Praktisk ferdighetstrening om muskel- og skjelettskader gjennom Vestlandslegen

Medisinstudenter på fjerde studieår ved Universitetet i Bergen (UiB) får nå en unik mulighet til å utvikle praktiske ferdigheter innen muskel- og skjelettskader gjennom et intensivt to-ukers valgemne på Stavanger Universitetssjukehus.

Publisert Sist oppdatert

Emnet, som inngår i Vestlandslegen-programmet, gir studentene verdifull erfaring i samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS) og Stavanger Universitetssjukehus (SUS).

Mann foran studenter
Seksjonsoverlege Aksel Paulsen veileder medisinstudenter i Vestlandslegen-programmet, hvor de får praktisk erfaring med kirurgi, skadepoliklinikk og simulering. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

En unik læringsopplevelse

Valgemnet muskel- og skjelettskader tar for seg ulike behandlingsmetoder og gir studentene en kombinasjon av teoretisk kunnskap og praktisk erfaring. Ifølge Aksel Paulsen, seksjonsoverlege ved forskningsseksjonen på Ortopedkirurgisk avdeling ved SUS og førsteamanuensis II ved UiS, er emnet strukturert i tre hoveddeler:

  1. Kirurgisk erfaring: Studentene deltar på både planlagte operasjoner og akutte inngrep, inkludert behandling av pasienter fra Ukraina innen krigskirurgi.

– Vi ønsker at studentene skal få en forståelse av hvordan kirurgiske inngrep gjennomføres i praksis, og hvordan ulike prosedyrer påvirker pasientens behandlingsforløp, sier Paulsen.

  1. Praksis ved skadepoliklinikken: Her får studentene erfaring med pasientmottak på kveldstid, vurdering av røntgenundersøkelser, gipslegging og andre relevante prosedyrer.

– Det er viktig at studentene lærer å jobbe i en klinisk setting der de får oppleve ekte pasientmøter og under veiledning får ta ansvar, forklarer han videre.

  1. Praktiske øvelser og simuleringer: Studentene trener på ulike behandlingsmetoder, inkludert gipsbehandling, bruk av ortoser, sårbehandling og mikrokirurgisk teknikk. De får også trening i å identifisere brudd på røntgenbilder og gjennomfører simuleringer av traumemottak og traumeundersøkelser.

– Målet er at studentene skal bli trygge på de praktiske ferdighetene de trenger som LIS1, understreker seksjonsoverlegen.

Studenter som gjør øvelse

Medisinstudentene utfører her en operasjonsøvelse med ekte kirurgisk utstyr. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

Nærfoto medisinsk utstyr

Øvelsen krever høy presisjon og konsentrasjon. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

Studenter som gjør øvelse

Vestlandslegen-studentene er de første som har dette valgemnet. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

Samarbeid med Viking Fotballklubb

Emnet samarbeider også med Viking Fotballklubb, hvor studentene får innsikt i skadeforebygging og behandling av idrettsskader. De får hospitere under en hjemmekamp for å lære mer om medisinsk beredskap i idretten.

Halvard Øen Grova, fysisk trener og medisinsk leder i Viking Fotball, mener samarbeidet er verdifullt.

– For oss er dette en fin mulighet til å bli kjent med medisinstudenter med interesse for idrettsmedisin og vise fram vårt fagfelt, sier han.

To menn på fotballkamp
Fra venstre: Halvard Øen Grova, fysisk trener og medisinsk leder i Viking Fotballklubb, og Viking-spiller Lars Jørgen Salvesen. Foto: Viking Fotballklubb

Hospiteringen under kamp gir studentene innblikk i medisinsk beredskap.

– Våre leger setter pris på å ha studenter med seg. De bidrar med sin kunnskap og får samtidig innsikt i ulike medisinske problemstillinger som kan oppstå under en kamp. Det er også nyttig å se samspillet mellom spillere, trenere og det medisinske teamet, forklarer Grova.

Tilbakemeldingene fra studentene har vært positive. De synes ifølge Grova at det er interessant å lære om belastningsstyring og det daglige medisinske arbeidet med spillerne.

– Medisinstudentene gleder seg spesielt til kampdager, hvor de får komme tett på, understreker han.

Praktisk erfaring i et trygt miljø

Paulsen understreker viktigheten av praktisk øvelse i trygge omgivelser:

– Det er ikke ønskelig å trene på pasienter, så vi bruker blant annet kyllingvev for å øve på suturteknikker. Dette gir studentene en ganske realistisk og risikofri mulighet til å utvikle ferdighetene sine, forklarer han.

Kvinnelige studenter som utfører øvelse

Medisinstudentene trener på surturteknikker på kyllingvev. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

Kvinner som gjør lvelse

Studentene lærer gjennom samarbeid og veiledning fra undervisere. Foto: Eigil Kloster Osmundsen

Studentene trener også på kirurgiske prosedyrer med ekte kirurgisk utstyr på plastmodeller av knokler. Gjennom å gjøre dette selv får de en dypere forståelse for de kirurgiske prinsippene og opplever mestring.

Tverrfaglig samarbeid styrker undervisningen

Samarbeidet mellom UiB, UiS og SUS har vært avgjørende for emnets suksess. UiS har blant annet bidratt med kirurgisk utstyr, og undervisere fra begge universiteter samarbeider tett.

– Dette partnerskapet gir en bredere kompetansebase og flere ressurser, noe som kommer studentene til gode, påpeker Paulsen.

Han trekker særlig frem studiekoordinatorene fra både UiB og UiS som viktige bidragsytere i Vestlandslegen-programmet.

Populært blant studentene

Tilbakemeldingene fra studentene har vært svært positive.

– De opplever emnet som både nyttig og interessant, og mange har valgt det nettopp fordi det gir verdifull praktisk erfaring, forteller Paulsen.

Han legger til at kollegene hans er imponert over hvor dyktige studentene har vært under operasjoner og andre praktiske øvelser. Flere av dem har kommentert at studentene som har deltatt i dette emnet er særlig godt forberedt til videre klinisk praksis.

En mulighet for fremtidige karrierer

Selv om valgemnet i seg selv ikke direkte påvirker studentenes karrieremuligheter, gir det dem mulighet til å knytte viktige kontakter og skape et positivt inntrykk i arbeidsmiljøet. Dersom studentene senere søker jobb ved SUS, kan det være en fordel at de ansatte ved avdelingen allerede kjenner dem og vet hva de kan.

Med et sterkt søkelys på praktisk læring og et solid samarbeid mellom akademia og helsevesenet, håper Paulsen at mange studenter velger emnet også neste år.

– Dette er en unik mulighet til å utvikle ferdigheter som vil komme godt med i deres videre karriere, sier han avslutningsvis.

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen