Stavangerprosjektet: Fortsetter å få verdifull kunnskap om barns utvikling

Stavangerprosjektet: Det lærende barnet fulgte over 1000 barn i Stavanger fra de var 2 1/2 til de var 10 år. Nå skal forskerne følge flere av barna ut ungdomsskolen.

Publisert Sist oppdatert
Fakta

Stavangerprosjektet var en tverrfaglig, langvarig studie i samarbeid med Stavanger kommune, som satte søkelys på barns utvikling fra 2 til 10 års alder.

Over 1000 barn i Stavanger kommune deltok i prosjektet, som varte fra 2005 til 2017.

Nå har forskerne fått følge nesten 400 barn gjennom ungdomsskolen, noe som vil gi unik kunnskap om barns utvikling på en rekke områder, og sammenhengen mellom dem. .

– Vi vet nå at barns utvikling allerede når de er 2 år og 9 måneder kan gi en pekepinn på hvordan de vil ligge an flere år frem i tid.

Elin Reikerås , prosjektleder

I 10 år har Stavangerprosjektet samlet kunnskap om barns utvikling fra 2 ½ til 10 år. Nå fortsetter prosjektet med å få kunnskap om barns utvikling gjennom ungdomsskolen.

tre barn balanserer
I Stavangerprosjektet får forskerne unik kunnskap om barns utvikling på en rekke områder, gjennom mange år. (Illustrasjonsfoto: Getty)

Ønsker du en oppsummering av funnene i Stavangerprosjektet, og lære mer om bakgrunnen og resultater fra prosjektet? Last ned heftet som ble laget til avslutningskonferansen i november 2018.

Barn som er sterke språklig, er ofte sterke sosialt. De samme barna som har svake motoriske ferdigheter, har også svake matematikkferdigheter. Norske barn er langt foran sine britiske jevnaldrende når det kommer til motorisk utvikling.

Dette er bare noe av kunnskapen om norske barn vi har fått gjennom å følge over 1000 barn i Stavangerprosjektet.

–  Vi vet nå at barns utvikling allerede når de er 2 år og 9 måneder kan gi en pekepinn på hvordan de vil ligge an flere år frem i tid. Dette betyr at når vi snakker om «tidlig innsats», så handler det om å følge med og fange opp barn allerede i småbarnsavdelingen i barnehagen, sier prosjektleder Elin Reikerås. 

Følger barna gjennom ungdomsskolen

Reikerås ser både bakover og fremover med glede. For kunnskapen prosjektet har gitt er viktig for utviklingen av norske skoler og barnehager. Samtidig ser hun frem til å nå få mer informasjon om hvordan utviklingen fortsetter videre i grunnskolen.

– Jeg er glad for at vi har fått lov til å hente inn resultater fra nasjonale prøver i lesing og regning på ungdomstrinnet, samt avgangskarakterer i norsk og matematikk, sier Reikerås.

Forskerne har også tilgang til bakgrunnsinformasjon, som for eksempel foreldrenes utdanning, hvilken språkbakgrunn barna har og om barna har vært i kontakt med støttesystemet. Datainnsamlingen er allerede gjennomført, og oppfyller selvsagt alle regler for anonymisering og personvern.

Målet er å få kunnskap om hvordan barns tidlige utvikling i språk, matematikk, motorikk og sosiale ferdigheter har betydning for lese- og regneutvikling gjennom hele grunnskoleløpet.

Stavangerprosjektet er unikt

En så bred og omfattende kunnskapsinnhenting som Stavangerprosjektet har gjennomført, står i en særstilling, både i Norge og internasjonalt. Den første datainnsamlingen ble foretatt av de 1000 barna da de var 2 år og 9 måneder, 4 år og 9 måneder, i slutten av andre klasse og begynnelsen av femte klasse. Nå kan forskerne også se hvordan utvikling i lesing og regning henger sammen gjennom 10 års skolegang, og om den tidlige utviklingen til den gruppen som har støtte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste på ungdomsskolen.

– Vi kan nå se sammenhenger mellom et bredt felt av utviklingsområder på 380 barn fra de er 2 1/2 til de er 16 år. Dette er unikt både i Norge og internasjonalt, sier Reikerås.

– Andre langvarige studier strekker seg gjerne over to-tre år, og ser ofte på ett og ett område. Når vi følger barn i så mange år som vi gjør i Stavangerprosjektet, og ser på flere aspekter ved barns utvikling og sammenhengen mellom dem, stiller vi i en særklasse, sier Reikerås.

