsmetoder og Big Data analyse
Andre år, semester 3
-
Markedsføring
Andre år, semester 3
-
Digital Service Modelling
Andre år, semester 4
-
Bedriftsøkonomi
Andre år, semester 4
-
HR-ledelse (HR)
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i digital serviceledelse
Tredje år, semester 5
-
Utvikling av datadrevne forretningsmodeller
Tredje år, semester 6
-
-
Velg ett emne i 1. semester
-
Utvalgte juridiske emner
Første år, semester 1
-
Prosjektledelse
Første år, semester 1
-
Responsible Tourism and Ethics
Første år, semester 1
-
Adventure Tourism and Entrepreneurship
Første år, semester 1
-
-
5. semester, emner ved UiS eller utveksling
-
Utveksling
-
Valgbare emner ved UiS
-
Utvalgte juridiske emner
Tredje år, semester 5
-
Finansregnskap
Tredje år, semester 5
-
Gastronomy
Tredje år, semester 5
-
Prosjektledelse
Tredje år, semester 5
-
Digital Markedsføring
Tredje år, semester 5
-
Event Project Planning and Management
Tredje år, semester 5
-
Lederlaboratorium
Tredje år, semester 5
-
Adventure Tourism and Entrepreneurship
Tredje år, semester 5
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
5. semester
Som student på bachelor i digital serviceledelse kan du reise på utveksling og studere ved ett av våre partneruniversiteter. Utveksling er en unik mulighet til å møte nye mennesker, ta fag som ikke tilbys ved UiS, og oppleve et annet land og kultur.
Ved å bruke muligheten til å reise på utveksling får du en unik mulighet til å være student ved et av våre partner universitet. Det vil gi deg et sosialt, faglig, og språklig utbytte som du vil kunne dra nytte av i dine studier, og det vil utvikle deg som menneske. Det sender også et signal til potensielle arbeidsgivere når du kan skilte med å ha tatt deler av utdanningen din i utlandet.
Opplegg for utvekslingen
Søknadsfristen for å søke om få reise på utveksling i høstsemesteret er 1. februar. Du søker i digital student ekspedisjon. Søknaden behandles av Internasjonalt kontor. Husk å overholde søknadsfristen. Søknader sendt etter formell søknadsfrist 1. februar, blir ikke behandlet.
Det vil i forkant av søknadsfristen bli arrangert informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Ved NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling avholdes det informasjonsmøter i oktober, og i januar. Det sendes ut invitasjon til møtene i forkant med informasjon om tidspunkt, dato, og møterom. Dette legges også ut i timeplanen. Frem mot søknadsfristen 1. februar, vil Internasjonalt kontor også ha egne informasjonsmøter hvor du kan stille spørsmål og få praktisk informasjon om utveksling.
Saksgangen i søknadsprosessen for å bli utvekslingsstudent kan deles i flere stadier:
- Søke om å få bli utvekslingsstudent 1. februar i digital student ekspedisjon.
- Når du har blitt nominert vil du få tildelt en kontaktperson ved Internasjonalt kontor som vil bistå med praktisk hjelp og informasjon om prosessen videre, vertsuniversitet osv.
- Finne relevante emner, og søke om forhåndsgodkjenning.
- Når emnene er forhåndsgodkjent lages en online learning agreement (OLA) som er en gjensidig avtale og bekreftelse mellom deg, UiS, og vertsuniversitetet. Signert online learning agreement er en forutsetning for å få stipend.
Valg av emner
I 5. semester på bachelor i digital serviceledelse kan du ta 30 studiepoeng i valgemner innen et fagområde du er interessert i. Du vil da få disse emnene integrert i graden din ved UiS, uten å bli forsinket i studiene. Det er viktig at du søker om forhåndsgodkjenning av emner i god tid, og tar kontakt med din studieveileder på et tidlig tidspunkt for veiledning og informasjon om valg av emner. Etter at fristen for å søke om utveksling har utløpt, vil instituttet bistå med hjelp og informasjon om den videre saksgangen og forhåndsgodkjenningen av de emnene du har valgt å ta under utveksling.
Når du skal finne relevante emner er det lett å bli forvirret på de ulike lærestedenes nettsider. Vi anbefaler at du tar deg god tid. I Norge bruker vi studiepoeng eller ECTS for å angi emnets arbeidsmengde. I andre land kan man bruke points, eller credits.
Her er noen eksempler:
Australia: Credits: 10 credits ved Griffith University tilsvarer 7,5 studiepoeng. Da må du ha 4 emner for å få 30 studiepoeng totalt.
New Zealand: Points: 18 points ved Universitetet i Otago tilsvarer 10 studiepoeng. Da må du ha 3 emner eller 54 points totalt for å få 30 studiepoeng.
UK: CATS Credits: Ved Oxford Brookes University bruker man CATS Credits for å angi arbeidsmengden i et emne. 60 CATS Credits tilsvarer 30 studiepoeng.
USA og Canada: Credits: Ved universiteter i USA og Canada bruker man betegnelsen credits. 15 credits tilsvarer 30 studiepoeng på bachelornivå.
Du bør starte prosessen med forhåndsgodkjenning av emner så snart du har blitt nominert til et vertsuniversitetet. Søknad om forhåndsgodkjenning bør være sendt til din studieveileder for godkjenning innen 1. mai.
Vær oppmerksom på at noen universiteter ikke publiserer emner åpne for innkommende utvekslingsstudenter før i mars/april.
Ikke velg emner som overlapper med emner som allerede inngår i din utdanningsplan. For eksempel innføring i markedsføring.
Du søker om forhåndsgodkjenning av emner i digital student ekspedisjon.
– Kortidsmobilitet
Har du lyst til å prøve utveksling over en kortere periode?
ECIU – European Consortium of Innovative Universities er et konsortium av 13 Europeiske universiteter, og en partner i Mexico som tilbyr mikromoduler fra 3 – 5 studiepoeng (ECTS). Disse emnene kan være virtuelle – online, fysiske eller en kombinasjon av begge.
Det fine med ECIU kurs er at du også kan motta Erasmus+ stipend for å delta dersom kurset også inkluderer en fysisk samling på minst 5 dager, og er på minimum 3 ECTS.
Erasmus+ stipendet er på 50 – 70 Euro per dag.
For å få Erasmus+ stipend må du også signere en læringsavtale – online learning agreement (OLA)
ECIU samarbeidet innebærer at alle kurs som tilbys er allerede godkjent som høyere utdanning.
Du finner alle tilgjengelige kurs i en felles kurskatalog: ECIU
ECIU kurs har en varighet på noen få dager, til et par uker.
ECIU kurs passer for deg som er:
- Nysgjerrig på hva det vil si å ta utdanning i utlandet
- Har interesser på tvers av studieprogram
- Ønsker å fylle cv’en med aktuelle kurs
Vær oppmerksom på at selv om ECIU kurs allerede er godkjent som høyere utdanning, betyr det ikke at du automatisk får kurs innpasset i graden din. For at kurs skal innpasses i din utdanningsgrad må du søke om- og få innvilget forhåndsgodkjenning.
For mer informasjon om kortidsmobilitet kontakt Internasjonalt kontor på epost: outboundexchange@uis.no
ECIU teamet ved UiS er tilgjengelig for spørsmål og informasjon på SIS Bokkafé hver tirsdag fra klokken 11.00 – 13.00.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekonsulent Jeanette Goa
Utveksling
- Alle land
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- Finland
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Spania
- Storbritannia og Nord-Irland
- Sverige
- USA
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak (samordnaopptak.no).
På UiS kan du også søke på grunnlag av realkompetanse.
Kontakt oss
Studentlivet i Stavanger
Liknende utdanninger
Kontakt oss
NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon NHS