Arbeids- og organisasjonspsykologi (BPS210)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BPS210

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Emnet belyser menneskelig atferd, samspill og opplevelser på arbeidsplassen og organisasjonssammenheng. Studenten blir presentert for ulike teoretiske perspektiver i en arbeids- og organisasjonskontekst. Det fokuserer på den enkelte medarbeider, herunder seleksjon, motivasjon, prestasjon, belastning og utvikling; Arbeidets organisering og arbeidsoppgaver; Relasjoner på arbeidsplassen: Dyadiske samspill, teamforhold og ledelse; Organisasjoner, deres struktur, kultur, dynamikk og utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
  • ha kunnskap om teorier, begreper og empiri som er relevante for å belyse en gitt arbeidslivs- og organisatorisk problemstilling
  • ha kunnskap om årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
  • ha kunnskap om relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak til beskrevne problemstillinger
  • ha kunnskap om styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
  • kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlende begreper, teorier og empiri
  • kunne identifisere og diskutere årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
  • kunne gjøre rede for relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
  • kunne gjøre rede for og drøfte styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne diskutere sentrale likheter og forskjeller mellom ulike begreper, teorier og empiri
  • vite hvordan man, gjennom praksis, kan arbeide og samarbeide med andre i en arbeidsgruppe og konstruktivt bidra til og evaluere gruppens kollektive arbeid
  • kunne skrive en sammenhengende akademisk tekst selvstendig.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologiens historie og metode, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer Alle

Omfang:
• Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste.
• Referansestil: APA 7th

Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet. Studentene kan velge å skrive på engelsk eller bokmål.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Seminarer

Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag. For å kunne gå opp til avsluttende eksamen, må alle obligatoriske aktiviteter være godkjent. Godkjenning eller ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter vil bli kunngjort på Studentweb senest 7 dager før eksamen.

Obligatoriske aktiviteter:

Seminarer: Studentene må levere to gruppebaserte rapporter og én gruppepresentasjon fordelt på de tre seminarene.

Oppmøte og deltakelse: Forberedelse, tilstedeværelse og aktiv deltakelse er obligatorisk for hver seminarøkt. Studentene forventes å være til stede og engasjert på alle tre seminarene, da disse øktene fokuserer på samarbeid og aktiv læring.

Minimumskrav: Studenter som går glipp av noen av seminarene må gjennomføre kompenserende oppgaver utformet av instruktøren for å sikre at de oppfyller læringsmålene for kurset. Før endelig karakter kan rapporteres, må studentene ha oppfylt minimumskravene.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminarer:

  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag (dvs. to grupperapporter og én gruppepresentasjon).
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. I seminarene vil også rollespill og case kunne anvendes og relevante innledere fra arbeidslivet kan inviteres til seminarene.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto