Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell

Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i spesialisthelsetjenesten. Resultatene viser at digital kompetanse og tidligere erfaring kan være avgjørende for å sikre effektiv bruk av denne teknologien.

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Joanna Barbara Baluszek
Joanna Barbara Baluszek (Foto: Skylight).

Hun disputerer for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskaplige fakultetet 11. november 2024, der hun forsvarer avhandlingen: Video Consultation Self-Efficacy in Specialized Healthcare - a multi-method approach to creating a video consultation self-efficacy scale 

Hva har du forsket på? 

Under COVID-19-pandemien ble videokonsultasjoner et viktig alternativ for å opprettholde helsetjenester i Norge. De gjorde det mulig for leger og pasienter å kommunisere samtidig som de overholdt kravene til sosial distansering. Selv om videokonsultasjoner opprinnelig var en rask løsning på grunn av pandemiens hastesituasjon, kan de fortsatt være nyttige etter pandemien. Likevel gjenstår det utfordringer med å integrere videokonsultasjoner som en fast del av helsetjenestene. 

Jeg har i min forskning undersøkt hvor trygge og selvsikre helsepersonell er i bruken av videokonsultasjoner i spesialisthelsetjenesten i Norge. Denne selvtilliten, ofte referert til som "mestringstro," kan være avgjørende for hvor raskt og effektivt helsepersonell tilpasser seg bruken av slik teknologi. Det finnes lite forskning på dette feltet i Norge, og mitt arbeid tar sikte på å tette dette kunnskapshullet, med mål om å fremme økt bruk av videokonsultasjoner i fremtiden. 

Hva fant du ut? 

For å kartlegge hvor trygge og selvsikre helsepersonell er i bruk av videokonsultasjoner, utviklet jeg og mine forskningskollegaer verktøy kalt "Video Consultation Self-Efficacy Scale." Dette er et 12-punkts spørreskjema som måler hvor komfortable og kompetente helsepersonell føler seg når de gjennomfører videokonsultasjoner. Ved å bruke denne skalaen i undersøkelser, ønsket vi å forstå hvilke psykologiske, sosiale og demografiske faktorer som kan påvirke helsepersonells mestringstro i spesialisthelsetjenesten. 

Resultatene våre viste at digital kompetanse og tidligere erfaring med videokonsultasjoner er de viktigste faktorene som påvirker helsepersonells selvtillit når det gjelder å bruke denne teknologien. 

Hva kan forskningsfunnene brukes til? 

Å forstå helsepersonells mestringstro når det gjelder bruk av videokonsultasjoner er viktig, da dette kan ha påvirke kvaliteten på behandlingen pasientene mottar. Jo mer komfortable og kompetente helsepersonell føler seg med å bruke videokonsultasjoner, desto større er sannsynligheten for at de benytter teknologien effektivt, noe som kan forbedre pasientutfallene. 

Ved å identifisere faktorene som påvirker helsepersonells mestringstro, kan ledere i helsetjenestene utvikle målrettede tiltak, som opplæringsprogram eller forbedret teknologi, for å støtte dem. Dette kan bidra til at videokonsultasjoner fortsetter å være et verdifullt verktøy i helsetjenesten, også etter pandemien, og samtidig gjøre helsetjenester mer tilgjengelige og fleksible for både pasienter og helsepersonell. 

Les også: Mestringstro blir avgjørende i effektiviseringen av helsevesenet (psykologisk.no)

Joanna Barbara Baluszek er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger med mastergrad i folkehelse og helsevitenskap. Hun er tilknyttet forskningssenteret SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og Kognitiv lab ved UiS.