Data med god kvalitet gir tiltro til prosjektet

Selv om enkelte av områdene i Stavangerprosjektet har vært gjenstand for tidligere forskning, finnes det lite forskning fra Norge – og lite både i Norge og internasjonalt på barn helt nede i 2-årsalderen. Og mens tradisjonelle studer ofte baserer seg på foreldrerapportering om hva barnet mestrer, eller konkrete tester gjennomført av forskere som ikke kjenner barnet, er det personalet i barnehagen som har observert barna i Stavangerprosjektet, i daglig lek og samspill der de tilbringer store deler av hverdagen sin – nemlig i barnehagen. Datainnsamlingen i skolen har i hovedsak blitt hentet inn gjennom kartleggingsprøver og nasjonale prøver. Dette gir god kvalitet og tiltro til prosjektet.

Stort kompetanseløft

Stavangerprosjektet var eid av Stavanger Kommune og Universitetet i Stavanger, og det ble gjennomført over 80 kurs i barnehagene og 40 i skolene i løpet av den første prosjektperioden.

– Takket være den tette kontakten forskerne i Stavangerprosjektet har med praksisfeltet, får vi forskningen ut til de vi er her for – nemlig barna og elevene, sa barnehagesjef Monica Buvig Stenseth i Stavanger kommune da prosjektet avsluttet sin første fase.

– Vi ser at Stavangerprosjektet har gjort de ansatte i barnehagen mer bevisste på barns utvikling, bekreftet leder Bjørg Klokk ved PP-tjenesten i Stavanger kommune.

–  Flere barn henvises til PPT allerede i barnehagealder. Tidligere var det mange barn som begynte på skolen med for eksempel dårlig språk og begrepsforståelse. Da slet de med å følge undervisningen, og trengte tett veiledning fra starten. Gjennom Stavangerprosjektet har de som jobber i barnehagen blitt opplært til å stille rett spørsmål, og jeg mener de er flinkere til å se sammenhenger hos barnet. For eksempel kan årsaken til at et barn sliter sosialt, være at det strever med språket.

forskning

Publikasjoner fra Stavangerprosjektet

Her finner du en oversikt over vitenskapelige publikasjoner som er knyttet til Stavangerprosjektet.

Jente leker på gulvet i barnehagen. Vi ser deler av en voksen kvinne i kanten av bildet.

Joner, M. D. (2024). Cause for Concern? The Relationship Between Language Skills in Toddlers and Later Reading Skills in School. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01626-0

Reikerås, E. K. L. (2023). Toddlers’ Mathematics and Language – Two Sides of the Same Coin? In Teaching Mathematics as to be Meaningful – Foregrounding Play and Children’s Perspectives (pp. 197-207). Springer Nature. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-37663-4_15

Gunnerud, H. L., Foldnes, N., & Melby-Lervåg, M. (2022). Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition. Reading and Writing, 35(10), 2365-2387. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10286-2

Joner, M. D., Reikerås, E., & Alvestad, M. (2022). Special education in Norwegian early childhood education and care: a document analysis of special education assistance provided to children with language disorders. European Journal of Special Needs Education, 1-14. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2148602

Joner, M. D., Reikerås, E. K. L., & Alvestad, M. (2022). Children with language difficulties: identification and adapted language provision in Early Childhood Education and Care, and subsequent assessment by the Educational Psychological Service [Vitenskapelig artikkel]. European Early Childhood Education Research Journal. https://doi.org/http://dx.doi.org10.1080/1350293X.2022.2046829

Reikerås, E. K. L., & Dahle, A. E. (2022). Relations between reading skill level in fifth grade and functional language skills at toddler age [Vitenskapelig artikkel]. European Early Childhood Education Research Journal. https://doi.org/http://dx.doi.org10.1080/1350293X.2022.2046831

Stangeland, E. B., & Hansen, J. E. (2022). Late Talkers and Language Learning in Norwegian ECEC for Children Under Three. In H. Harju-Luukkainen, N. B. Hanssen, & C. Sundqvist (Eds.), Special Education in the Early Years: Perspectives on Policy and Practice in the Nordic Countries (pp. 185-197). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91297-0_13

Reikerås, E., Moser, T., & Tønnessen, F. E. (2021, 01/12). Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children. Journal for Research in Arts and Sports Education, 4(2). https://doi.org/10.23865/jased.v4.2417

Gunnerud, H., ten Braak, D., Reikerås, E., Donolato, E., & Melby-Lervåg, M. (2020, September 10). Is Bilingualism Related to a Cognitive Advantage in Children? A Systematic Review and Meta-Analysis. Psychological Bulletin. Advance online publication. https://psycnet.apa.org/fulltext/2020-67422-001.pdf

Reikerås, E. (2020). Relation between play skills and mathematical skills in toddlers. ZDM - Mathematics Education, Special Issue 4/2020. doi:10.1007/s11858-020-01141-1

 Meland, A. T., Kaltvedt, E., & Reikerås, E. (2019). Toddlers play in ECEC-institutions in a gender perspective European Early Childhood Education Research Association. doi:10.1080/1350293X.2019.1580335

Reikerås, E., & Salomonsen, T. (2019, published online 2017). Weak mathematical skills at an early age: persistent or temporary? Children with weak mathematical skills and their development from toddlers to preschoolers. Early Child Development and Care, 189(4), 670-682. doi:10.1080/03004430.2017.1337753

Salomonsen, T., & Reikerås, E. (2019). Boys who score low in mathematics at toddler age: How are their math skills compared with those of low-performing girls? European Early Childhood Education Research Journal, 27(5), 601-615. doi:10.1080/1350293X.2019.1651952

Dahle, A. E., & Løge, I. K. (2018). Co-existing weak language skills and weak social skills in 33-month-old Norwegian children referred to the School Psychology Service for language difficulties or social difficulties. European Early Childhood Education Research Journal, 1-18. doi:10.1080/1350293X.2018.1533708

Gunnerud, H. L., Reikerås, E., & Dahle, A. E. (2018). The influence of home language on dual language toddlers’ comprehension in Norwegian. European Early Childhood Education Research Journal, 1-22. doi:10.1080/1350293X.2018.1533704

Giske, R., Ugelstad, I. B., Meland, A. T., Kaltvedt, E. H., Eikeland, S., Tønnessen, F. E., & Reikerås, E. K. L. (2018). Toddlers’ social competence, play, movement skills and well-being: An analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 1-14. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1431453

Moser, T., Reikerås, E., & Tønnessen, F. E. (2018, published online 2017). Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age. European Journal of Special Needs Education, 33(1), 118-133. doi:10.1080/08856257.2017.1306964

Reikerås, E. K. L. (2018). Utviklingsspor av matematikk hos de yngste barnehagebarna [Track of development in mathematics among the youngest kindergarten children]. In V. Glaser, I. Størksen, & M. B. Drugli (Eds.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis [Development, play and learning in kindergarten. Research and practice] (2.nd ed., pp. 447-460): Fagbokforlaget.

Stangeland, E.B., Lundetræ, K., & Reikerås, E. (2018). Gender differences in toddlers’ language and participation in language activities in Norwegian ECEC institutions. European Early Childhood Education Research Journal, 26(3), 375-392. doi:10.1080/1350293X.2018.1463905

Reikerås, E. K. L., Moser, T., & Tønnessen, F. E. (2017, published online 2015). Mathematical skills and motor life skills in toddlers: do differences in mathematical skills reflect differences in motor skills? European Early Childhood Education Research Journal, 25(1), 72-88.

Stangeland, E. B. (2017). The impact of language skills and social competence on play behaviour in toddlers. European Early Childhood Education Research Journal, 25(1), 106-121. doi:10.1080/1350293X.2016.1266224

Moser, T., & Reikerås, E. K. L. (2016, online 2014). Motor-life-skills of toddlers – a comparative study of Norwegian and British boys and girls applying the Early Years Movement Skills Checklist. European Early Childhood Education Research Journal, 24(1), 115-135. doi:http://dx.doi.org10.1080/1350293X.2014.895560

Reikerås, E. (2016). Central skills in toddlers’ and pre-schoolers’ mathematical development, observed in play and everyday activities in Norwegian kindergartens. NOMAD- Nordic Studies in Mathematics Education, 21(4).

Meland, A. T., Kaltvedt, E. H., & Reikerås, E. (2016, online 2015). Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective. Early Childhood Education Journal, 44(4), 349-358. doi:10.1007/s10643-015-0718-1

Reikerås, E. (2014). Utviklingsspor av matematikk hos de yngste barnehagebarna. In V. Glaser, I. Størksen, & M. B. Drugli (Eds.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (pp. 441-453): Fagbokforlaget.

Stangeland, E.B., Wagner, Å.K.H., & Reikerås, E., (2014). Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen. In A. Skaftun., P.H. Uppstad, & A.J. Aasen (Eds.). Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy (pp. 65-90): Fagbokforlaget.

Reikerås, E. (2013). Are weak mathematical skills in early age a sign of later difficulties in mathematics? What do we know and what are we seeking? In A.B. Fuglestad (Ed.) Special Needs Education in Mathematics New Trends, Problems and Possibilities (pp. 33-52): Portal forlag.

