DiCoTe: Ressurser til barnehagelærerutdanningen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst og matematikk). Ressursene kan hjelpe deg til å fremme studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse i møte med matematikk i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert
Introduksjon

Profesjonsfaglig digital kompetanse er sentralt i dagens samfunn. Tematikken vektlegges både i Retningslinjer for barnehagelærerutdanningen, i Rammeplan for barnehagen og i Strategi for digital kompetanse i skole og barnehage.

Ressursene er utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe som en støtte for barnehagelærerutdannere i STM til å fremme barnehagelærerstudentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Fokuset i ressursene er hvordan studentene kan styrke barns forståelse og utforsking av matematikk og programmering gjennom lek med kodeleker.

Om ressursene

Ressursene er utviklet på bakgrunn av forskning gjort som en del av DiCoTe-prosjektet. Ressursene er gratis og åpent tilgjengelige for alle. Ressursene inneholder tips til forberedelse, fagfilmer, refleksjonsspørsmål og forslag til aktiviteter. De multimodale ressursene er egnet både til omvendt undervisning ("flipped classroom"), selvstendig arbeid og til bruk sammen med studentene i undervisningen. Ressursene bygger på hverandre, men kan også brukes enkeltvis.

I ressursene legges det stor vekt på samarbeid og aktiv deltakelse.

DiCoTe-ressursene

Flere ressurser

Ordliste med begrepsavklaringer

Om forskningsprosjektet DiCoTe

FILIORUMs ressursbank - med flere ressurser for barnehagelærerutdanningen og barnehageansatte

DiCoTe logo

DiCoTe er en forkortelse for "Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys". DiCoTe er et pågående forskningsprosjekt som gjennomføres ved UiS i perioden 2021-2025.

Faglig ansvarlige

Førsteamanuensis i pedagogikk
51832906
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i matematikk
51833446
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Elena Severina (førsteamanuensis)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet
Tamsin Meaney (Professor)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet