Arbeids- og organisasjonspsykologi (BPS210)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
- ha kunnskap om teorier, begreper og empiri som er relevante for å belyse en gitt arbeidslivs- og organisatorisk problemstilling
- ha kunnskap om årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
- ha kunnskap om relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak til beskrevne problemstillinger
- ha kunnskap om styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne gjøre rede for utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
- kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlende begreper, teorier og empiri
- kunne identifisere og diskutere årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
- kunne gjøre rede for relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
- kunne gjøre rede for og drøfte styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne diskutere sentrale likheter og forskjeller mellom ulike begreper, teorier og empiri
- vite hvordan man, gjennom praksis, kan arbeide og samarbeide med andre i en arbeidsgruppe og konstruktivt bidra til og evaluere gruppens kollektive arbeid
- kunne skrive en sammenhengende akademisk tekst selvstendig.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang:
• Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste.
• Referansestil: APA 7th
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet. Studentene kan velge å skrive på engelsk eller bokmål.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag. For å kunne gå opp til avsluttende eksamen, må alle obligatoriske aktiviteter være godkjent. Godkjenning eller ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter vil bli kunngjort på Studentweb senest 7 dager før eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
Seminarer: Studentene må levere to gruppebaserte rapporter og én gruppepresentasjon fordelt på de tre seminarene.
Oppmøte og deltakelse: Forberedelse, tilstedeværelse og aktiv deltakelse er obligatorisk for hver seminarøkt. Studentene forventes å være til stede og engasjert på alle tre seminarene, da disse øktene fokuserer på samarbeid og aktiv læring.
Minimumskrav: Studenter som går glipp av noen av seminarene må gjennomføre kompenserende oppgaver utformet av instruktøren for å sikre at de oppfyller læringsmålene for kurset. Før endelig karakter kan rapporteres, må studentene ha oppfylt minimumskravene.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ons Zelfani PriottiEmneansvarlig:
Alberto Danilo GarciaStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer:
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag (dvs. to grupperapporter og én gruppepresentasjon).
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. I seminarene vil også rollespill og case kunne anvendes og relevante innledere fra arbeidslivet kan inviteres til seminarene.