Reikerås, E., Løge, I., & Knivsberg, A.-M. (2012). The Mathematical Competencies of Toddlers Expressed in Their Play and Daily Life Activities in Norwegian Kindergartens. International Journal of Early Childhood, 44(1), 91-114. doi: 10.1007/s13158-011-0050-x       

Stangeland, E. B. (2018). Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : en studie av variasjon og sammenhenger Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora]. Stavanger, Norway.

Gunnerud, H. L. (2021). Bilingualism : advantages and disadvantages in cognitive processing, language and reading comprehension University of Stavanger, Faculty of Arts and Education, Norwegian Centre for Reading Education and Reading Research]. Stavanger, Norway.

Joner, M.D., (2023). Fange opp-følge opp. Tidlig innsats for barn i barnehagen med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger, Norway.

Anne Voll (2019) Forskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn

Hanne Cecilie Ellingsen (2018) Kjønnsforskjeller i staveferdighet. En kvantitativ studie av jenters og gutters ferdigheter i staving av regulære og irregulære ord i 2. klasse.

Gunn Byberg (2017) Svake stavere på 5. trinn: Hvordan er ordavkodings- og staveferdighetene deres?

Linda Refvik, (2015). Språk og vennskap - om sammenhengen mellom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barn.

Johanne Hovig (2015) «Det var en glimrende feil!» - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøven i regning for 2. trinn.

Elly Halsne (2015) Kartlegging av språk i tidlig alder.

Lene Aven (2015) Svake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak.

Elisabeth Ravndal Talgø (2015) Sammenhengen mellom 2 år og 9 måneder gamle barns språkforståelse og deres mestring av geometri.

Bjørg Danielsen Jølbo (2014) Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet

Ellen Hagland Hansen (2014) Språksterke barn i barnehagen: sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små språksterke barn.

Benedikte Brenden (2011) Språk og åtferd : om samanhengen mellom språk og sosial fungering hjå 4,9 åringane

Ane Camilla Hebnes (2010) Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?

Elisabeth Brekke Stangeland (2009). Mellom Linjene : om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn

Klausen, T. G., & Reikerås, E. K. L. (2016). Regnefaktaprøven [Test of artihmetical facts]  [Fagbok]. Lesesenteret. Prøvemateriell: Regnefaktaprøven | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Forskningsformidling fra Stavangerprosjektet

Forskergruppen i Stavangerprosjektet

Professor i pedagogikk
51833451
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i pedagogikk
51833544
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Universitetslektor i spesialpedagogikk
51833146
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk/utdanningsvitenskap/lesevitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51832034
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Professor i nordisk språk
51832301
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor
51833461
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk
51833269
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/lesevitenskap
51833275
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Les mer om barnehageforskningen ved UiS

Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle

Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...

Sprell: Det digitale biblioteket

I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.

Optimistiske og lærende tankesett

Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og ...

Pedagogiske aktiviteter del 1

Hvordan kan vi planlegge og legge til rette for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker i barnehagen? I denne module...

Å involvere barn med spesielle behov i aktiviteter med koding

En forskningsbasert ressurs utviklet av forsknigsprosjektet DiCoTe for kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk)...

Barnehagelærerens rolle i aktiviteter med roboter

En forskningsbasert ressurs utviklet av forsknigsprosjektet DiCoTe for kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk)...

Professor II

FILIORUM- Centre for Research in Early Education and Care is proud to have two esteemed Professor IIs, both internationa...

– Det er ikkje noko poeng i drive med barnehageforsking om ikkje resultata når ut til ungane!

Det seier professor Ingunn Størksen, som i dag mottek Universitetsfondets pris for formidling og samfunnsengasjement.

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...

Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing

Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få ba...

Utforsker algoritmisk lek i den nordiske barnehagen

Forskere fra Sverige og Danmark besøkte nylig Stavanger og FILIORUM i forbindelse med forskningsprosjektet "Computationa...

Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter

Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...

100 GLADE dager: Kunstneriske opplevelser for barnehagebarn

Barnehageprosjektet 100 GLADE dager tar sikte på å gi barnehagebarn i Stavanger en unik mulighet til å utforske kunst og...

Hvor godt trives barn i barnehagen?

Hva mener barna selv om egen trivsel i barnehagen, og hva kjennetegner miljøet der barna sier at de trives? Det skal det...

Norsk barnehageforskningskonferanse 2024

Norsk barnehageforskningskonferanse vert arrangert 23-24. oktober i Bergen. I år er det BARNkunne - Senter for barnehage...

Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat

Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...

Læring for livet

Læring for livet er en TV-satsning fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. I sendingene setter vi søkelys på ...

Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?

– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...

Sjenerte barn og deres trivsel i barnehagen

Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best m...